ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΤΙΤΛΩΝ

Τρίτη 28 Ιουλίου 2015

Γιάννης Καλπούζος Ο,τι Αγαπώ Είναι Δικό σου

                                                                      Ό,τι Αγαπώ Είναι Δικό σου, Γιάννης Καλπούζος
                                           Είδος:Koινωνικό
                                           Βαθμολογία: 8,5/10

ISBN139786180106107
ΕκδότηςΨΥΧΟΓΙΟΣ
Χρονολογία ΈκδοσηςΑπρίλιος 2014
Αριθμός σελίδων432
Διαστάσεις21x14
ΕπιμέλειαΜΑΡΑΝΤΗ ΑΝΝΑ


ΤΙΜΗ απο 17.70ευρω -15ευρω           

 
 Διαβάζοντας τη φράση "Ό,τι Αγαπώ Είναι Δικό Σου" το μυαλό μας ασυνείδητα "σιγοντάρει" τη φωνή της Γλυκερίας στη γνωστή,αγαπημένη μπαλάντα.
Αυτός όμως είναι και ο τίτλος που επέλεξε ο ίδιος ο στιχουργός της, Γιάννης Καλπούζος (Ιμαρέτ, Άγιοι Δαίμονες) για το νέο, πολύπλευρο μυθιστόρημά του, εγκαινιάζοντας ιδανικά τη συνεργασία του με τις Εκδόσεις Ψυχογιός

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Σε ένα ορεινό χωριό της μεταπολεμικής Άρτας μεγαλώνει ανέμελα ο ατίθασος Άνδης, που απροσδόκητα θα τον...αιχμαλωτίσει μια αέρινη, κοριτσίστικη φιγούρα:Είναι η Θάλεια, η κόρη του δικαστικού υπαλλήλου Χαρίδημου από την πόλη,που παραθερίζει στο χωριό του.
                        Παρά το κοινωνικό τους χάσμα, ο αντισυμβατικός,φτωχός Άνδης συναρπάζει την συνεσταλμένη Θάλεια και τα δύο παιδιά θα συνδεθούν με μια αγνή αγάπη.
               Τέλη του ΄70,η ζωή θα οδηγήσει τη Θάλεια στην Αθήνα για νομικές σπουδές-πάντα κάτω από την σιδερένια παρουσία ενός τυρρανικού πατέρα και μιας άβουλης μάνας-χωρίς ποτέ να σβήσει τη μορφή του Ανδη.
           Ο Άνδης τυχοδιωκτικά  θα την ακολουθήσει κρυφά από όλους στην Αθήνα.
Εκεί θα αποδυθεί σε μια σκληρή βιοπάλη,όπου θα γευθεί την ανέχεια και την ασύστολη ηδονή, ακροβατώντας στον καιροσκοπισμό και την άσβεστη αγάπη του για τη Θάλεια, την οποία ξαναβρίσκει.
                      Συνοδοιπόροι του Άνδη στην περιπέτεια της ενηλικίωσης, ο αμφιλεγόμενος παιδικός του φίλος,Θέμης,αντιεξουσιαστές των Εξαρχείων,ένας συλλέκτης βιβλίων, ευκαιριακές συνευρέσεις και ο βωβός Ερμείας, που γνώρισε την βαρβαρότητα των Τούρκων τις ζοφερές μέρες του Αττίλα.
                      Όμως οι σκιές του Εμφυλίου και μια μυστηριώδης νεκροκεφαλή απειλούν να τινάξουν τα όνειρά του Άνδη και της Θάλειας στον αέρα.
                     Ο Άνδης όμως, προτάσσοντας το πείσμα και την αισιόδοξη οπτική του προς τη ζωή, παλεύει να εξιχνιάσει το εφιαλτικό χθες, που απειλεί την ευτυχία με τη γλυκιά Θάλεια.
Θα επιβιώσει αυτή η αγάπη στη δίνη των καιρών και της Ιστορίας ;

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Εν πρώτοις, το βιβλίο του Γιάννη Καλπούζου "Ο,τι Αγαπώ Είναι Δικό Σου" συνιστά μια αυθεντική ιστορία έρωτα με μια χροιά αστυνομικού μυστηρίου-όμως από πίσω ενυπάρχει ένας ηχηρός πολιτικός προβληματισμός,μια πρόκληση για την εθνική μας μνήμη.

Πράγματι, πυρήνας του βιβλίου είναι ένας αντιφατικός έρωτας από τους πιο ευγενικούς και αυθεντικούς-κίνητρο των πάντων, με τους ήρωες απόλυτα παραδομένους σε αυτόν.
        Υπέροχα δοσμένη η συμπληρωματικότητα των δύο χαρακτήρων, που πηγάζει από την αντίθεση της "καλοαναθρεμμένης ,συνεσταλμένης Θάλειας με την προγραμματισμένη ζωή" προς τον ανυπότακτο, καιροσκόπο "πλάνητα" Άνδη-κι είναι αυτή που εγείρει ανάγκη υπέρβασης κι από τους δύο.
          Ο ερωτικός σπαραγμός διατρέχει το βιβλίο στο μεγαλύτερο μέρος του, συνταράσσοντας την ψυχή του αναγνώστη, που συμπάσχει και αγωνιά  με τους δυο πρωταγωνιστές!
Ο συγγραφέας αποδίδει πολύ πετυχημένα τις αντιφάσεις και τις συναισθηματικές διακυμάνσεις του ζευγαριού.
             Για να το καταφέρει αυτό, επενδύει τη γλώσσα του με το ονειρικό πέπλο του ποιητικού λόγου:
      Εμβόλιμοι στίχοι,αλλά και πεζός λόγος που παρασύρεται από τη σαγήνη του έμμετρου επιτείνουν τη φόρτιση, αποκαλύπτοντάς μας τον Καλπούζο- ποιητή(σε έργα του όπως το  "Έρωτας Νυν Και Αεί").
               
Ωστόσο οι μεταμορφώσεις της γλώσσας δεν περιορίζονται στην απόδοση του λυρισμού.
         Στα διαλογικά μέρη έχουμε μια απενοχοποιημένη φυσικότητα,που προσδίδει ζωντάνια στις σκηνές.
         Άλλοτε ο αφηγηματικός λόγος γίνεται πομπώδης θυμίζοντας Μποστ-με στόχο να σαρκάσει και να ευτελίσει καταστάσεις και πρόσωπα-μέσα από μια εσκεμμένα υπεφίαλη γλώσσα, που αυτοαναιρείται.
           Άλλοτε πάλι έχουμε μια γλώσσα σφυρηλατημένη σε πιο παλαιομοδίτικα,νοσταλγικά καλούπια- με μια καλλιέπεια που παρέπεμπει σε πιο ανθηρές περιόδους της Λογοτεχνίας μας...
Σε κάθε περίπτωση  είναι ένας γλωσσικός τρόπος ιδιάζων και ανοίκεια ωραίος.
        Το στοιχείο του μυστηρίου είναι άρτια σκηνοθετημένο, κι η πραγματικότητα ξετυλίγεται σταδιακά -πέρα από το προφανές.

Σε βαθύτερη προσέγγιση,όμως, το "Ο,τι Αγαπώ" συνιστά ένα ξεκάθαρα πολιτικό βιβλίο με στοχευμένους συμβολισμούς πίσω από καταστάσεις&πρόσωπα.
         Έχουμε δηλαδή μια έμμεση χαρτογράφηση ολόκληρης της Μεταπολίτευσης ,στα χνάρια εμβληματικών έργων , όπως το "Δυο Φορές Έλληνας" του Κουμανταρέα ή τα "Βαμμένα Κόκκινα Μαλλιά".
              Σε αυτό συντελλεί κάθε πρόσωπο μοναδικά και όλοι μαζί οι ετερόκλητοι χαρακτήρες  του βιβλίου διαμορφώνουν την αντιφατική ανθρωπογεωγραφία της μεταπολιτευτικής Ελλάδας με τις διαψεύσεις και τις νέες μεγαλεπήβολες προσδοκίες..
Πρωτίστως ο Άνδης.
Συγκεντρώνοντας χαρακτηριστικά φιγούρας από το Θέατρο Σκιών, ο ευρηματικός ήρωας του Καλπούζου συνιστά τον αιώνιο Έλληνα που επιβιώνει στις αντιξοότητες με την πονηριά και την αισιόδοξη οπτική του στα πράγματα.
         Ένας μικρός θυμόσοφος βγαλμένος από τα σπλάχνα της "άγιας πενίας".
              Ένας "γόνος του Διονύσου"-με τον τονισμένο φαλλό του να υπαινίσσεται τον έρωτα ως αίτημα ζωής,να αναδεικνύει ανανδοίαστα  την κλιμακούμενη σεξουαλική ελευθεριότητα και τον ευδαιμονισμό της νέας εποχής
        Ο  Άνδης κλείνει το μάτι στον αλησμόνητο Λούη του Μουρσελλα, παραμένοντας  σε ένα περίγραμμα πιο συμπαγές, αφού η στοχευμένη πλοκή  δεν του επιτρέπει να εκτραπεί στη ρευστότητα που διέπει τον απολαυστικά ασυνάρτητο και συνάμα "σοφό" Λούη

Μεταδίδει όμως την ίδια πίστη στη ζωή με την ίδια εξαίσια λαικότητα,ενώ εμπλέκεται κι αυτός πράξενα με τον κόσμο του βιβλίου(Ο Λούης ήταν φίλος συγγραφέα).

Γύρω από τον Άνδη έχουμε μια ομάδα αντιεξουσιαστών που μας σεργιανά στην έωλη, παρακμιακή ατμόσφαιρα των Εξαρχείων όπως προσωποποιήθηκε τη δεκαετία του 80 σε  φιγούρες σαν τη Γώγου και τον Άσιμο,
              Ο Καλπούζος εδώ αποδίδει την αλλοτρίωση της Αριστεράς που εξετράπη σε φαντασιωσικές ιδέες με τους φορείς τους φαντάσματα αλωμένων οραμάτων- προφήτες μια επερχόμενης ζοφερής συνθηκολόγησης...
         Στον αντίποδα έρεχεται η Θάλεια, ως εκείνη η Ελλάδα που αναζητά επιτέλους τη γαλήνη, ισορροπώντας ανάμεσα στις αξίες και τον πραγματισμό της νέας εποχής.
      Δεσπόζουσα παρουσία έχει όμως η νεκροκεφαλή και όσοι εμπλέκονται με την ιστορία της, που ξεπηδά από την απώτατη,τραυματισμένη συλλογική ψυχή και τις χαίνουσες πληγές ενός ταραγμένου παρελθόντος!
Στο αποτρόπαιο εύρημα αποτυπώθηκε η κατάρρευση αγώνων και ιδανικών... 
           Το κάδρο συμπληρώνει η τραγωδία της Κύπρου, που αποστομωτικά ενσάρκωσε η συγκλονιστική παρουσία του Ερμεία.

Μια Ελλάδα λοιπόν ακρωτηριασμένη που ζητά να ανασυναρμολογήσει τα κομμάτια της ξανά για να πορευτεί σε νέους καιρούς.
Μια Ελλάδα που πάνω από όλα ξέρει να καταφάσκει τη ζωή και το φως!!!
       Ανακαλύψτε αυτό το σημαντικό βιβλίο που χαρτογραφεί το συλλογικό μας ασυνείδητο -ένα έργο που το χαιρέτησαν με ενθουσιασμό πνευματικοί άνθρωποι σαν τον Γιάννη Ξανθούλη και τον Μάνο Ελευθερίου!


                                                           Eλισσάβετ Π. Δέδε
Διαβάστε επίσης στη σελίδα μας

ΣΑΟΣ -ΠΑΝΤΟΜΙΜΑ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΩΝ
ΙΜΑΡΕΤ
Αγιοι Και Δαίμονες,
ΣΕΡΡΑ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου