ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΤΙΤΛΩΝ

Παρασκευή 16 Ιανουαρίου 2015

Αθηνά, Ευτυχώς Που δε Γεννήθηκα Όμορφη-Κώστας Καρακάσης

                                                        Αθηνά, Ευτυχώς Που δε Γεννήθηκα Όμορφη
                               Είδος :Μυθιστόρημα Εποχής
                             Βαθμολογία: 9/10
                                
Τίτλος: Αθηνά, ευτυχώς που δε γεννήθηκα όμορφη
Συγγραφέας: Κώστας Καρακάσης
Εκδόσεις: Ψυχογιός
Έτος έκδοσης: 2000
Σελίδες: 736
ISBN: 978-960-274-493-2

Ο Κώστας Καρακάσης  με το γύρισμα του αιώνα ήρθε να αποδείξει πως η εμπορικότητα μπορεί άρτια να συνδυάζεται με τη βαθιά ποιότητα,προσφέροντας στα λογοτεχνικά δρώμενα ένα βιβλίο εποχής, που το κοινό δικαίως το αγκάλιασε με ενθουσιασμό- εκτοξεύοντάς το στα 170.000 αντίτυπα!


ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Κεφαλονιά, 19ος αιώνας:Η 18χρονη Αθηνά, κόρη του επιφανούς Καπετάνιου Καλιβωκά, μεγαλώνει στην πολυτέλεια της άρχουσας επτανησιακής αριστοκρατίας,χωρίς όμως τα πλούτη να τη διαβρώσουν. Αντιθέτως ανάμεσα σε χορούς και απολαύσεις, η Αθηνά βρίσκει χρόνο να καλλιεργήσει το πνεύμα της και να αναζητήσει τις πραγματικές αξίες της ζωής.
Με φρόνημα πρωτοπόρο για την εποχή της, η Αθηνά αναπτύσσει μια ακτινοβόλο προσωπικότητα μέσα από τη γνώση και την αξιοπρέπεια- βρίσκοντας παράλληλα χρόνο για τον αληθινό έρωτα.
Σύντομα η ζωή της θα ανατραπεί από μια οικογενειακή καταστροφή και τότε η χαρισματική Αθηνά, θα αναδειχθεί σε στήριγμα και προστάτιδα για όλη την οικογένειά της.
          Στο πλάι του αγαπημένου της θα αναζητήσει τη γνώση για να σταθεί επάξια συνοδοιπόρος του μέσα στο μαγευτικό τοπίο των βενετσιάνικων καναλιών, αλλά η ζωή θα τη δοκιμάσει ξανά -οδηγώντας τα βήματά της ως την παγωμένη Ρωσία της Τσαρικής Αυλής,των πλεονεκτών πριγκίπων, του δολοπλόκου Ρασπούτιν,των κουλάκων,αλλά και της υπερχειλίζουσας λαϊκής οργής.
Χρόνια η Αθηνά θα παράσχει τις υπηρεσίες της σε όσους έχουν την ανάγκη της-γοητεύοντας ισχυρούς και απλούς ανθρώπους- ενώ παράλληλα είναι παρούσα στις κοσμογονικές αλλαγές, που θα χαράξουν ολάκερο τον νέο αιώνα.
          Η συνέχεια θα μας ταξιδέψει  στη σαγηνευτική Αίγυπτο και την εκεί ακμάζουσα ελληνική παροικία, όπου θα ολοκληρωθεί ο κύκλος.
Η πορεία της Αθηνάς αποκαλύπτει μια μοναδική γυναίκα που απέδειξε πως το πραγματικό κάλλος πηγάζει πρώτιστα από την ψυχή!


ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Ο Κώστας Καρακάσης έρχεται με ένα εμβληματικό μυθιστόρημα εποχής να μας συστήσει μια πραγματικά σημαντική γυναίκα, με ζωή βγαλμένη από παραμύθι, που όμως κομίζει μεγάλες αλήθειες της ζωής!

Τι να πρωτοπώ για αυτό το βιβλιο!
Πρόκειται για αληθινό κομψοτέχνημα!

Αριστουργηματικό, μνημειώδες ,ένα από τα αρτιότερα δείγματα βιβλίων εποχής, σε ταξιδεύει σε μέρη και ήθη αλλότρια, 
σε γοητεύει με την εξαίσια γλωσσά, σε παρασέρνει με την εικονοπλαστική του δεινότητα, σε συνεπαίρνει με τον πλουραλισμό του και, τέλος, σε συγκινεί βαθιά με τα δυνατά συναισθήματα!
Τόσο παραστατικό βιβλίο δεν έχετε ξαναδιαβάσει!

Ο λόγος του Καρακάση χαρακτηρίζεται από μια δυσεύρετη καλλιέπεια, που διαφοροποιείται από τις σημερινές λογοτεχνικές τάσεις-τις αποστεγνωμένες από "ήθος γραφής".

Η πρωταγωνίστριά του βιβλίου είναι μια αληθινή αρχόντισσα , όπως την ορίζει η λαϊκή ψυχή που σοφά επισημαίνει πως "Η Αρχοντιά δεν κατοικεί μες στα χρυσά παλάτια..." 

Η Αθηνά είναι μια γυναίκα που  στις δυσκολίες αντιπαρατάσσει πείσμα, στην ανάγκη αγώνα, στον πόνο προσφορά.

Ο καθρέφτης της αγάπης        Η Αθηνά μου θυμίζει το σύγχρονο παραμύθι της Μαρίας Λυραντζή "Ο Καθρέφτης Της Αγάπης". Εκεί μια  δύσμορφη πριγκίπισσα, η Βασιλική, εξελίσσεται μέσα από την πνευματική της καλλιέργεια και το ψυχικό της κάλλος σε ένα πλάσμα άφθαστης γοητείας κι αιχμαλωτίζει την ψυχή του πρίγκιπά της, Μιχαήλ, όταν αποφασίζει να υπηρετήσει το λαό της ως γιατρός αντί να αναλίσκεται σε μια κούφια τριφυλή ζωή ξεγνοιασιάς και πολυτέλειας.
           Χωρίς να είναι παραμορφωμένη ή άσχημη, χωρίς να γίνεται εξιδανικευμένη φιγούρα, η μοναδική Αθηνά του Καρακάση -σε μια παρεμφερή πορεία προς του παραμυθιού αυτού- επισκιάζει με τη λάμψη της ψυχής της ακόμη και το φανταχτερό χρυσό που την περιβάλλει...

Οι αναγνώστες θα απολαύσουν πραγματικά βήμα -βήμα την ιστορία της Αθηνάςωμε ένα μωσαϊκό χρωμάτων, τόπων και χαρακτήρων.

Ήδη από τις πρώτες σελίδες σαν επίτιμοι καλεσμένοι του αρχοντοκαπετανιου στο μέγαρο της οικογένειας Καλιβωκά στην Κεφαλλονιά θα δούμε έκθαμβοι να στραφταλίζουν μπροστά μας πολύχρωμα διαμάντια και σκαλιστά σερβίτσια!

Θα μας χαϊδέψει το βελούδο κι ο ταφτάς απο τα πλούσια φορέματα των χορών, που θα τους δούμε μπροστά μας σε εξαίσια σχήματα!

Θα ακούσουμε να ηχούν στα αυτιά μας μουσικές και θα οσφρανθούμε το νυχτερινο γιασεμί, ρεμβάζοντας σε θερινές νύχτες έρωτα!
Θα καθρεφτιστεί το πρόσωπό μας σε συντριβάνια βασιλικά, σε βενετσιάνικα κανάλια και σε πελάγη που διέσχισε η ξεχωριστή Αθηνά!
Το δε πολύχρωμο ταξίδι στην Ιταλία του ρομαντισμού και της χαράς μάς μένει αλησμόνητο, αφήνοντας μια γεύση γλυκόπικρη.
Και στη συνέχεια η Ρωσία με τα μέγαρα των Ρωμανώφ,με τις τρόικες και τα έλκηθρα, με τα ματωμένα χνάρια των πρώτων επαναστατών στο χιόνι...
Η Αίγυπτος θα προστεθεί στο "κάδρο" για να δώσει εικόνες γοητευτικής νωχέλειας και άρωμα Ανατολής, ολοκληρώνοντας μια πορεία σαγηνευτική.
 Θα δούμε να ταπεινώνεται η κακία κι η έπαρση του πλούτου από την πραγματική αρχοντιά και να αναδεικνύεται το μεγαλείο των απλών στιγμών!
Θα βιώσουμε την αγωνία των ανθρώπων της ανάγκης και το μεράκι του ευσυνείδητου λειτουργού, που προτάσσει το ηθικό του καθήκον-είτε αυτός που τον χρειάζεται φορά πορφύρα είτε κουρέλια!
Η κορύφωση της συγκίνησης όμως θα έρθει σε μια αδιανόητη συνάντηση που θα μας συγκλονίσει, αναδεικνύοντας σπαρακτικά το μεγαλείο της γυναικείας τρυφερότητας- σε ένα ρόλο με σχεδόν σοφόκλειες αναφορές!  
Οι περιγραφές του Κώστα Καρακάση εξυφαίνονται με τόση περίτεχνη λεπτομέρεια που, αντί να κουράζουν, αναδεικνύουν κάθε φανταχτερή παράσταση σε εμπειρία ζώσα για τον αναγνώστη του!
Κάθε σελίδα για τον συγγραφέα Καρακάση γίνεται..."καμβάς", όπου φιλοτεχνεί εξαίσια πορτρέτα και τοπία, που μας αφήνουν άναυδους με την ομορφιά τους...
   Ταυτόχρονα "συναντάμε" πλήθος ετερόκλητων χαρακτήρων που μας σεργιανούν καθένας στο δικό του μικρό σύμπαν.Εντυπωσιαζόμαστε καθώς εισχωρούμε στα άδυτα μεγάλων πολιτικών προσωπικοτήτων και αυτοκρατόρων.
Η μυθοπλασία στην "Αθηνά" του Καρακάση συμπλέκεται αξεδιάλυτα με την Ιστορία και οι μυθιστορηματικοί χαρακτήρες αναμετρώνται επί ίσοις όροις με τα πραγματικά πρόσωπα. 
Παρά το εκτενές των περιγραφών, το ενδιαφέρον του αναγνώστη παραμένει αμείωτο σε όλη τη διάρκεια του βιβλίου με κάθε σελίδα να αφήνει έντονα συναισθήματα.

Υπάρχουν,ωστόσο,και κάποιες πολύ μικρές αδυναμίες, που στερούν στο βιβλίο αυτό ελάχιστους "πόντους" από το 10άρι της τελειότητας:
1) Αν και έργο πολύ αναλυτικό, η "Aθηνά" του Καρακάση, δεν παρουσιάζει ιδιαίτερα διεισδυτική  ματιά στον ψυχισμό της ηρωίδας, την οποία παρακολουθούμε να εξελίσσεται μέσα από τα γεγονότα.
2) Ο δε τίτλος του βιβλίου προβάλλει λίγο... παραπλανητικός: Δεν ήταν άσχημη η Αθηνά, όπως θα περίμενε κάποιος ,ούτε είχε να καταπολεμήσει κάποια σοβαρή έλλειψη ομορφιάς, ανασταλτικής για τη διαδρομή της,όπως περίμενα εγώ εναγωνίως,προετοιμαζόμενη για μια δύσβατη πορεία προς την αληθινή ομορφιά.Δεν υπάρχει τέτοια μάχη εδώ...Η Αθηνά απλώς δεν ήταν καλλονή. Ασχήμια αξιοσημείωτη δεν προκύπτει από τις περιγραφές, με αποτέλεσμα η συμπαθητικού παρουσιαστικού  Αθηνά να είναι ένα επιθυμητό θηλυκό και λόγω της λαμπερής προσωπικότητάς της .
            Ωστόσο αυτά συνιστούν επουσιώδεις λεπτομέρειες.
3) Το μειονέκτημα που προβάλλει όμως πραγματικά σοβαρό στα δικά μου μάτια είναι πως ύστερα από τέτοια διαδρομή της Αθήνας στα μήκη και τα πλάτη του κόσμου το κεφάλαιο "Μητρότητα" για την την πρωταγωνίστριά μας παρατίθεται πολύ πιο επιγραμματικά από όσο θα άρμοζε στη βαρύτητα του θέματος σε σχέση με τα υπόλοιπα μέρη του βιβλίου.
          Παρατηρείται γενικά μια ανισομέρεια που αδικεί τις τελευταίες ενότητες- συνθέτοντας ένα ελαφρώς βιαστικό φινάλε.
Αυτά όμως, όπως θα διαπιστώσετε κι οι ίδιοι, επί της ουσίας δεν αφαιρούν κάτι σημαντικό  από τούτο το απερίγραπτα ωραίο και πολυδιάστατο ταξίδι.
Αν και τεράστιο σε όγκο, δε σε αφήνει να πλήξεις στιγμη!Μια χορταστική εμπειρία ανάγνωσης που τα "έχει όλα" είναι η Αθηνά του Καρακάση- εμφυσώντας ποικίλες διαθέσεις όπως η ίδια η ζωή:
Λάμψη, συναίσθημα,συγκίνηση,σοκ, θλίψη, αισιοδοξία κλπ...
       
Ύστερα από αυτό το βιβλίο ο αναγνώστης αισθάνεται πιο πλούσιος, πολυταξιδεμένος με μιαν αίσθηση πληρότητας!
           Λεπτοδουλεμένο σαν κέντημα, μεθυστικό σαν το παλιό κρασί,το βιβλίο αυτό του Καρακάση θα σας σαγηνεύσει όσο λίγα βιβλία!
Γνωρίστε, λοιπόν, αυτή τη γυναίκα πρότυπο κι ανακαλύψτε την πραγματική ομορφιά!
           Η Τιμή του βιβλίου ανέρχεται στα 19.90 ευρω, αλλά με μια προσεκτική έρευνα αγοράς μπορείτε να το βρείτε και στα 13.93 ευρω...
                                    
                              

                                           ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ

                                       Κώστας Καρακάσης

 Ο Κώστας Καρακάσης γεννήθηκε στην Αίγυπτο από Έλληνες γονείς. Η οικογένεια του πατέρα του ήταν από την Κωνσταντινούπολη και της μητέρας του από την Κεφαλλονιά. Μετά τον πόλεμο εγκαταστάθηκε στην Αθήνα.
Υπηρέτησε εθελοντής στο Βασιλικό Ναυτικό, αλλά μετά από δεκατρία χρόνια υπηρεσίας προτίμησε την ελευθερία από τη σιγουριά της καριέρας του. Αποφοίτησε από την Σχολή Ξεναγών Κρήτης και στην συνέχεια έκανε σπουδές στην Ιστορία Τέχνης.
Οι κόσμοι του μητροπολιτικού ελληνισμού και αυτού της διασποράς παραμένουν οι δύο πυλώνες που διατρέχουν τις σκέψεις, τα βιώματα και τα κείμενά του.
Αν και δεν θεωρεί τον εαυτό του ποιητή, έχει γράψει μια μεγάλη συλλογή ποιημάτων που δεν δημοσιεύτηκε ποτέ -εκτός από δύο τα οποία μελοποίησε τη δεκαετία του ’70 η Ηλέκτρα Παπακώστα και τραγούδησε η Καίτη Χωματά- αν και είχε την επίνευση του γνωστού ποιητή, λογοτέχνη, βιολονίστα και μουσικολόγου Σταύρου Καρακάση, αδελφού του πατέρα του.
Άρθρα, κριτικές, διηγήματα και πολλά κείμενά του έχουν δημοσιευτεί κυρίως στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο.
Στην πεζογραφία εμφανίσθηκε μόλις το 2000 με το εκτενές μυθιστόρημά του«Αθηνά. Ευτυχώς που δεν Γεννήθηκα Όμορφη» (εκδόσεις Ψυχογιός, 2000), το οποίο παραμένει μέχρι σήμερα ανάμεσα στα πλέον ευπώλητα βιβλία των τελευταίων πενήντα χρόνων και έλαβε βραβείο λογοτεχνίας και ηθικών αξιών από την Ε.Ε.Χ.Γ. και είχε προταθεί για το πρώτο Βραβείο Λογοτεχνίας του Ιδρύματος Τρανούλη.
Το 2005 από τις εκδόσεις Λιβάνη εκδόθηκε το «Πορτραίτα σε θρυμματισμένο καθρέφτη».
Το μυθιστόρημα του «Η αγάπη δεν έχει τέλος» (εκδόσεις Ψυχογιός, 2006), εξελέγει δεύτερο από τον Πανελλήνιο διαγωνισμό που οργάνωσε το ΕΚΕΒΙ και ο ΣΚΑΙ, και παρέμεινε πρώτο επί ένα χρόνο στη λίστα των Best sellers σε όλη την χώρα.
Μαζί με το «Η αγάπη δεν έχει τέλος» εκδόθηκε το «Ιστορίες για τον Θεό και τον άνθρωπο». Το βιβλίο αυτό (εκδόσεις Ψυχογιός, 2006) αφιερωμένο στον Μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Χριστόδουλο τον Α!, έγινε δεκτό με ενθουσιασμό και εξαιρετικά κολακευτικά λόγια, τόσο από τον Οικουμενικό Πατριάρχη, όσο και από τους Πατριάρχες Ιεροσολύμων και Αλεξανδρείας Διόδωρο Α! και Θεόδωρο Α!, τον Αρχιεπίσκοπο Τιράνων και πάσης Αλβανίας κ.κ. Αναστάσιο, όπως και από το σύνολο των ιεραρχών της Εκκλησίας της Ελλάδος, και των αυτοκέφαλων εκκλησιών Κρήτης και Δωδεκανήσου.
Το 2007 από τις εκδόσεις Λογοσοφία εξεδόθει το βιβλίο του «Ένας Ίκαρος ήταν αρκετός» και τον Φεβρουάριο του 2009 το βιβλίο του «Ο Βιολονίστας» από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
Έχει τιμηθεί με το Μετάλλιο πολυετούς ευδοκίμου υπηρεσίας του Β.Ν., με το διάσημο των Υποβρυχίων και των Ανώτερο Ταξιάρχη του Τάγματος Ιπποτών του Αγίου Ιωάννου της Ιερουσαλήμ (O.S.J.).
Το 1990 εγκαταστάθηκε στο Ναύπλιο. Συνεργάστηκε με τον Δημοτικό Ραδιοφωνικό Σταθμό Ναυπλίου για έξη χρόνια με πέντε εβδομαδιαίες εκπομπές, εκ των οποίων το "Πολιτιστικό Περισκόπιο της Κυριακής" άφησε εποχή για την ενημέρωση των ακροατών σε θέματα πολιτισμού από την Ελλάδα και τον Κόσμο, με αναμετάδοση κλασικής μουσικής. Ταυτόχρονα είχε αναλάβει πρώτος Διευθυντής της Δημοτικής Επιχείρησης Πολιτιστικής Ανάπτυξης Ναυπλίου (Δ.Ε.Π.Α.Ν.) και είναι ο εμπνευστής και δημιουργός του "Μουσικού Φεστιβάλ Ναυπλίου" το οποίο και υφίσταται μέχρι σήμερα.
Επί των ημερών του, το Ναύπλιο αναδείχθηκε σε πόλη με την μεγαλύτερη πολιτιστική δραστηριότητα στην Ελλάδα εκτός της πρωτεύουσας.
Συνεχίζει να ζει στο Ναύπλιο εφησυχάζων και ασχολείται με την συγγραφή

1 σχόλιο:

  1. μια γυναικα που λαμπει με την προσωπικοτητα της και όχι με την καλλονη της, νομιζω πως και ο αγιος-προστάτης της κεφαλονιας είναι από τον ιδιο οικο με αυτόν της αθηνας! παραπλανητικος οντως ο τιτλος γιατι θα περιμενε μια γυναικα ασχημουλα να παλευει με το φαντασμα της απόλυτης ομορφιας αλλα μου θυμιζει τον χαρακτηρισμό της σκάρλετ στην αρχη ''η σκάρλετ δεν ηταν καλλονή'' βεβαια η σκαρλετ μάγευσε και πολλους και ερμηνευτηκε και από την βιβιαν λη, καλλονη της εποχής/ από ποια θα ερμηνευοτανε ο περιπλοκος χαρακτηρας της αθηνας; ισως από μια μπέργκαν/ θα μπορουσε να γινει τηλεοπτικη σειρα και να εχουμε έναν νέο γιουκερμαν

    ΑπάντησηΔιαγραφή