ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΤΙΤΛΩΝ

Κυριακή 23 Ιουλίου 2017

ΠΑΣΧΑΛΙΑ ΤΡΑΥΛΟΥ, Φιλί Στα Μάτια

                                                             Φιλί Στα Μάτια, Πασχαλία Τραυλού 
                                                                  Είδος :Koινωνικό Δράμα
                                                                  Βαθμολογία 8,9/10
                                                      

H Πασχαλία Τραυλού,που αναζητά πάντα νέους δρόμους προς το Καλό Βιβλίο κι επιδιώκει, παράλληλα με την τέρψη, να μεταδώσει γόνιμους προβληματισμούς στους αναγνώστες, εγκαινιάζει φέτος
τη συνεργασία της με τις Εκδόσεις Διόπτρα, με τον καλύτερο τρόπο:
Το νέο της έργο "Φιλί Στα Μάτια" χαρίζει έντονες στιγμές και άφθονη συγκίνηση μέσα από ένα μείζον
κοινωνικό ζήτημα!

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η Μαριγώ καταφθάνει από την Καταστροφή του 1922 και προσλαμβάνεται οικονόμος στο αρχοντικό της εφοπλιστικής οικογένειας Βασταρδή από την Άνδρο για να  σταθεί πιστή παραστατίδα στην καρτερική
κυρά της, την Ανδρομάχη, ενόσο εκείνη θρηνεί μια αγάπη θαμμένη κάτω από την προκατάληψη και τη γυναικέια υποταγή.
            Η αρχόντισσα υπομένει στωικά τον τυραννικό χαρακτήρα του ισχυρού  Κλέαρχου Βασταρδή να συντρίβει την αξιοπρέπειά της και τον νεανικό έρωτα του μοναχογιου τους, του Οδυσσέα.
             Όταν όμως η Μαριγώ ανακαλύψει ένα εφιαλτικό μυστικό, μόνον ο γάτος Ευτύχης θα γίνει μάρτυρας της φοβισμένης σιωπής της.
Δεν μπορεί να φανταστεί όμως πως αυτή η τρομακτική αλήθεια θα θεριέψει απλώνοντας πλοκάμια και στις επόμενες γενιές... 
Ένας ευαίσθητος,μοναχικός ηθοποιός,
μια νεαρή, Γαλλοτραφής ζωγράφος που στο καβαλέτο της εναπωθέτει τις πληγές της,
μια τρυφερή καλόγρια, που δεν "αποστειρώθηκε", 
ένας μαχαιροβγάλτης που γαληνεύει τα λουλούδια-
και πλήθος άλλων προσώπων 
μπλέκονται στους ιστούς μιας αδυσώπητης μοίρας που διαγράφει κύκλους
μέχρι να βρει τη δικαίωση για ένα Φιλί φυλακισμένο στα Μάτια.... 

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ 
Η Πασχαλία Τραυλού δικαίωσε την αναμονή του αναγνωστικού κοινού με ένα καινούριο, καταιγιστικό μυθιστόρημα που μέσα από τον έντονα δραματικό του χαρακτήρα εκτείνεται σε κοινωνικούς προβληματισμόυς ουσίας.
Βιβλίο πολυπρόσωπο που κατακλύζεται από ισχυρά συναισθήματα και καταλήγει σε μια κραυγή της Γυναίκας.
Το Φιλί Στα Μάτια έχει στο επίκεντρό του την τραγωδία του ατελέσφορου έρωτα και μια σειρά ατομικών δραμάτων.
              Κάθε χαρακτήρας μας ξεναγεί σε ένα δικό του αυθύπαρκτα γοητευτικό σύμπαν.
Γύρω από τα κεντρικά πρόσωπα, ένας μοναδικός χορός ξεχωριστών προσώπων.
Ο πράος καπετάν Λαέρτης εμπνέει με τη λεβεντιά του βουβού πόνου του, η Ανδρομάχη συγκινεί με την αρχοντική καλοσύνη και τη σύνεσή της, η Λαρίσα συγκλονίζει, ενώ η Ερατώ αφοπλίζει με την αξιοπρέπειά της μπρος στα πάθη και τα λάθη...
Ανάμεσά τους τα ζώα αποκτούν τη δική τους συμβολίκή χροιά.
               Ένα Φιλί Στα Μάτια, λοιπόν, που από την παράδοση προιωνίζει χωρισμό, εδώ σηματοδοτεί έναν μυστικό κι αγνό έρωτα που ένα άδικο πεπρωμένο έχρισε αδιέξοδο, ανόσιο...
       Το βιβλίο είναι άτυπα χωρισμένο σε δύο μέρη...
             Στο πρώτο η αφήγηση είναι σαρωτική, με γρήγορους ρυθμούς, οι εξελίξεις απανωτές και κρατούν κομμένη την ανάσα με τη συναισθηματική φόρτιση στα ύψη.Έχουμε έμφαση στη δράση...
Το δεύτερο μέρος επιβραδύνεται καθώς γίνεται πιο ενδοσκοπικό, ιχνηλατώντας πληρέστερα χαρακτήρες και ψυχικές διαθέσεις μέχρι να δρομολογηθεί η λύση, με έμφαση στα πρόσωπα και την ατομικότητά τους.
Πρόκειται για μια ιστορία με  πυκνότητα εξελίξεων.
             Οφείλω να ομολογήσω ότι παρά τον κοινωνικό του χαρακτήρα το βιβλίο διαθέτει μια ευφάνταστη πλοκή, που τον λειαίνει κάποιες στιγμές- με άφθονη ίντριγκα και με ευρήματα απροσδόκητα, που εμπλουτίζουν τον ρεαλισμό του με μυθιστορηματική "ασημόσκονη".
Μια σειρά από συμπτώσεις αποτελεί τον μίτο στον λαβύρινθο των μυστικών που ταλανίζουν τους ήρωες προσδίδουν στο μύθο του αυτήν την πιο ρομαντική χροιά ...
             Προσωπικά, εγω τη μεγαλύτερη δυναμική τη βρήκα σε τοπία πιο οικεία προς την ελληνική πραγματικότητα, όπως και στα συγκλονιστικά στιγμιότυπα μέσα από τις φυλακές που συνιστούν υπόδειγμα αφήγησης και απάγκιο ανθρωπιάς μέσα σε ένα κλίμα αβεβαιότητας,ματαίωσης κι απόγνωσης.
            Εκείνες τις στιγμές αποδόθηκε το μεγαλείο της αλληλεγγύης ως ύψιστης αξίας στη ζωή του ανθρώπου.
               Πράλληλα η Πασχαλία Τραυλού συνέθεσε  ένα εξαίσιο δοκίμιο για την ουρανια ευλογία της Τέχνης ως παραμυθίας και συντροφιάς του ανθρώπου στο άλγος της ζωής.
Άλλωστε η αγωνία της τέχνης διαρρέει όλο της το έργο κι έχει εκφραστεί πολλές φορές (Με μπαλαντέρ τη μοναξιά, Έστω Μια Φορά και στο κορυφαίο της ίσως βιβλίο "Τα Ροδα της Σιωπής".)   
             Κυρίαρχο όμως διακύβευμα στο βιβλίο της Τραυλού είναι η Γυναίκα, εκείνη η αιχμάλωτη που θρηνεί η ποιήτρια Δημουλά, το "περιστέρι" που έιναι δέσμιο σε δυο συμπληγάδες αμείλικτες:
Toν άντρα και τον... εαυτό της!
Αφορμή είναι η απροσχημάτιστη βαρβαρότητα του trafficking-της εμπορίας δηλαδή ανθρώπων..
Μια ντροπή του συγχρονου κόσμου που ανατρέπει την ψευδαίσθηση ότι ο Πολιτισμός μας άφησε πίσω τις σκοτεινές μέρες των χαρεμιών και του δουλεμπορίου.
                 Η κακοποίηση της Γυναίκας στο βιβλίο της Τραυλού, όμως δε μένει στην εκπόρνευση και σωματεμπορία, άλλα  συντελείται σε πολλαπλά επίπεδα.
Σωματικό, σεξουάλικό αλλά και ψυχικό ,που αντιπροσωπεύονται από διαφορετικκα πρόσωπα- μοτίβα...
Τη σιωπηλή σύζυγο, την τρομοκρατημένη οικονόμο,  την απόβλητη ερωμένη, την εξαπατημένη εκπορνευόμενη ύπαρξη, τη βιασμένη κοπέλα, τη φυλακισμένη, την εγκυμονούσα, την ασθενή.
Πρόκειται για έναν ετεροκαθορισμό της Γυναίκας από τις αναμονές και τις επιδιώξεις των αντρών σε ένα πλαισιο πατριαρχικής δομής, που σα στάμπα επικάθεται πάνω από κοινωνίες και συνειδήσεις..
Η Γυναίκα σφάγιο της αντρικής απληστίας, της ηδονοθηρίας,της προκατάληψης που την εμπορευματοποιεί  μα πάνω από όλα τις άρρωστης εγωπάθειας του αχρείου που ανακτά δυνάμεις μόνο απομυζώντας κάποιον πιο ευάλωτο.  
Τραγική ειρωνεία προβάλλει, όμως, ότι η Γυναίκα συχνά συναινεί στη θυματοποίηση της με τη Σιωπή της που σηματοδοτεί μια επονείδιστη συνενοχή στα όρια της αυτοχειρίας...
Μια σιωπή απόρροια ενός χρόνιου φόβου χαραγμένου στην ψυχή από θεολογικές και κοινωνικές διδαχές αιώνων.
Το πιο πικρό όμως είναι όταν Γυναίκα γίνεται δήμιος του ίδιου της του φύλου, πράγμα που καταγγέλλεται μέσα από την πλοκή και δύο απεχθείς φιγούρες...
          Η καταγγελία της Τραυλού τελικά καταλήγει σε ένα σάλπισμα ελέυθερίας, που ανακτάται μέσα από τον αυτοσεβασμό και τη θέληση. 
 Προβληματισμός που δειλά και ισχνά αγγίζει τα χνάρια που διέγραψε η ασύγκριτη διανοήτρια του 20ου αιώνα, Σιμόν ντε Μποβουάρ.
Στον πυρήνα του βιβλίου όμως στέκει,μια άλλη πτυχή της γυναικείας ταυτότητας, η πιο θεμελιώδης.
             Το ζήτημα της μητρότητας, μεγαλειώδες, αδιαπραγματευτο, κυρίαρχο που ξεπηδά διάφανο κι ατόφιο, με τη συγγραφέα ως άλλη Μάχη να "φιλοτεχνεί ποικιλόμορφους πίνακες" που αποτυπώνουν τις εναλλασσόμενες όψεις του..
            Άλλοτε η μητρότητα εκφράζεται με την ανεμπόδιστη στοργή μιας μητέρας, άλλοτε ως δεύτερη ευκαιρία και κίνητρο ζωής και πάλης, 
άλλοτε διαθλάται μέσα από το πρίσμα της ελλειψης και της οριστικής απωλειας.
Η μητρότητα σε όλες τις εκφάνσεις της- τη βιολογική ,την ηθική και τη συναισθηματική- με ένα κοινό παρονομαστή:Το δόσιμο που απελευθερώνει κι από την παραίτηση κι από τον εγωκεντρισμό της αυτολύπησης...
           Ένα καλειδοσκόπιο είναι λοιπον το Φιλί Στα Μάτια της Πασχαλίας Τραυλού, που αντανακλά τη μοναδικότητα, την εξαθλίωση και το μεγαλείο της γυναικείας φύσης, γι αυτό αξίζει να διαβαστεί από κάθε γυναίκα και κάθε αφυπνισμένο αναγνώστη!
               Ένα βιβλίο που επιβεβαιώνει την επιθυμία της Πασχαλίας Τραυλού  να μην αρκείται σε αβασάνιστες ιστορίες ευκαιριακών συγκινήσεων, αλλά να προσφέρει μέσα από αυτές πολυδιάστατα μηνύματα αφύπνισης και ανθρωπιάς!  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου