ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΤΙΤΛΩΝ

Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου 2019

ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΓΚΑΡΑΚΗ, Αναζητώντας την Κοινωνικη Δικαιοσυνη Μεσα απο την Τεχνη

ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΓΚΑΡΑΚΗ: 
Από τις δροσερές κι ανεπανάληπτες δημιουργίες του Λίνου Κόκοτου και τις αισθαντικές δημιουργίες του Δημήτρη Λέκκα, στους ΔΑΙΜΟΝΕΣ της Άννας Βίσση και στη Στρατευμένη Τέχνη, η πολυταλαντη ηθοποιός κι ερμηνεύτρια σε μια σπάνια συνέντευξη μιλάει για την καριέρα της ,τις ηθικές της μάχες και τη σύγχρονη Ελλάδα, με αφορμή την παράσταση του NINO GALETTI "O ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΚΟΣ" στο θέατρο Ιδέα/ 
Μια χειμαρρώδης κατάθεση ψυχής από μια διαχρονική καλλιτέχνιδα ,την Ελένη Τζαγκαράκη, που αξίζει να θυμόμαστε σωστά το όνομά της για τους σωστούς λόγους.


Συνέντευξη στη Δέδε Ελισσάβετ

1.O ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΚΟΣ στο θεατρο ΑΛΦΑ…
Ποιο είναι το Ιδανικό και το όραμα αυτής της παράστασης;
Το κειμενο ανήκει στον Νίνο Γκαλέττι, Έλληνα σκηνοθέτη- κατά κόσμον Πέτρο Παπαδόπουλο- κι ασχολείται με ένα ερώτημα που έχει κατά καιρούς βασανίσει όλους μας:
Τελικά ,"Ο Άνθρωπος Γεννιέται Κακός ή Γίνεται;"
Ψυχίατροι και ψυχαναλυτές έχουν μιλήσει γι αυτό, κι ίσως δεν έχουν βρει την τελική απάντηση.
Αυτό λοιπόν απασχολεί και τον Νίνο Γκαλέττι όμως ο ίδιος πιστεύει ότι
ο "Άνθρωπος δε γεννιέται κακός", αλλά γίνεται.
Ο άνθρωπος είναι σα λευκό χαρτί κι όσα "πέφτουν επάνω του" διαμορφώνουν τον χαρακτήρα του- με τις επιλογές του να ακολουθούν όσα έχουν αποτυπωθεί στο άλλοτε... 
"λευκό αυτό χαρτί, με το οποίο γεννιέται ο καθένας.

2.Τι θεωρείτε κάνει τον ανθρωπο να εκπίπτει;
Πρώτα η οικογένειά του ,τα παιδικά του χρόνια, που είναι πολύ σημαντικά.
Έπεται η Παιδεία και βεβαίως η ατομική ευθύνη.

3.Τι σας γοητεύει στο κείμενο  του Nino Galetti;
Η απλότητα κι η αμεσότητά του.

4.Εσείς υποδύεστε την αρτίστα Μιράντα, παράλυτη καλλιτέχνιδα…
Μιλήστε μας για την πρόκληση αυτού του ρόλου.
Η Μιράντα είναι μια γυναίκα με κινητικές δυσκολίες, που μέσα από την πορεία της ζωής της, έχει μετανιώσει για κάποιες επιλογές, όχι όμως για κάποιες άλλες, αφού η ίδια η ζωή την οδηγούσε σε αυτές.

5.Σάς έβαλε σε αντίστοιχη διαδικασία προσωπικής αυτοκριτικής ο ρόλος αυτός,
 σε παραλληλία προς τη Μιράντα;
 Όχι, γιατί η δική μου ζωή ήταν τελείως διαφορετική.Ωστόσο έχω δει τέτοιους ανθρωπους κ ανάλογες συμπεριφορές- όχι σε επίπεδο γνωριμίας αλλά σε επίπεδο παρατήρησης.

6.Συμπονέσατε την ηρωίδα σας;
Πάντα συμπονώ την πορεία ζωής ενός ανθρώπου.Είτε κάποιος έχει πιο εύκολη είτε πιο δύσκολη πορεία,
εκείνο που πρωτοστατεί είναι ο Πόνος.
Η χαρά έρχεται σε δεύτερο επίπεδο, γι αυτό πάντα συμπονώ τη ζωή, γιατί οι άνθρωποι διασχίζοντας όλα τα μονοπάτια τους κ φτάνοντας προς το τέλος τους εκέι κάνουν το ξεκαθάρισμα των πράξεων τους.Εκεί μετανιώνουν, γιατί όσο είναι νέοι νομίζουν πως το αύριο πάλι τους ανήκει.
Όταν όμως πλησιάζουν στο τέλος εκεί αρχίζουν να πονάνε, να κοιτούν τις πληγές τους, και ζητούν με έναν τρόπο την κάθαρση.
Κάποιοι το συνειδητοποιούν, άλλοι ψάχνουν χωρίς να το ξέρουν.Εκείνους εγώ συμπονω περισσότερο,
αυτούς που δεν συναισθάνονται τι ψάχνουν.
Όταν κάποιος έχει επίγνωση λέω"Εντάξει ο ήρωας βρήκε την κάθαρσή του."

7.Ο τίτλος παραπέμπει στη ρήση του Σωκράτη «Ουδείς Εκών Κακός» …Το ασπάζεστε;
Ναι το πιστεύω αυτό, γιατί αν δεν το πίστευα η ζωή μου θα ήταν πιο δύσκολη:
Eίναι ελευθερία να το πιστεύεις, διότι έτσι αποκτάς ενσυναίσθηση κι επιείκεια.
Αν πιστέψεις ότι ο άνθρωπος είναι από το DNA του κακός τότε διαμορφώνεις μέσα σου "ανθρώπους" κι "υπανθρώπους".Ίσως σήμερα να ζούμε στην εποχή που θέλουν να φτιάξουν υπαθρώπους κ αυτή είναι η τραγωδία των καιρών μας.Δεν πρέπει να το επιτρέψουμε να γίνει.


8.Εσείς είστε μια σεμνή κι ουσιαστικη παρουσια στον χωρο του θεατρου, αλλα και με τηλεοπτική παρουσία.Ποια συνεργασία ξεχωρίζετε;;
Ας επισημάνουμε εδώ ότι "σεμνή" είμαι με την έννοια εκείνης της" σεμνότητας" που καθένας πρέπει να έχει στη ζωή, καθώς και της απόστασης από τους μηχανισμούς της δημοσιότητας που εγώ τους βαριέμαι γιατί εκεί μόνο πληγές αποκτάς.Εγώ δεν ήθελα να κουβαλήσω τέτοιες πληγες.
Εγώ απλώς ήθελα πάντα να βλεπει ο κόσμος πως ό,τι καταθέτω το κάνω με αλήθεια.Το παρασκήνιο της δημοσιότητας δεν μπορούσα ουδέποτε να το χειριστώ, γι αυτό και δεν το άγγιξα.

9.Ποιος ρόλος ηταν αυτός που θεωρείτε σας στιγμάτισε;;
Δεν ξεχωρίζω κάποιον γιατί ό,τι κι αν έχω κάνει- αυτό το λίγο ή το πολύ- το αγαπάω βαθιά.

10.Υπάρχει κάποιος ρόλος του παγκόσμιου ρεπερτορίου που θα θέλατε να αναμετρηθείτε μαζί του;
Ε, πολλοί, αλλά θα ήθελα πραγματικά να είχα την ευκαιρία να μελετούσα την Κλυταιμνήστρα.Είναι μια φιγούρα που την έχω δικαιολογήσει πολλές φορές.Δεν τη θεωρώ κακιά.Συνυπάρχει σε αυτήν το δίπολο θύτης και θύμα.
Όλοι οι αρχαίοι ήρωες της Τραγωδίας άλλωστε είναι θύτες κ θύματα ταυτόχρονα.Είναι η αντίφαση της ανθρώπινης φύσης.

11.Ποιο είδος θεάτρου προτιμάτε;
Τα καλά κείμενα!

12.Πώς ορίζετε εσείς το "καλό" κείμενο;
Εκείνο που θα με γοητεύσει από την πρώτη του σελίδα.
Ο τρόπος που μεταχειρίζεται ο συγγραφέας τη γλώσσα
 και τέλος η αλήθεια του.
Ακόμη κ μέσα από το φανταστικό ή το παράλογο θέλω να βγαίνει η αλήθεια...

13.Υπάρχει όμως μία αλήθεια;Ο Λουίτζι Πιραντέλλο έχει κάνει τίτλο το γεγονός ότι η αλήθεια είναι υποκειμενική.....
Υπάρχουν πολλές, αλλά σε ένα κείμενο αναζητώ μία τουλαχιστον, που να συμβαδίζει με το δικό μου σύστημα αξιών.

14.Το 1991, επιστρατεύοντας και το τάλαντό σας στο Τραγούδι συνεργαστήκατε με την Άννα Βίσση
στη ροκ όπερα του Νίκου Καρβέλα ΔΑΙΜΟΝΕΣ. Αν θυμάμαι καλά υποδύθηκατε τη Μύρνα και το Μέντιουμ
15.Μιλήστε μας για το πώς βιώσατε τη συνεργασία με την Άννα Βίσση
και τον ιδιαίτερο συνθέτη Νίκο Καρβέλα;
Ήταν μια παραγωγή πρωτόγνωρη για την Ελλάδα, που στήθηκε με όλες τις προδιαγραφές μιας διεθνούς υπερπαραγωγής.
Όλοι οι συντελεστές ανέδειξαν με το ταλέντο τους το έργο του Καρβέλα.
Η Άννα Βίσση ήταν μια έκπληξη, γιατί απέδειξε ότι μπορούσε να κάνει περισσότερα πράγματα από αυτά που την είχε μάθει το κοινό.Δούλεψε πολύ σκληρά , ακούγοντας έμπειρους ανθρωπους που την καθοδήγησαν σωστά...
          
16.Κι ως προς τη θεματολογία τους, όμως, οι "Δαίμονες" παρουσίαζαν ένα γοτθικο στοιχείο αγγλοσαξονικής χροιάς μπροστά από τα ελληνικά δεδομένα...
Ακριβώς, κι αυτό ήταν το γοητευτικό!
Γι' αυτό η παράσταση αγκαλιάστηκε από τον κόσμο.
Ξεκινούσα για το θέατρο και δεν ήξερα αν θα φτάσω γιατί υπήρχαν τέτοιες ουρές κόσμου στο Αττικόν, που νόμιζες ότι γινόταν... διαδήλωση στη Σταδίου!

17.Πώς προέκυψε η συνεργασία αυτή;
Με κάλεσε ο συνάδελφος Σταμάτης Γκίκας να περάσω από οντισιόν κι έτσι προέκυψε.

18.Υπήρξατε μια από τις πιο όμορφες και τεχνικά κατηρτισμένες γυναικείες φωνές της Μεταπολίτευσης.
Εντούτοις, σας είδαμε σε ποιοτικές μεν, αλλά μάλλον περιορισμένες μουσικές συνεργασίες.
Προσωπική επιλογή ή συγκυρίες;
Και τα δύο θα έλεγα.Εγώ δεν είχα αγωνία να γίνω "διάσημη".Επεδίωκα συνεργασίες με ανθρώπους που τους πίστευα κ τους αγαπούσα ως ανθρώπους, γι' αυτό κι οι επιλογές μου υπήρξαν περιορισμένες.
Δε με ενδιέφερε η αναγνωρισιμότητα.
Όταν απουσίαζε ο σεβασμός , αποχωρούσα..
Για μένα ήταν σημαντικό να εκτιμώ και την προσωπική διαδρομή, το άνθρωπο πίσω από τον Καλλιτέχνη.
Η στάση ζωής είναι που μου δημιουργούσε ασφάλεια να δημιουργήσω.

19.Προτάξατε το θέατρο έναντι του Τραγουδιού;
Ναι γιατί όταν μπήκε ο βιοποριστικός παράγοντας υπήρξαν και κάποιοι συμβιβασμοί.

20.Πολλές φορές ερμηνεύετε με ιδιατερη εκφραστικότητα/δραματικότητα.
Oφείλεται στις θεατρικές σας σπουδές ή σε προσωπική σας μέθεξη με τα νοήματα που τραγουδήσατε;
Πιστεύω ότι οφείλεται στο ότι με ενδιέφερε ο στίχος.Προσπαθουσα, πάντα, να μπω στην ψυχή του δημιουργού και να αποστραγγίσω όλα τα νοήματα και την ψυχή των στίχων του.Όπως λέγαμε και πιο πάνω, ο πόνος είναι εκείνο που κυριαρχεί στη ζωή των ανθρώπων, όχι η χαρά.Αυτόν ανίχνευα κι αναδείκνυα στις ερμηνείες μου.

21.Πώς κρίνετε την πορεία του Τραγουδιού σήμερα;
Οι εταιρείες πια δεν...υπάρχουν, αλλά και τότε που υπήρχαν προωθούσαν αυτούς που ήθελαν.Υπάρχουν όμως νέοι καλλιτέχνες αξιόλογοι.Μπορεί να μην τους γνωρίζω όλους με τα ονόματά τους αλλά έχω ακούσει πολύ ωραίες , καλλιεργημένες φωνές, συνθέσεις που θα ήθελα να τις ερμηνεύσω.Είναι όμως τόσο ρευστά τα πράγματα τα πράγματα-κι όχι μόνο για τη δισκογραφία-γενικότερα.Νομίζω όμως ότι αυτό ισχύει σε όλη την Ευρώπη, ίσως γιατί αλλάζουν πολλά πράγματα πολύ γρήγορα.
Οι πληροφορίες δεν προλαβαίνουν να αφομοιωθούν γιατί έρχονται αμέσως οι επομενες.
Υπάρχουν όμως ταλαντούχοι άνθρωποι, που αξίζει να τους ανακαλύψουμε.

ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ
22.Ας τα πάρουμε από την αρχή. Ο συνθέτης που ερμηνεύσατε ως επί το πλείστον, ήταν ο Λίνος Κόκοτος, στον απόηχο του Νέου Κύματος .
Με τον Λίνο Κόκοτο δούλεψα περισσότερο σε live εμφανίσεις, όμως ήταν ο πρώτος συνθέτης που είχα τόσο εκτεταμένη συνεργασία.
Μου έμαθε πολλά ο Λίνος.Το έργο του με συγκινούσε πολύ.Μύριζε καλοκαίρι και θάλασσα.
Πέρα από το ταλεντο του είναι και το ήθος.Η σεμνότητα του Λίνου Κόκοτου ξεχωρίζε.
Μέσα από τα τραγούδια του Λίνου βρήκα τους εκφραστικούς μου τρόπους.
Μαζί κάναμε έναν σημαντικό δίσκο, ίσως τον κορυφαίο του,το "Ποτάμι", όπου θεωρώ ότι ο Κόκοτος παρουσιάζει μια εξαιρετική μουσική γραφή με νέους μουσικούς δρόμους...Προκειται για εναν δίσκο ουσίας, βαθιά πολιτικό, όπου συμμετείχε και η Σωτηρία Μπέλλου.
         Ένας άλλος συνθέτης που μου έδωσε δυνατότητα να εκφράσω και τη θεατρική μου πλευρά είναι ο Δημήτρης  Λέκκας στο "Νύχτα κι Άλλη Νύχτα". 
Πρόκειται για έναν βαθιά γυναικείο δίσκο σε στίχους του αξιόλογου Δημήτρη Βενιζέλου που έφυγε νωρίς.
Σε αυτόν τον δίσκο υπάρχει η διαδρομή της γυναικείας ψυχής, γι αυτό, όχι απλά τον λάτρεψα αλλά πιστεύω ότι τετοιοι δισκοι δεν επαναμβάνονται.

23.Ερμηνεύσατε, λοιπόν, Τριπολίτη τραγουδώντας
«Στον Κόσμο όλα Ψευτικα/ Όλα Σημαδεμένα».
Πεσσιμισμός ή ρεαλισμός;
Ψευτικα όχι.Σημαδεμένα ναι.Από τη μοιρα μας, από το ριζικό μας, απ όσους ήταν πριν από μας; κι ίσως για κάποιους, που είμαστε προγραμμένοι.


24.Με περισσή ευαισθησία «θρηνήσατε»,αρχές του 80,
  για τα «Παιδιά της Πόλης» που τα ζώνει
το «τσιμεντοκονίαμα της Αστυφιλίας».

Ως μητέρα ενός κοριτσιού αισθανθήκατε κι εσείς το έλλειμμα της ανεμελιάς
κ την εσωστρέφεια που επέβαλε στα παιδιά το αστικό τοπίο;
Τότε ήμουν πολύ νέα κοπέλα, δεν είχα καν την επιθυμία να γίνω μητέρα.
Παρατηρούσα όμως ότι τα δικά μου παιδικά χρόνια  ήταν πιο ανέμελα από των παιδιών που μεγάλωναν τότε.Αργότερα, όταν έγινα κι εγώ μητέρα, το είδα αυτό και στο μεγάλωμα του δικού μου παιδιού.

25.Πώς μπορεί ο γονέας να αποτρέψει αυτήν την αλλοτρίωση;
Πρέπει ο γονιός να φτιαξει μικρούς πυρήνες, "μικρούς κήπους" γύρω από το παιδί του.
Ο σύγχρονος γονέας πρεπει να γίνει πιο ευφάνταστος από ό,τι οι παλιοί ,
και με τη φαντασία του να αναδεικνύει -όχι ψευτικα πράγματα- αλλά την ομορφιά που κάπου χάνεται στις γρήγορες ταχύτητες που βιώνουμε.
Ξέρεις ότι το παιδί σου δε θα ξαναζήσει τα παιδικά του χρόνια, γι' αυτό πρέπει να τα περιφρουρείς, διασώζοντας όμορφα πραγματάκια γι χάρη του.

26.Τι σηματοδότησε στη δική σας ζωή η μητρότητα;
Δεν το πίστευα ότι θα το ζούσα -και τώρα ακόμη, που η κόρη είναι μια νέα γυναίκα, τη βλέπω και λέω ότι
"Μωρέ, αυτό είναι τελικά το πιο ωραίο πράγμα που έφτιαξα στη ζωή μου." 
Όχι όμως ότι δε θέλω να φτιάξω κι άλλα όμορφα πράγματα φυσικα, κάθε άλλο...

27.Ποια ιδανικά θέλατε να εμφυσήσετε στην αγαπημένη σας κόρη;
Τον σεβασμό προς τον άνθρωπο.
Θυμάμαι πως μου το επεσήμανε κι ίδια η Μαρίνα ,κάπου στα 17 της, ότι δεν τη μάλωνα αν δεν έφερνε καλούς βαθμούς, αλλά τής θύμωνα πολύ αν δε σεβόταν καποιον συμμαθητή της ή αν κατ-έκρινε πολύ εύκολα.
Για να κρινεις κάποιον πρέπει πολύ καλά να το σκεφτείς, να πιάσεις όλες τις πλευρές.Υπάρχει λόγος που έκανε μια κακή επιλογή, κι εκεί ερχόμαστε πάλι στην παράσταση "Ο Άνθρωπος Δεν Είναι Κακός".
Πάντα υπάρχει κάποια αιτία που οδηγεί κάποιον να κάνει το κακό κι αυτή μπορεί να μην είναι "δική" του αλλά όσων είναι πίσω από αυτόν.

28.Τι θαυμάζετε στην κόρη σας;
Θαυμάζω τη σκέψη της, τις αγνές της προθέσεις .Την εργατικότητά της και πως όταν αγαπά κάτι θέλει να το κάνει με τον καλύτερο τρόπο.

29.Στον δίσκο «Ποτάμι» τραγουδήσατε –και- το σατιρικό
«Καημένο Δωδεκάθεο».
30.Θεωρείτε πως- όπως υπαινίσσεται ο καυστικός στίχος του Φώντα Λάδη- παραμένουμε αγκυλωμένοι σε μια στείρα προγονοπληξία χωρίς να κεφαλαιοποιήσουμε τα διδάγματα της για το μέλλον μας;
Πράγματι, αυτοί οι συγκεκριμένοι στίχοι του Φώντα Λάδη εκφράζουν απόλυτα τη σημέρινη πραγματικότητα και την ιδεολογική σύγχυση της σύγχρονης Ελλάδας!.

31.«Κόκκινο» της Ελλαδας το «Ποτάμι»;
Κατακόκκινο! 
Καταρχήν η Έλλάδα ήταν διαχρονικά στο στόχαστρο όλων, δεν την άφησαν ποτέ να ξαποστάσει.
Άνθρωποι μάτωσαν- και ματώνουν έστω και με άλλον τρόπο σήμερα.
Οπότε, το Κόκκινο δηλώνει και τον Πόνο,αλλά και την Ελπίδα για το αύριο,που βαστά η Ελλάδα από το χέρι.
Αίμα δίνει πάντα η Ελλάδα -Ελπίδα όμως δεν της έχουν δώσει και πολλή...
Θέλω να πιστεύω πως θα βγει στο ξέφωτο κάποια στιγμή και θα είναι "κόκκινη" πια από τον Ήλιο μας!

32.Μια από τις κορυφαίες σας μουσικές στιγμές ήταν η συμμετοχή στον δίσκο «Μπλόκο»
[σύνθεση Αρχιτεκτονίδη κ ποίηση Κακουλίδη]
 που αφιερώθηκε στους εκτελεσθέντες της Κοκκινιάς 17 Αυγούστου 1944… 
Πόσα χρόνια πίσω με πας!
Τότε σπούδαζα στη Σχολή του Πέλλου Κατσέλη.
!Στίχους σε αυτόν έγραψε ο Κακουλίδης που τον αγαπούσα πολυ και με είχε στον κύκλο του παρ'ότι ήμουν ακόμη φοιτήτρια.
Στο Μπλόκο αφηγητης ήταν ο Κατράκης.
Πήρα πολλά από τη συνεργασία αυτή.
Πολλά από όσα μας έλεγε ο σπουδαίος μου δάσκαλος ο Πέλλος Κατσέλης τα κατάλαβα ακούγοντας τον Κατράκη να ηχογραφεί εναν μονόλογο!
Δε χρειάστηκε να με συμβουλεύσει με λέξεις. Ο τρόπος που ο Κατράκης κινήθηκε ερμηνεύτικά στα αφηγηματικά μέρη του "Μπλόκου" και το έμπρακτο παράδειγμά του
μού δίδαξαν όσα δε θα μπορούσαν οι λέξεις...
 33. Ποιο χρεος σηματοδοτεί η Μνήμη απέναντι στη θυσία αυτών των ανθρώπων;
Εκείνοι θυσιάστηκαν γιατί τη Θυσία την είδαν ως Χρέος.
Μέσα σε κάθε λαό υπάρχει ένα κομμάτι που υπερβαίνει τις δυνατότητες του ανθρώπου.
Αισιοδοξώ ότι κάποια στιγμή θα βγούμε στο φως.
Δεν πρέπει να επαναπαυόμαστε ειδή υπήρξαν αυτοί οι ήρωες.Δεν αρκεί να τους μνημονεύουμε, γιατί στην ουσία δε δείχνουμε να έχουμε κατανοήσει τη θυσία τους.
Αν ήταν εδώ, ίσως να ήθελαν και να μας ...φτύσουν.

34.Στον αντίποδα πώς αισθανθήκατε ως Έλληνας πολίτης κ αφυπνισμένη καλλιτέχνιδα με την άνοδο της Ακροδεξιάς στην Ελλάδα;
Η ζωή κυκλους κάνει.Ήταν αναμενόμενο να ξανάρθει κάτι τέτοιο.Φαντάσου την τραμπάλα..Οι ιδέες μετεωρίζονται δεν είναι ξεκάθαρες σήμερα, δεν υπάρχουν σταθερές αξίες.

35.Συμπράξατε σε συναυλίες  με τον Σπύρο Σαμοίλη που έχει μελοποιήσει μερικούς από τους πιο ρηξικέλευθους στίχους του Βάρναλη ενώ συμμετείχατε και στον δίσκο της ΚΝΕ το 1984.
Σηματοδοτούν αυτά όλα μια συστράτευση κ μια συγκεκριμένη πολιτική επιλογή;
Εγώ σαν άνθρωπος ήμουν πάντα με το Δίκαιο.
Ό,τι ένιωθα πως ηταν δίκαιο εκεί προσανατολιζόμουν.
Από το άδικο απομακρυνόμουν.
Το Δίκαιο είναι εμφανές αν θέλεις να το δεις.Ξέρεις, οι άνθρωποι κουράζονται να το αναζητούν.Όχι ότι έχω κουραστεί να ψάχνω το δίκαιο , αλλά ξέρω οτι ο κόσμος ποτέ δε θα είναι δίκαιος.Τουλάχιστον, να είναι πιο συμμαζεμένος.
...Και δεν είμαστε εμείς το κέντρο του κόσμου: Η "Γενοκτονία" που γίνεται στα χρόνια μας πραγματοποιείται με ασύλληπτη σκληρότητα, κι εμείς είμαστε αδύναμοι.
Όλος ο πλανήτης είναι αδύναμος να σταματήσει αυτό το κακό,γιατί τα συμφέροντα είναι πολύ ισχυρά και τόσο μεγάλα που δεν τα πιάνει ανθρώπου νους.
Σήμερα είναι η πιο σκληρή εποχή αυτή που ζούμε.Υποτίθεται ότι σήμερα έχουμε την τεχνογνωσία, έχουμε λύσει πολλά πράγματα, τα έχουμε όλα- κι όμως, δεν εχουμε λύσει το Θέμα Άνθρωπος!

36.Τελικά, όντως,…  «Xάσαμε, Νικολάκη» (ΤΑΒΛΙ- Πάνου Τσαπάρα/ Πόθου Διάφανου);
Ή… μήπως -όπως το  κηρύττει ο Άλκης Αλκαίος στο ΚΙΦ-
«Δεν Παίχτηκε η Παρτίδα Μας Ακόμη»; 
Η Ιστορία είναι χωρισμένη σε κομμάτια.Σε κάποια μέρη τη χάσαμε την παρτίδα αλλά υπάρχουν και κομμάτια που δεν τα παίξαμε ακόμη.Δεν έχουμε αναλογιστεί κάποια πράγματα.
Εμείς οι Έλληνες δύσκολα ενωνόμαστε σε μια γροθιά.Θέλουμε τραγικα γεγονότα για να ενωθούμε.
Δηλαδή για να ενωθούμε κ να πορευτούμε μαζι στο Μεγάλο Βήμα πρεπει να έρθει κάποια τραγωδία , κάποιος Εμφύλιος;
Ελπίζω όχι!
Είναι δύσκολο ερωτημα που δεν μπορω με σιγουριά να το απαντήσω.Ακόμη κι εσύ που μου το ρωτάς υποψιάζομαι ότι δεν έχεις βρει την απάντηση.

37.Πιστεύετε ότι η Τέχνη κομίζει κι έναν πολιτικό ρόλο;
Βεβαίως!Αλίμονο αν η Τέχνη δεν έχει πολιτικό Λόγο.
Η Τέχνη είναι Πολιτική!
Χωρίς πολιτική η Τέχνη είναι "Τέχνη για την Τέχνη"
-και ποιον ενδιαφέρει αυτο;
Είναι αδιάφορη μια τέτοια ,"απολίτικη" Τέχνη...


Αποτέλεσμα εικόνας για καταχωρισεις τζαγκαρακη38.Υπάρχει κι η ποιήτρια Ελένη Τζαγκαράκη και πρόσφατα από τον Μετρονόμο του Θανάση Συλιβού κυκλοφόρησαν οι «Καταχωρίσεις» . Ποια ήταν η εσώτερη σπίθα που πυροδότησε αυτήν την έκρηξη ψυχής που αποτελεί πάντα ένα ποιητικό έργο;Ποιο ήταν το όραμα στο ποίημά σας;
Εμένα μου αρέσουν οι λέξεις.Με γοητεύουν οι λέξεις.Πάντα τις λέξεις έψαχνα,αυτές που θα με έκαναν να αποκρυπτογραφήσω συναισθήματα, εικόνες,ζωές γεγονότα!Έτσι βγήκε η "Ελένη -που- Γράφει".
Μέσα από το έργο μου "Καταχωρίσεις" αναζητώ το Καλύτερο,
ψάχνω το Δίκαιο που μια το βρίσκω μια το χάνω.
Ψάχνω την αληθινή έννοια της αγάπης, που μπορει να τη βρεις μέσα σε μια στιγμούλα και να μην τη βρίσκεις σε μια ολάκερη διαδρομή ζωής.
Την αγάπη μπορεί  να μην την έχεις στην αποσκευή σου, ενώ έχεις την ψευδαίσθηση ότι έχεις φτάσει ψηλα.

39.Μιλάτε για δόσιμο και θυσία εαυτού;
Γιατί να τα βλέπουμε ολα σώνει κ καλά σα θυσία;
Η αγάπη είναι ευτυχία, η αγάπη σε τρέφει,
αλλά αυτό απαιτεί μια πνευματική ετοιμότητα, κι εγρήγορση.Να είσαι λιγο υποψιασμένος ότι ήρθες σε αυτή τη ζωή για να ζήσεις καλά και να αφήσεις κάτι όμορφο πίσω σου.
Το καλο τι είναι εκτός από την αγαπη;
Με αυτήν μπορείς να φιλοσοφήσεις όμορφα.
Με την αγαπη να μεταλαμπαδεύσεις κάτι φωτεινό.Με το κακό δεν μπορείς να αφήσεις κάτι να σε θυμούνται.
Η Μνήμη...Τι ωραιότερο από το να σε θυμούνται ως κάποιον που ήθελε να αγαπήσει κ να αγαπηθεί;
Τι πιο ωραίο από τα να δίνεις από την ψυχή σου και να μην το κρατάς μίζερα για σένα;
Αυτό είναι το Νόημα της Ζωής πιστεύω.

40.Ποιοι ποιητές συνόδεψαν τα πνευματικά σας βήματα;
Ως έφηβη διάβασα Ελύτη Παλαμά κι άλλους...
Αγαπώ ιδιαίτερα τον Καβάφη μεταξύ άλλων- όχι γιατί τον θεωρώ "μεγαλύτερο τεχνίτη του λόγου" από άλλους, αλλα γιατί με απλές λέξεις αφήνει αχνάρια για να πατάς- είτε για να επιστρέψεις στις ρίζες σου ή και για να  φτάσεις στην άλλη άκρη.
Επιπλέο,ν ο Βρεττάκος κι ο Ρίτσος είναι οι ποιητές που "συγυρίζουν" τις ημέρες μου.

41.Υπάρχει κάποιο βιβλίο ή κάποιος συγκεκριμένος συγγραφέας που σας έχει σημαδέψει;;;
Ο Καζανζάκης αλλά και ο λόγος των θεατρικών κειμένων που έκρυβε πάντα μεγάλες αλήθειες.
Συγγραφείς θεατρικοί όπως ο Καμπανέλλης , ο Σκούρτης, ο Μουρσελλάς.Αληθινά διαμάντια.
Από ξένους;Χμμ...Ο Ντοστογιέφσκι,διαχρονικός!
Ο Τέννεσι Ουίλλιαμς το ίδιο!
Η αξία των συγγραφέων τελικά κρίνεται από το πόσο διαχρονικοί είναι...
Όλοι οι μεγάλοι βλέπουν μπροστά από την εποχή τους.Δε στέκονται σε μεμονωμένες περιόδους καισυγκεκριμένα γεγονότα..Βλέπουν τον Άνθρωπο, και τα πάθη του ,τα λάθη του,τις ανάγκες του.Επιλέγουν γεγονότα που θα επαναληφθούν και αγγίζουν όλες τις εποχές.

42.Ετοιμάζετε κάποιο επόμενο βήμα ύστερα από την παράσταση Ο Άνθρωπος Δεν Είναι Κακός,που θα παίζεται μέχρι τις 16 Απρίλη;
Δεν κάνω μακροπρόθεσμα σχέδια.
Εύχομαι μόνο να είμαι καλά και να αφουγκράζομαι...
Να μη μου φύγει η διάθεση για τη ζωή και για τις ανθρώπινες σχέσεις.
Αυτό με φοβίζει:Μην τυχόν πάψω να ενθουσιάζομαι για τις ανθρώπινες σχέσεις, 
για τη χαρά και τον "σωστό",τον δημιουργικό πόνο:
Τον πόνο που μπορεί να σε φέρει πιο κοντά στην αγάπη,
διότι αν δεν νιώσεις τον πόνο του άλλου ανθρωπου
η χαρά σου είναι κάλπικη,
κι εγώ δεν θέλω χαρές κάλπικες!


43.Κάπου εδώ φτάσαμε στο τέλος.Σας ευχαριστώ από καρδιάς για την πολύ όμορφη συζήτηση που είχαμε.
Κι εγώ σε ευχαριστώ και χάρηκα πολύ γι αυτή τη συζήτησή μας!



Η παράσταση "ο Ανθρωπος Δεν είναι Κακός" 
παίζεται κάθε 
Δευτέρα και Τρίτη στις 9μ.μ.
μέχρι τις 16 Απριλίου
στο θέατρο ΑΛΦΑ ΙΔΕΑ
28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) 37 & Στουρνάρα 51, 
Αθήνα 104 32 
Τηλ.: (210) 5221444- 2105238742.
Προπώληση ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ Viva.gr

Η ποιητική συλλογή της Ελένης Τζαγκαράκη 
"Καταχωρίσεις" εκδόσεις "Μετρονόμος"
ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣδιατίθεται σε όλα τα βιβλιοπωλεία
Σελίδες 56
Ημ Εκδοσης Απρίλιος 2018

Περιεχόμενα

ΧΡΗΣΜΟΣ
Η ΓΥΝΑΙΚΑ
ΕΠΡΟΤΙΜΑΣ
ΣΕΡΤΙΚΟ
ΟΔΟΙΠΟΡΟΣ
ΜΠΛΕ ΣΟΝΑΤΕΣ
ΕΚ ΤΩΝ ΕΣΩ
ΕΚΕΙ ΣΤΗΝ ΑΚΡΗ ΤΟΥ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ
ΚΕΝΤΡΙΚΗ 

ΘΑΨΤΕ ΤΟ
ΜΗ(Ν)
ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ
19-9-2013
ΤΟΥ ΝΑΡΚΙΣΣΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΗΧΟΥΣ
Η ΑΠΟΠΟΜΠΗ
ΑΤΙΤΛΟ
ΠΑΡΙΣΙ
ΑΝΤΕΧΕΤΑΙ
ΑΠΛΑ ΤΑ ΑΥΤΟΝΟΗΤΑ
ΑΠΟΔΡΑΣΗ
ΝΟΣΤΟΣ
ΚΟΙΤΑΞΕ ΜΕ
ΑΥΡΙΟ ΑΣ ΜΑΣ ΠΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΝΑΙ!
ΕΣΥ ΚΙ ΕΚΕΙΝΟΙ
ΙΩΔΙΟ ΚΑΙ ΑΛΑΤΙ
ΥΠΟΣΧΕΣΗ
ΣΛΑΠ
ΤΟ ΠΙΚΡΑΜΥΓΔΑΛΟ
ΑΠΟΥΣΙΑ
ΜΙΛΑ ΜΟΥ
ΠΡΟΤΡΟΠΗ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΚΙ ΑΝ
ΟΡΚΟΣ
ΚΛΙΚ
ΕΠΙΛΟΓΗ
ΜΑΡΙΝΑ
ΧΩΡΑ
ΘΥΤΕΣ
ΓΝΩΣΗ ΜΟΥ
ΕΤΣΙ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΕΧΩ ΤΙΠΟΤΑ ΑΛΛΟ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΝΩ ΠΟΛΕΜΟ
REVANCHE
 











Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου