ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΤΙΤΛΩΝ

Παρασκευή 10 Αυγούστου 2018

ΣΟΦΗ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ , Τα Αχνάρια των Ξυπόλητων Ποδιών

                           Τα Αχνάρια Των Ξυπόλητων Ποδιών, Σόφη Θεοδωρίδου
                                                                            Είδος Κοινωνικό
                                                                          Βαθμολογία: 8,5/10
               
Εκδόσεις : Ψυχογιός
Σελίδες: 557
Ημερομηνία Έκδοσης: Μάιος 2012


Αλλάζοντας λιγάκι το γνωστό μοτίβο της, η Σόφη Θεοδωρίδου με "Τα Αχνάρια Των Ξυπόλητων Ποδιών " επιλέγει κεντρικό ήρωα έναν άντρα κι όχι γυναίκα, σε μια εξίσου επιτυχημένη προσέγγιση του πολυτάραχου 20ου αιώνα μέσα από τα μάτια των μικρών του κόσμου.

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Ο Θεμιστοκλής ξεκινά την πορεία του από ένα στοργικό σπιτικό στα προσφυγικά Θεσσαλονίκης, με την αμφιβολία της καταγωγής του να τον ταλανίζει ,ψαλιδίζοντας την αυροεκτίμησή του.
         Επουλώνοντας τις πληγές του Εμφυλίου καταφεύγει στο νησί της Μεγαλόχαρης η οποία τον ευλογεί με μιαν αγνή αγάπη από την οποία αποκτά έναν υπέροχο γιο.
         Με την καρδιά συντρίμμια και τον μικρό του Άλκη στην αγκαλιά, ο Θέμης θα αναζητήσει ξανά μια νέα αρχή στη Νέα Σμύρνη κι από εκεί στην επαρχιακή Επίκληρο της αρχαιολατρείας.
         Ο Άλκης θα μεγαλώσει στην προκατάληψη, με απαντοχή τον στοργικό πατέρα και θα ανδρωθεί για να συναντήσει έναν έρωτα δυνατό αλλά απαγορευμένο.
         Η Λένα, η πολύπαθη Ελένη με τα μυστικά, η εύθραυστη Θάλεια, ο αδίστακτος Δήμος.Πλήθος προσώπων σημαδεύουντη ζωή πατέρα και γιου...
        Κι όσο διαβαίνουν οι καιροί η Ελλάδα αλυσοδένεται στα δεσμά της Χούντας κι ο γοητευτικός Άλκης αναζητά το μυστικό της καταγωγής του και τον τρόπο να πραγματοποιήσει τα όνειρά του...

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Με έναν άντρα για κεντρικό ήρωα η Σόφη Θεοδωρίδου πλέκει ένα ακόμη κοινωνικό δράμα που ακολουθεί τα ματωμένα χνάρια των καιρών και κατορθώνει να χαρίσει ένα ακόμη δυνατό μυθιστόρημα κοινωνικών αποχρώσεων με έντονα συναισθήματα.
      Μυθιστόρημα που εξελίσσεται σε δυο γενιές.
      Ο έντιμος και φιλότιμος Θέμης, που πάντα αναζητά ανώδυνους συμβιβασμούς από τη μια,
κι από την άλλη ο φλογερός γιος του, ο ωραίος Άλκης, που αντιστέκεται στο σκληρό του πεπρωμένο κι αγωνίζεται να το αλλάξει, με όχημα τον έρωτα.
            Το στοιχείο όμως που κυριαρχεί,όπως στα περισσότερα έργα της Σόφης Θεοδωρίδου, είναι ηθογραφικός χαρακτήρας του έργου.
Πληθώρα εικόνων από προσφυγικες φτωχογειτονιές, το νησιωτικό τοπίο με την ευσέβειά του και κοινό παρονομαστή τη φτώχεια.
Έπεται η Επίκληρος, που παραμένει το βασικό σκηνικό στο μεγαλύτερο μέρος.:
Αποτελεί μια επαρχιακή κοινωνία, με μια πλούσια εθιμοτυπία που χαρακτηρίζει έναν βίο αγροτικό εξαρτημένο από τα τερτίπια της φύσης και τη σκληρή δουλειά, διατηρώντας την αρχαιολατρεία που συντηρητικοί κύκλοι αρέσκονται να οικειοποιούνται, με αναφορες σε παγανιστικές τελετές της αρχαιότητας.
Στην Επίκληρο υπάρχει ένας ιδιότυπος ελιτισμός που παραπέμπει σε επικίνδυνους φυλετικές θεωρίες για "περιούσιους λαούς", που θα φέρει πολλά εμπόδια στον Θέμη και τον μικρό Άλκη.
Η Επίκληρος, με το λόγιο όνομα, συνιστά μια μικρογραφία των αγκυλώσεων που χαρακτήρισαν τη μετεμφυλιακή Ελλάδα, με τον διχασμό ,τους διωγμούς της Αριστεράς και την ασυδοσία των αρχών, με την εξουσία του Αστυνόμου και του Προέδρου.
           Μέσα από τους κατοίκους κι επιλεγμένους χαρακτήρες η συγγραφέας σκιαγραφεί τα πολιτικά μίση, το κλίμα του φόβου, την καταπίεση της γυναίκας και τη δουλοπρέπεια του φιλοβασιλικού πόλου που πολεμούσε κάθε προσπάθεια προόδου κι ανοχής στο διαφορετικό.
Εύστοχα αναδεικνύεται μια αρχαιολατρεία ψυχαναγκαστική, στα όρια της φολκλόρ καρικατούρας, κύριο χαρακτηριστικό των ολοκληρωτικών καθεστώτων και του εθνικισμού, που εμπότιζε την ψυχή του λαού με μισαλλοδοξία.(καθεστώς Μεταξά, φιέστες της Δικτατορίας)
Αυτή, μέσα από ένα εύρημα, αντιπαραβάλλεται προς τη γνήσια αγάπη στην παράδοση και τον σεβασμό στα θαύματα της Αρχαιότητας.
Η Σόφη Θεοδωρίδου εκμεταλλεύεται την εποχή για να αναδείξει τις συγκρουόμενες ανθρωπολογικές θεωρίες μς κυρίαρχη την παρουσία του Παλαιοντολόγου Ανθρωπολόγου, Άρη Πουλιανού, ο οποίος έχει πολεμηθεί αρκετά.
Με φόντο την Ελλάδα και την επίδραση των πολιτικών εξελίξεων στην καθημερινότητα και τις σχέσεις των απλών ανθρώπων, η Σόφη Θεοδωρίδου χαρτογραφεί τα αχνάρια της φτώχειας και της πολιτικλης αστάθειας.
   Ως προς την αισθηματική παράμετρο, το βιβλίο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί "Ο Ρωμαίος Κι Η Ιουλιέττα" της Χούντας καθώς τα πολιτικά πάθη συμπλέκονται με το αγνό αίσθημα  δυο παιδιών καθορίζοντας με το πλέον τραγικό κι αιματηρό τρόπο το πεπρωμένο τους.
Η αγάπη της Θάλειας και του Άλκη εκκινεί από την εφηβική αθωότητα, με ένα περιστατικό συγκλονιστικό για να καταλήξει σε μια αγωνιώδη αναζήτηση της ευτυχίας κόντρα στη γονεική κυριαρχία κ το κατεστημένο της εποχής.
Η ιστορία του Άλκη κλιμακώνεται με τη δυναμική που η Θεοδωρίδου εντείνει προς το φινάλε των βιβλίων της.
Έτσι κι εδώ, στο τελευταίο της μέρος, η πορεία του Άλκη συγκλονίζει- κυριολεκτικά μέχρι την τελευταία σελίδα όπου ξεκαθαρίζεται η έκβασή της...
       Δυστυχώς η επιθυμία του ανθρώπου για κυριαρχία, η προκατάληψη  κ η ασφυκτική γονεική εξουσία θα στήνουν πάντα ματωμένες Βερόνες κι ο απογαλακτισμός συχνά θα είναι οδυνηρός.. .
        Ένα ακόμη δυνατό έργο της Σόφης Θεοδωρίδου που με την τραγικότητα των ηρώων και το ήθος γραφής διαφωτίζει πλευρές της σύγχρονης Ιστορίας με πρόταγμα το ατομικό δράμα μέσα σε αυτή ή μάλλον εξαιτίας της..
       


ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΟΦΗ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ 
"ΣΤΟΝ ΑΣΤΕΡΙΣΜΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ"

ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΣΟΦΗΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ Στον Αστερισμό Του Βιβλίου 

Ο ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΓΙΑΤΡΟΣ

Η ΑΓΑΠΗΤΙΚΙΑ

ΠΟΡΦΥΡΟ ΠΟΤΑΜΙ

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΑΠ ΤΗ ΣΑΜΨΟΥΝΤΑ

ΣΤΕΦΑΝΙ ΑΠΟ ΑΣΠΑΛΑΘΟ 

ΤΑ ΑΧΝΑΡΙΑ ΤΩΝ ΞΥΠΟΛΗΤΩΝ ΠΟΔΙΩΝ 

ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΧΑΜΕΝΗΣ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ


                            

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου