Τρίτη 25 Νοεμβρίου 2025

Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ ΤΡΑΓΟΥ , Mario Vargas Llosa ( Μαριο Βαργκας Λιόσα)

 ΕΝΑ ...ΝΟΜΠΕΛ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ


Η 25η Νοεμβρίου έχει θεσπιστεί επισήμως ως η Παγκόσμια Ημέρα Για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών.
Λίγοι όμως γνωρίζουν ότι με αυτήν ο Ο.Η.Ε. τιμά επισήμως ( από τη Συνελευση της 17ης Δεκεμβρίου του 1999) τη μνήμη τριών ηρωικών γυναικών από τη Λατινική Αμερική, που υπέστησαν πολλαπλώς αυτήν τη βία, με αίτια πολιτικά και σεξιστικά μαζί. Τρεις γυναίκες που διώχθηκαν πρωτίστως, γιατί ήταν "γυναίκες", αλλά και γιατί επέλεξαν να παραμείνουν "Άνθρωποι", όπως το προδιέγραψαν οι στίχοι του Λειβαδίτη, αγωνιζόμενες άοκνα για την ελευθερία, ενάντια σε ένα τρομακτικό καθεστώς- καταλήγοντας να δολοφονηθούν τελικά άγρια από αυτό, χωρίς ποτέ να "ηττηθούν" ...
Πρόκειται για τις τρεις αδελφές Μιραμπάλ,
την Πάτρια (Patria Mercedes Mirabal Reyes, Φεβρουάριος 1924), 
τη Μινέρβα (María Argentina Minerva Mirabal Reyes, Μάρτιος  1926)
και τη μικρή Μαρία Τερέσσα Μιραμπάλ (Antonia María Teresa Mirabal Reyes, Οκτωβριος του 1935)
 που όρθωσαν γενναία το ανάστημά τους στον επί χρόνια φοβερό δικτάτορα του Άγιου Δομίνικου, τον Rafael Leonidas Truhillio Μοlina ("Τρουχίλλιο"- ή "Τρουχίγιο", αναλογα ποια ισπανική διάλεκτο επιλέγουμε για τα δυο "ll"!)
Από το 1930, ο στρατιωτικός Τρουχίλιο επέβαλε στον Αγιο Δομίνικο ένα στρατοκρατικό, προσωποπαγές καθεστώς, προσδεδεμένο στις Η.Π.Α. και τα καπιταλιστικά συμφέροντα,
που σαφέστατα περιελάμβανε το τυπικό μοτίβο ενός ξενοκίνητου ολοκληρωτισμού όπως τον γνώρισαν πολλές ακόμη χώρες της Λατινικής Αμέρικής :
Υποτέλεια στις Ξένες Δυνάμεις, ολιγαρχία, γαιοκτησίες σε εταιρείες, έλεγχος από μονοπώλια, τρομοκρατηση των πολιτών, περιστολή πολιτικών ελευθεριών, ακραία διαφθορά, βασανιστήρια στους αντιφρονούντες- και - ασφαλώς!- μιαν επιβληθείσα “προσωπολατρεία προς τον Ηγέτη”, που εδώ υιοθέτησε το προσωνύμι "Ευεργέτης του λαού"! 
           Η ιδιοσυστασία του καθεστώτος στον Αγιο Δομίνικο, όμως, έγκειται σε μια παθολογική επίδειξη αρρενωπής εξουσίας του Τρουχίγιο : Η 30ετης Δικτατορία του Τρουχίλλιο πάνω απ' όλα αποτέλεσε έναν πολυπλόκαμο μηχανισμό έκφρασης της πιο ζοφερής πατριαρχίας, που ξεπηδά από τα ριζά ενός ακραιφνούς μισογυνισμού , όπως αυτός προσλαμβάνει διαστάσεις υπαρξιακού τύπου σε σαθρούς ψυχισμούς και διαχέεται  σε κοινωνικά περιβάλλοντα μικρής ή μεγαλύτερης κλίμακας.
Αυτό το ντελίριο πατριαρχίας στην περίπτωση του Τρουχίλλιο εκδηλώθηκε με την παρανοϊκή συνήθεια να εξαπολύονται κλιμάκια σε όλη την επικράτεια, προκειμένου να εντοπίζουν όμορφες νεαρές γυναίκες,και να τις απαγάγουν, για να ικανοποιούν τις σεξουαλικές ορέξεις του ακόρεστου δικτάτορα- σε μια επαναλαμβανόμενη "θυσία", που θύμιζε την ανθρωποφαγία  του μυθικού Μινώταυρου!
        Οι αδελφές Μίραμπαλ ανήκαν στα ανώτερα στρώματα αυτής της -έστω λαβωμένης- δομινικανής κοινωνίας: Κόρες ενός νομικού, με καφεκοπτείο και φάρμα δικά τους, διέθεταν υψηλή μόρφωση και καλούς οιωνούς για την προσωπική τους πορεία.Η ισχυρή οικογένεια, εντούτοις, ήταν στοχοποιημένη από τος αρχές εξαιτίας ενός αντικαθεστωτικού θείου τους.
Η πολιτικοποίησή των τριών από αυτές ξεκίνησε από τη Μινέρβα: Το 1949 εκείνη μπήκε στο στόχαστρο του διαβόητου κλιμακίου που την επελεξε "ανάμεσα στα "άτυχα κορίτσια για τη σεξουαλική πείνα του Τρουχίλλιο", και δέχθηκε οικογενειακώς πρόσκληση για δεξίωση στο σπίτι του δικτάτορα. Δεν μπορούσε να την αποφύγει, όμως όταν βρέθηκε ενώπιόν του Τρουχίλλιο βρήκε το κουράγιο να αποκρούσει ευθέως τις άνομες προτάσεις του, χαστουκίζοντάς τον ! 
Ως συνέπεια, κατεσχέθη η οικογενειακή της περιουσία και ακολούθησε μια βραχυχρόνια φυλάκιση για τον πατέρα της και την ίδια. Οι ισχυρές διασυνδέσεις της οικογένειας, ωστόσο, οδήγησαν προσωρινά στην απελευθέρωσή τους.
       Ο Τρουχίγιο όμως εξακολούθησε να διώκει τους Μίραμπαλ. Στέρησε από τη Μινέρβα το δικαίωμα να βγάλει άδεια ασκήσεως του νομικού επαγγέλματος που είχε σπουδάσει, ενώ φυλάκισε τη μητέρα της σε ένα ξενοδοχείο επανερχόμενος εκβιαστικά στις προτάσεις του προς τη Μινέρβα. Κατάφεραν να αποδράσουν και οι δυο, αλλά η οικογενεια παρέμεινε σε δυσμένεια. 
Εν τω μεταξύ, η Μινέρβα παντρεύτηκε έναν αντικαθεστωτικό ακτιβιστή τον Μανόλο Ταβάρες Χούστο, με αποτέλεσμα να αφυπνιστεί ακόμη πιο δυναμικά από εκείνον και να κλιμακώσει τον αγώνα της.
Σύντομα την ακολούθησαν κι άλλες δυο από τις αδελφές της .
Συνέθεσαν μια τριάδα επαναστατική, με το προσωνύμι
"Las Mariposas" κατα το πρότυπο της «Τρινιτάρια» του Χουάν Δουάρτε, το 1838. Όπως μαρτυρά η επιζήσασα αδελφή τους Ντέντε " η Μινέρβα ήταν το μυαλό, η Μαρία Τερέσα η φωτιά, η Πάτρια η συγκολλητική ουσία!" ..

Συσπειρώνοντας κι άλλους αντιφρονούντες, οι "Πεταλούδες" κορύφωσαν τη δράση τους οργανώνοντας το "Κίνημα της 14ης Ιουλίου" προς τιμήν των εκτελεσθέντων του 1959.
Οι δραστηριότητές τους περιελάμβαναν την εκτύπωση προπαγανδιστικού υλικού και τη συγκέντρωση όπλων με προοπτική την άμεση ανατροπή του Τρουχίλιο.
Η εκδίκηση του Ραφαέλο Τρουχίλλιο εναντίον των τριών αγωνιστριών Μίραμπάλ δεν άργησε: Φυλάκισε τους συζύγους τους σε μια απομακρυσμένη εγκατάσταση στο Puerte Platta.
 25 Νοεμβρίου του 1960, ενω οι 3 αδελφές επέστρεφαν από ένα Επισκεπτήριο, άνθρωποι του υπολοχαγού Αλισίνιο Πένια Ριβέρα (υπό τις εντολές στρατηγού Πούπο Ρόμαν) τις σταματησαν σε μια φυτεία ζαχαροκάλαμων. Εκεί τις ξυλοκόπησαν άγρια- σπάζοντάς τους τα κόκκαλα!- κι έριξαν έπειτα το αυτοκίνητό τους στον γκρεμό...Μαζί τους σκοτώθηκε κι ο ηρωικός οδηγός τους, Ρουφίνο Ντε Λα Κρουθ.
Η βάναυση δολοφονία των "Μαριπόζας" σηματοδότησε την αρχή του τέλους για τον δικτάτορα Ραφαέλο Τρουχίγιο, που δολοφονήθηκε - κι αυτός!- 30 Μαΐου του 1961, απαλλάσσοντας τη χώρα του από το σκοτάδι του...
Ο ηρωικός- διττός στην ουσία- αγώνας των 3 αδελφών ανήχθη σε σύμβολο αξιοπρέπειας, κοινωνικής αφύπνισης και γυναικείας χειραφέτησης.Δικαίως, λοιπόν, προσέλαβε οικουμενικές διαστάσεις και τιμάται από τον Ο.Η.Ε.  κάθε 25η Νοέμβρη, στο όνομα όλων των κακοποιημένων γυναικών...
Η τέχνη σαφώς δε θα μπορρούσε να μείνει ανεπηρέαστη:
Η ιστορία των "Mariposas" αποδόθηκε κινηματογραφικά στην ταινίαΟ Καιρός των Πεταλούδωναπό τον σκηνοθέτη  Marianno Baroso  με πρωταγωνίστές τη Σάλμα Χάγιεκ και τον Edward Olmos,

εμπνευσμένη το ομώνυμο βιβλίο της Χούλια Άλβαρες κι από αναφορές της επιζήσασας αδελφής τους Ντεντε, που "έμεινε πίσω" , διαφυλάττοντας τη μνήμη τους αλλα και φροντίζοντας τις οικογενειές τους (όπως είχε κάνει η δική μας Διδώ Σωτηρίου κατ' αντιστοιχία για τη διωκώμενη αδελφή της, Έλλη Παππά και τον γιο της δεύτερης με τον Μπελογιάννη.)

           Γι’ αυτόν τον "δήμιο" των τριών γενναίων γυναικών, τον Ρ. Τρουχίγιο, έγραψε ενα έργο παγκόσμιας εμβέλειας ο διαπρεπής Περουβιανός λογοτέχνης Μάριο Βάργκας Λιόσα ( Mario Vargas Lliosa , Αρεκίπα, 28 Mαρτίου 1936) , που τον Οκτώβριο του 2010 τιμήθηκε με το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας, κι έφυγε από τη ζωή στις 13 Απρίλιου του 2025 : 
Ξεχώρισε για βιβλία όπως "Η Πόλη και τα Σκυλιά", το "Πράσινο Σπίτι" και το "Παλιοκόριτσο", όπου σκιαγράφησε την περουβιανή κοινωνία, ενώ αργότερα διεθνοποίησε τις αναφορές του με έργα όπως "Το Όνειρο του Κέλτη", "Η Συντέλεια Του Κόσμου", κι άλλα, που σύστησαν με επιτυχία στο ελληνικό κοινό οι εκδόσεις Καστανιώτη. 
Ένα του όμως έργο στάθηκε πιο επιδραστικό, κι ίσως ήταν το αποφασιστικότερο κριτήριο για να του αποδοθεί τελικά το Νόμπελ: Πρόκειται για το πολιτικό μυθιστορημα
" Η Γιορτή του Τράγου"( "La Fiesta del Chino" ) 
Στο εμβληματικό του βιβλίο ο Λιόσσα ιχνηλατεί την μαυρη τριακαντοετία της Δικτατορίας του Ραφαέλο Τρουχίλλιο στον Άγιο Δομίνικο, πλαισιώνοντάς την με ένα περίβλημα καλοδουλεμένης μυθοπλασίας.
Η αφήγηση κινείται σε τρεις εναλλασσόμενους άξονες:
         Αρχικά είναι η βασική ηρωίδα, Ουρανία Καβράλ, μια 50χρονη που επιστρέφει στον Άγιο Δομίνικο 30χρόνια μετά την αυτοεξορία της, προκειμένου να παρασταθεί στον γηραιό πατέρα της που πάσχει από άνοια, κι υπήρξε έμπιστος του δικτάτορα Τρουχίλιο. Εκείνη κουβαλά ανομολόγητα τραύματα από την εποχή της κυριαρχίας του, που ξεδιπλώνονται σε έναν απολογισμό μπρος στον άρρωστο πατέρα της, που καταλήγει σε ανελέητο "κατηγορώ", για να κορυφωθεί στην εφιαλτική αποκάλυψη.
Στον άλλο αφηγηματικό βραχίονα, πρωταγωνιστεί "αυτοπροσώπως" ο Δικτάτορας Τρουχίλλιο.
Ο Λιόσσα τον παρακολουθεί την τελευταία ημέρα της εξουσίας του, όπου τον  ξεγυμνώνει, "εισχωρώντας" στις πιο μύχιες σκέψεις του, στα πιο ντροπιαστικά μυστικά του και τους παρασιτικούς «δορυφόρους του»...
Το τρίτο επίπεδο περιλαμβάνει την ομάδα που οργάνωσε τη δολοφονία του την 30η Μαΐου, σκιαγραφώντας διαδοχικά την προσωπική ιστορία και τα ατομικά κίνητρα καθε μέλους της, μέχρι την τελική δραματική έκβαση...
      Αυτές οι τρεις αφηγηματικές ψηφίδες συνθέτουν το πλήρες πορτρέτο της μακροβιότερης δικτατορίας που γνώρισε η Λατινική Αμερική, αυτήν του Στρατάρχη Τρουχίλιο στον Άγιο Δομίνικο- την επονομαζόμενη Κισκέγια.
            Στον "Τράγο", εναρκτήριο λάκτισμα ειναι η άνοια ενός γηραιού προσώπου, όπως ακριβώς αργότερα έκανε με τον δικό του ήρωα Αντρια Αρντέβολ στο εμβληματικό, ισπανόφωνο "Confiteor" ο Καταλανός Jaume Cabre , που κατατρύχεται από μιαν άλλη αντίστοιχη Δικτατορία (του Φράνκο)!
Το παζλ του 
"Τράγου" συντίθεται με κατακερματισμό του χρόνου ακόμη και στην ίδια παράγραφο, ("δρόμο" που εξέλιξε συγγραφικά και ο Cabre.) Μέσα από την ψυχολογία ετερόκλητων προσώπων,  ιχνηλατούνται οι μακιαβελικοί μηχανισμοί της Εξουσίας, που παγιδεύει θύτες και θύματα σε ρόλους αξεδιάλυτους, με τη χαμέρεια, την κολακεία, την προπαγάνδα σε πρώτο πλάνο.
Το φαινόμενο της Εξουσίας ως αλλοίωση του αρχετυπικού μηχανισμού της κοινωνικής διάρθρωσης του γένους και της υπαγωγής του ατομου στη συλλογικότητα, μάς συστήθηκε εξίσου ηχηρά σε μυθιστορηματικό πλαίσιο πολλάκις: Από τον Άρθουρ Κέσλερ ως τον Όργουελ και μιαν άλλη προσωπικότητα, που ειχε συγγενή πολιτική πορεία προς τον Βάργκας Λιόσσα, τον Σέρβο Ντόμπριτσα Τσόσιτς που και αυτός αποστασιοποίηθηκε από τον κομμουνισμό και διεκδίκησε θώκους στη χωρα του, με μεγαλύτερη επιτυχία από τον Λίόσα.
Στο 
«Vreme Vlasti»(Εποχή Της Εξουσίας») κι εκείνος άσκησε μέσω του-αντίστοιχου προς την «Ουρανία Καβραλ» ήρωά του- του «καθημαγμένου Κάντιτς» κριτική στο καθεστώς της δικής του Γιουγκοσλαβίας, που θα ηταν κωμικά ανιστόρητο να συγκριθεί ιδεολογικά με του Τρουχίλλιο, όμως δίδει περιθώρια υπόγειας αντιπαραβολής, ως προς τα αναπόφευκτα σπέρματα εγγενών παθογενειών της Ισχύος, τους μηχανισμούς ελέγχου, τη φοβικότητα προς την κριτική σκεψη, και στρεβλώσεις προσωποκεντρικού προσανατολισμού, αποδεικνύοντας τη διαχρονική "συνομιλία" τόπων& εποχών ως προς τη βίωση της Εξουσίας που αναδεικνύει σκοτεινές πλευρές της ανθρώπινης φύσης!
          Αξιοσημείωτο είναι ότι στο πολιτικό οδοιπορικό του,
 «ως αντίπαλο δέος» προς την πρωταγωνιστική μορφή του Τρουχίλλιο", ο Μάριο Λιόσσα επιλέγει ένα μυθοπλαστικό πρόσωπο- μια γυναίκα- αντί να σταθεί λ.χ. στην ασφαλή γοητεια των γνωστών Μίραμπαλ.
Με την "Ουρανία Καβράλ" του, ο Λιόσα δεν εγκλωβίζεται σε επώνυμη περιπτωσιολογία, αλλά συμψηφίζει σε μια φανταστική- αλλά αντιπροσωπευτική- φιγούρα τα χιλιάδες άγνωστα θύματα του καθεστώτος Τρουχίλλιο: Η «Ουρανία» δεν έχει την αχλύ του ηρωισμού, γι' αυτό γίνεται «φωνή» "καθημερινών" ανθρώπων που υπέφεραν όλα τα 30 χρόνια, και ανάγεται ευκολότερα σε απτό σύμβολο , αναδεικνύοντας χωρίς επικές παράτες την τραγωδία του ανώνυμου ατόμου που το συνθλίβει η Ιστορία.
        Ασφαλώς, βασικό διακύβευμα στην περίπτωση της Ουρανίας που μένει ως τελική εντύπωση στο κλείσιμο του βιβλίου, είναι η κατακρεουργημένη Θηλυκότητα από το φαλλοκρατικό μένος, και εδώ υπεισέρχεται η συνάφειά της προς το "επίδικο" της 25ης Νοεμβριου: Το σχήμα της πατριαρχίας αναπαράγεται, στην πιο νοσηρή εκδοχή του, διαγενεακά, καταλύοντας τους ιερότερους δεσμούς -ενόσω μετουσιώνει τη γυναίκα σε «res».
Σχήμα που το συναντήσαμε σε ποικίλα μοντελα ανα την Ιστορία- από πρωτόγονες φυλές της Αφρικής, μέχρι ανατολιτικα χαρέμια, τις Καλόγριες- δεσμοφύλακες στην Ισπανία του Φράνκο ή τη μοίρα των κολλίγων της Θεσσαλίας, αλλά και τις «κλειστές οικογενειακές πόρτες» της ελληνικής επαρχίας και της μικροαστικής υποκρισίας...
Αυτή η ανάδειξη της Γυναίκας διαφοροποιεί αισθητά τη «Γιορτή του του Τράγου» από παρόμοιας θεματολογίας πολιτικά έργα , αλλά και το μεταγενέστερο έργο του ίδιου του Llosa, «Tiempos Recios», που επίσης επιστρέφει στον εφιαλτικό Τρουχίλλιο...
  Η αξία μυθιστορημάτων σαν τη "Γιορτή του Τραγου" ειναι πολυεπίπεδη και για τον Έλληνα αναγνώστη:
          Έγκειται καταρχήν, στην καθ'εαυτή διεύρυνση των γνωστικών οριζόντων του, ξεφευγοντας από τη θεματολογική αυτοαναφορικότητά της ελληνόφωνης Πεζογραφίας. Αυτό καλλιεργεί μια οικουμενική συνείδηση και μια ολίστική θεώρηση του παγκόσμιου γιγνεσθαι, που συνενώνει τους λαούς σε παναθρώπινες αξίες, με προεξάρχουσα την «ελευθερία».      
         Σε τετοια λογοτεχνήματα, έχουμε, όμως, προσέγγιση της Ιστορίας μέσα από προσωποποιημένο πρίσμα, με την ενσυναίσθηση που απουσιάζει από την ψυχρή αποστασιοποίηση της Ιστοριογραφίας- όπως το ζητούσε ο αγωνιστής Χρόνης Μίσσιος στο "Καλά, Εσύ Σκοτώθηκες Νωρίς" όταν επεσήμανε πως πίσω από τους αριθμούς κρύβονται ο Ηιάννης και ο Γιώργοςκοκ- δηλαδή τα πρόσωπα και το δράμα τους . Έτσι ο αναγνώστης γίνεται κοινωνός των πολιτικών παθών, οδηγούμενος και σε μια ψυχογραφική κατανόηση των πολιτικών φαινομένων .
           Στη "Γιορτή Του Τραγου" – ο αναγνώστης θα προβληματίστεί- μεταξύ άλλων- για τις ομοιότητες με τη σημερινή ζοφερή εποχή του ιδιότυπου ψηφιακού «ολοκληρωτισμού», ενώ, μέσα από το μαρτύριο της γυναικείας μορφής, μοιραία θα οδηγηθεί στον ανθρωποκεντρική εικασία ότι ίσως η τάση καταδυνάστευσης του Άλλου- με κριτήρια είτε ρατσιστικά, είτε σεξιστικά- ελλοχεύει και σε προσιτά πρόσωπα της καθημερινότητας, με μοναδική διαφοροποίηση από τα καθεστώτα όχι το επίπεδο της ηθικής εξαχρείωσης, αλλά μόνο την επιδραστικότητα και την εμβέλεια της δράσης τους... Ας μην ξεχνάμε ότι από το κύτταρο ξεκινά κάθε ολέθρια μετάλλαξη. Η αλλαγή, λοιπόν, των πραγμάτων μπορεί να αρχίσει από τον προσωπικό μικρόκοσμό μας, κι η Ευθύνη εκκινεί από τον καθένας μας όπως το προδιέγραφε κι ο Καζαντζάκης...
Το δίπολο Μνήμης και Δραστηριοποίησης- για- Αλλαγή είναι που νοηματοδοτεί βιβλία σαν τη «Γιορτή του Τράγου» κι επετείους σαν την 25η Νοεμβρίου.
...Γιατί, καλή λογοτεχνία είναι εκείνη που σαν τον Φανό του Διογένη αναζητά τον Άνθρωπο και την αλήθεια του!
...Γιατί τους ήρωες σου τους τιμάς όταν αγωνίζεσαι να δικαιωθούν οι αγώνες τους...

Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ ΤΡΑΓΟΥ
ΕΙΔΟΣ: ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 9,5/10
ΕΔΟΣΕΙΣ ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ
ΣΕΛΙΔΕΣ 502
Τιμη 13 ευρω 

Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2025

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΚΟΡΤΩ , Σταυραετός και Κούκος, εκδ Πατάκη

                    Σταυραετός και Κούκος, Αύγουστος Κορτώ
                            Είδος:Κοινωνικό .
                           Βαθμολογία: 9,5/10.
        

ΣΕΛΙΔΕΣ: 416
ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΠΑΤΑΚΗ
ΤΙΜΗ:  17,99 ευρώ 


ΘΕΤΙΚΑ: Επιδέξια αφήγηση, ρυθμός, δραματικότητα, "καλό timing" αποκαλύψεων, σφιχτοδεμένη πλοκή, ενδιαφέροντες χαρακτήρες,κοινωνικοί προβληματισμοί, ρεαλιστικότητα, αμείωτη ένταση, ελκυστικό εξώφυλλο

"Αδύναμα σημεία": Απουσία "πάθους αναφοράς", θλίψη, πολυσυζητημένη θεματική

Το 2025 υπήρξε, αναμφίβολα, μια πολύ παραγωγική χρονιά για τον δημοφιλή συγγραφέα Αύγουστο Κορτώ.
Στα μισά της, έκανε αίσθηση με την ξεχωριστή νουβέλα "Της Χούντας Το Πουλί", οπου συνυπήρξαν το δραματικό στοιχείο με τη σατιρική διάθεση ενός ευθυμογραφήματος, τομέας όπου έχει καταθέσει κι άλλα εξαιρετικά δείγματα.
Δεδομένου αυτών, σίγουρα αποτελεί έκπληξη το καινούριο του βιβλίο, που κυκλοφόρησε το φθινόπωρο του 2025 με τον τίτλο "Σταυραετός& Κούκος", και με θεμα πολύ πιο κλασσικότροπο.

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Στα ορεινά της Δυτικής Ελλάδας βρίσκονται δυο αντικριστά χωριά (Σταυραετός απ'τη μια & Κούκος από την άλλη) τα οποία τα χωρίζει αιώνια έχθρα, εδραιωμένη πάνω σε προκαταλήψεις απο αυτές που που καλλιεργεί η λαϊκή φαντασία κι η ανάγκη του "ανήκειν"- με όρους- πριμιτιβιστικης- συσπείρωσης γυρω από έναν "κοινό μύθο".
Σα βόμβα θα πέσει, λοιπόν, η είδηση ότι η κόρη του ιερέα από τον Σταυραετό, η 15χρονη Σμαράγδα κλέφτηκε με τον 16χρονο Μηνά, τον γιο ενός χτίστη από τον Κούκο, τη μερα που οι Γερμανοί σφάγιασαν τον ανδρικό πληθυσμό του χωριού εκείνης ως αντίποινα  για την αντάρτικη δραστηριοτητα στην περιοχή...
          2 χρόνια περνούν. Όταν η Σμαρώ επιστρεφει ξαφνικά στον Σταυραετό "της" μαυροντυμένη, δεν κουβαλά μονάχα δυο αθώα παιδιά στο κάθε χέρι, αλλά κι ενα "κουβάρι" μυστικών, που θα ξετυλιχθεί μες στα χρόνια, αφου πρωτα πλέξει σε "νήμα θανατερό" και τις επόμενες γενιές, με όρους αρχαίας τραγωδίας... 

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Και το δεύτερο έργο του Αύγουστου Κορτώ για το 2025 ατενίζει παλαιότερες εποχές.
Στο μυθιστόρημα "Σταυραετός& Κούκος", ο Κορτώ ακολουθεί οικείους δρόμους της μεταπολεμικής Πεζογραφίας, όπου κυριάρχησε το "τραύμα του Πολέμου", με τους περισσότερους να αντλούν τα θεματολογικά τους μοτίβα από τα δίσεκτα χρόνια Κατοχης& Εμφυλίου μέχρι τις πολύπλευρες συνέπειές τους σε όλο το κοινωνικοπολιτικό φάσμα, που όρισε τη φυσιογνωμία της σύγχρονης Ελλάδας.
Το μυθιστόρημα " Σταυραετός& Κούκος" απέχει από τη συνήθη πολιτικοποίηση που συναντούμε σε εργα γι' αυτήν την περίοδο :
Ειναι ενα βιβλίο αμιγώς ανθρωποκεντρικό, διατηρώντας το ύφος μιας ηθογραφίας με στοιχεία ψυχογραφικά.
       Ήδη ο τίτλος του μοιάζει βγαλμένος από τα βάθη της δημοτικής ποίησης και τους φυσιολατρικούς συμβολισμούς της λαϊκής τέχνης :
Δυο πουλιά όμορφα, που συναντούμε στην ελληνική ύπαιθρο:
Ο σταυραετός - ποιητική ονομασία για το επιβλητικότερο των πτηνών• σύμβολο γενναιότητας και "λεβεντιάς", ενώ ο κούκος το πουλί της μοναξιάς,της μονογαμικής αφοσίωσης μα και της ανοιξιατικης ελπίδας• καθένα με τη δική του "χάρη". Και τα δυο τους, εικόνες της πανίδας και της ελληνικής Επαρχίας,
εν γένει, που, τα πρωτα μεταπολεμικά χρόνια, εισέπνεε τις πρώιμες ανάσες μιας λειψής ελευθερίας ακόμη λαβωμένης από τη σκιά του ραγιαδισμού, της θρησκοληψίας και τον φοβικό απομονωτισμό των φατριών- απομεινάρια 4 αιώνων Τουρκοκρατίας.
Αυτη η επαρχία αντιπαραβάλλεται προς το αστικό τοπίο που - υπό από το κρατος των Γερμανών και του αναπόδραστου Λιμού- υφίσταται μια ηθική , οικονομική και πολιτιστική αποσάθρωση... 
Κι αφού έχει στηθεί τοσο άμεσα το σκηνικό, αρχίζει το δραμα των προσώπων.
Στο επίκεντρο μια εφηβική απαγωγή- θέμα που πολλές φορές ενέπνευσε τη λαϊκή πένα και συγκινεί τα ελληνικά ήθη.
Η εννοια της απαγωγής ειναι εθιμοτυπικό δίκαιο - από την Αρχαια Σπάρτη (όταν κάθε γενναίος Λάκων μπορούσε "να κλέψει" τη γυναίκα της αρεσκείας του) και κάποιες βεντέτες Κρητης- Μάνης, μέχρι το δημοτικό τραγούδι & τους λαϊκούς θρύλους, με ιστορίες σαν εκεινη στο αναγνωσμα της Γαλανάκη "Η Απαγωγή της Τασούλας"!
Στο "Σταυραετός & Κούκος" η ιστορία της "απαγωγής" δε στηρίζεται σε κάποιο συναρπαστικό αίσθημα, αλλά σε μια νεανική παρόρμηση δυο καλών παιδιών, η οποία θα κλιμακωθεί σε μια τραγωδία που ο Πόλεμος θα παροξύνει σε ολοκληρωτικό βαθμό, υποβάλλοντας μια βίαιη ενηλικίωση που σαρώνει κάθε όνειρο, κάθε ιδανικό και απλώνει τη σκιά του, κατακερματίζοντας  οποιοδήποτε απομεινάρι αξιοπρέπειας.
Κεντρική φιγούρα, η νεαρή Σμαρώ, από τις επιλογές της οποίας εκκινούν σαν κορδελες σε γαϊτανάκι, πλήθος πορείες ως τη σύγχρονη εποχή!
Η αφήγηση κινείται σε διπλό επίπεδο. Στο πρώτο παρακολουθούμε την επιστροφή και την προσαρμογή της Σμαρώς σε ενα αφιλόξενο πατρικό που χάσκει, θρηνώντας τις δικές του πληγές ύστερα από το μεγάλο της κρίμα και τη λαίλαπα της Κατοχής.
Το δεύτερο σταδιακά ξετυλίγει τα αθέατα γεγονότα, που οδήγησαν στην επιστροφή αλλά και τη συνέχεια για την ίδια και τα παιδιά της.
Θεωρώ ότι η ροή της πλοκής είναι αβίαστη παρότι έχουμε πισωγυρίσματα στον χωροχρόνο: Οι αποκαλύψεις και η ερμηνεία των καταστάσεων είναι σκηνοθετημένες επιδέξια, ώστε να διατηρούν τον ρυθμό και να διατηρούν σε εγρήγορση , και συναισθηματική ένταση των αναγνώστη, μέχρι τις τελευταίες σελίδες.Τίποτα δε μένει ημιτελές ή αναπάντητο.
       Από το μυθιστόρημα απουσιάζει αυτό που θα ορίζαμε ως "μεγάλη αγάπη", ή "ολοκληρωτικό έρωτα", και που "απογειώνει" συνήθως ένα έργο. Αυτό, όμως - παραδόξως!
-δεν μειώνει τη δυναμική των καταστάσεων και τις συγκινήσεις που δοκιμάζει απανωτά ο αναγνώστης!
Η πλοκή εκτείνεται πολύ επιδέξια στον χρόνο καταλήγοντας να συνθέτει μια "σάγκα" - μια οικογενειακή αλυσίδα νεμέσεως κι εξιλέωσης, για 3 γενέες, που βρίσκει τη "λύση" στην ύστερη γενεά.
    Κεντρικό ζήτημα του βιβλίου είναι η γονεϊκότητα στην ηθική και ψυχολογική της διασταση. Οι βιολογικοί και συναισθηματικοί δεσμοί συμπλέκονται , ανατρέπονται κι αποδεικνύουν πως η απόκτηση παιδιού ειναι πρωτίστως υπόθεση καρδιάς και ψυχικής διαθεσιμότητας...
Η βίωσης της μητρότητας προσεγγίζεται με ένα πρίσμα υποδόρια φροϋδικό, που, μάλιστα, κινεί τα νήματα , άλλοτε ως πηγή σωτηρίας άλλοτε ως γενεσιουργός αιτία τραγικών γεγονότων!
Με γοήτευσε ότι, μέσα σε όλα αυτά, δεν υπήρξε μανιχαϊστική παρουσίαση των κατατάσεων. Έτσι συναντούμε απροσδόκητη ανθρωπιά από έναν θρησκευτικό φορέα που θα τον περιμέναμε εκ των πραγμάτων πιο..." άτεγκτο", ενώ - και πολλά ακόμη- δεν ειναι όπως δείχνουν.
Πίσω από όλο αυτό το οικογενειακό  οδοιπορικό αναδύεται- εν τελει- η μαρτυρική "εικόνα" της Γυναίκας- πολλαπλώς θρυμματισμένη από όσους θεσμούς συνέθεσαν την κοινωνική φυσιογνωμία τνς Ελλάδας έως τις 2 τελευταίες δεκαετίες του 20ου αιώνα...
Από τον πυρήνα της οικογένειας μέχρι τα πιο σκοτεινα υπόγεια της εκκλησιαστικής παράδοσης -κι ένα ζωώδες εθιμικό δίκαιο να ακυρώνει- ή κατευθύνει αθέατα-τους κρατικούς θεσμούς, η Γυναίκα δέχεται πολύπλευρα επίθεση στον πιο βασικό ανθρώπινο δικαίωμα: Την αυτοδιάθεση.
...Και σε ενα ακόμη εξίσου σημαντικό : Τη χαρά.
Η θηλυκότητα γίνεται αιτία ενοχοποίησης ή όχημα της ύστατης ταπείνωσης. Αυτός ο ιδεοληπτικός μισογυνισμός υπήρξε χαρακτηριστικό  ποικίλων κοινωνικών σχημάτων, που δεν τα άγγιξε ο Ορθολογισμός και τα επιτεύγματα πνευματικών επαναστάσεων (όπως ο Διαφωτισμός) - κι όχι μόνο στον ελλαδικό χώρο. Από την κλειτοριδεκτομή αφρικανικών φυλών, μέχρι τον υποβιβασμό της γυναίκας που υπαγόρεψαν ο συνδυασμός θρησκευτικών ιδεοληψιών , κοινωνικού αναλφαβητισμού και νευρώσεων γύρω από το ταμπού του σεξ σε πολυθεϊστικές και μονοθεϊστικές κοινωνίες όπως (οι  μουσουλμανικές), η Γυναίκα είναι το διαχρονικό θύμα- όπως το συναντούμε στο "Σημειο Αναγνωρίσεως" της Κικής Δημουλά...
 Στην Ελλάδα επέδρασε το διπλό πρίσμα δυο αβρααμικών θρησκειών, του χριστιανισμού σε συνδυασμό με τα ήθη του Ισλάμ (Τουρκοκρατία), σε μια πατριαρχική νοοτροπία που κορυφώθηκε στην επαρχία λόγω και γεωγραφικής απομόνωσης.
         Άννα, Σμαράγδα, Αγλαΐα,λοιπόν... Μια μάνα που σα Σπαρτιάτισσα παραδίδει την κόρη της βορά σε εναν κοινωνικό πόλεμο απεκδυόμενη την εγγενή στοργή της, μια άλλη που θα στερηθεί τη μητρότητα και μια ακόμη, που θα της λεηλατήσουν τη νιότη ως νόμισμα εξιλέωσης για ξένα κρίματα...Στις σελίδες καιροφυλακτούν αρκετές ακόμη εκπλήξεις που κάνουν τον αναγνώσρη να συμπάσχει με τους ήρωες αλλά θα ήταν σκόπιμο να μη "φωτογραφηθούν" για να μη χασουν τη δυναμική τους.
          Κάπως έτσι, το μυθιστόρημα "Σταυραετός και Κούκος" από μια ηθογραφία με ενδιαφέροντα πρόσωπα και αγωνιώδη πλοκή ανάγεται σε μια χαμηλόφωνη αλλά ευφυή κοινωνική καταγγελία ενάντια στην πολυδιάστατη καταπίεση της Γυναίκας- και μάλιστα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που προσέλαβε στο ελληνοχριστιανικό γίγνεσθαι, ως τα 3/4 του 20ου αιώνα. 
         Γι' αυτό και είναι ένα μυθιστόρημα τόσο βαθιά γυναικείο , γι' αυτό και ειναι τόσο βαθιά ελληνικό - αφού Γυναίκα θα πει "Οδύνη", κι αφού  "Ελλάς Θα Πει Αλίμονο"...

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΚΟΡΤΩ ΑΠΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ 
      

ΚΟΡΤΩ ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
Ο Αύγουστος Κορτώ, κατά κόσμον Πέτρος Χατζόπουλος, γεννήθηκε το 1979 στη Θεσσαλονίκη. Έχει εκδώσει διηγήματα, μυθιστορήματα, ποιήματα, νουβέλες, κριτικές και βιβλία για παιδιά. Από τις Εκδόσεις Πατάκη κυκλοφορούν τα μυθιστορήματά του Το βιβλίο της Κατερίνας (2013), Επειδή είναι η καρδιά μου (2014), Μικρό χρονικό τρέλας (2016). Ρένα (2017), Σκυλίσια ψυχή (2018), Το μυστικό του Λεονάρντο (2019), Δέσποινα (2020). Όταν κοιμούνται οι φίλοι μου (2021), Μισό παιδί (2021), Η άλλη Κατερίνα (2022). Η μικρή λέξη αγάπη (2022), Τζέρι (2023), Τσιτσιμπού, η μάγισσα της πίστας (2023). Το πράσινο αστέρι (2023). Το σεξ και πώς να το αποφύγετε (2024)· τα ευθυμογραφήματα Έρως ανίκατε μάσαν (2015). Νεοελληνική μυθολογία (2016). Ο άνθρωπος που έτρωγε πολλά (2016), Φωτιά στα Σαββατόπαχα (2018)· η μαρτυρία Η καλύτερη χειρότερη μέρα της ζωής σου. Κουβέντες για το φως μες στο σκοτάδι της κατάθλιψης (2020) και το αφήγημα Η καρδιά του πατέρα μου (2024). Επίσης, έχει γράψει βιβλία για παιδιά. Η εξαφάνιση της Ντόροθυ Σνοτ (2003), που απέσπασε το Κρατικό Βραβείο παιδικής λογοτεχνίας, καθώς και το Βραβείο Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού βιβλίου, Ο στοιχειωμένος πύργος της Ούρσουλα ντε Φλαφ (2005), Η μαμά δε θέλει να μου πάρει ζωάκι (2005), Έγκλημα στο Τούνδρα εξπρές (2011). Δεν ξανακάνω μπάνιο ποτέ! (2013), Το καταραμένο περιδέραιο της Νιαουφερτίτης (2016), Κορνήλιος Κρικ, σκίουρος ντετέκτιβ (2016) και Το ουφάκι (2017)

Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025

Στέφαν Τσβάιχ [ Stefan Zweig] , Επικίνδυνος Οίκτος

                                  Επικίνδυνος Οίκτος, Στέφαν Τσβάιχ (Ungeldud des Herzens, Stefan Zweig)
                                                              Είδος : Κλασσική Λογοτεχνία
                                                                 Βαθμολογία 10/10

Εκδόσεις : Άγρα
Μετάφραση : Μιμίκα Κρανάκη
Τίτλος πρωτοτύπου: Ungeldud des Herzens
Σελίδες : 448
Εκδοση : 25/7/ 2012
Τιμή : 19ευρω - 13,30 ευρώ Πολιτεία + Πρωτοπορία 

ΘΕΤΙΚΑ: Αβίαστη ροή, Δραματικότητα, Ενδιαφέροντα Πρόσωπα, Βάθος χαρακτήρων, Δυνατά Συναισθήματα, ανεκτίμητα διδάγματα,υποδειγματική επιμέλεια και υλικό 

ΑΡΝΗΤΙΚΑ: Σχετικά απλή πλοκή, νοσηρό κλίμα, χάρτινο εξώφυλλο
 
Δυσκολα ενα μυθιστόρημα χωρις να περιλαμβανει καποιον χαρακτηρα μεγαλου διαμετρήματος ή κάποιον θρυλικό ερωτα μπορεί να συνταράξει την ψυχή ενός αναγνώστη, κι αυτο ακριβώς επιτυγχάνει  Ο "Επικίνδυνος Οίκτος" του σπουδαου Αυστροεβραίου συγγραφέα Stefan Zweig!
Ο Επικίνδυνος Οίκτος  είναι το μοναδικό εκτεταταμένο μυθιστόρημα του Τσβάιχ, που δικαίως ανάγεται στη "σφαίρα" του κλασσικού.
Όταν το ολοκήρωσε ο Τσβαιχ επέλεξε να το παραδώσει έτσι, χωρίς να το περικόψει στο μέγεθος μιας βραχύτερης νουβέλας, εν αντιθέσει με άλλες του μυθοπλασίες (σαν την εμβληματική "Σκακιστική Νουβέλα" του.) Ευτυχώς, λοιπόν το έργο αυτό έμεινε ανέπαφο κι εκτεταμένο, για να διατηρήσει όλη του την τρομακτική δυναμική ως ενα από τα πιο δυνατά μυθιστορήματα που θα διαβάσετε ποτέ σας- κι ας μην έχει καποια "καινοτόμο πλοκή".
Ένα μυθιστόρημα που συγκλονίζει και διδασκει ακόμη με διαχρονικές αλήθειες για την ψυχή του ανθρώπου& τις σχέσεις, παρότι αναφερεται σε μια παρελθοντική εποχή.

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Ο νεαρός αξιωματικός του Αυτοκρατορικού Ιππικού της Αυστροουγγαρίας Άντον Χοφμίλλερ βρίσκεται καλεσμένος σε μια χοροεσπερίδα ενός βιομήχανου της ουγγρικής παραμεθορίου όπου υπηρετεί, του Λάγιος φον Κεκεσφάλβα με τον επιβλητικό πύργο.
Άθελά του όμως ο νεαρός Αντόν, με την αδέξια αβρότητά του, προσβάλλει τη μοναχοκόρη του την παράλυτη Έντιθ. 
Έκτοτε βυθίζεται σε ένα σπιράλ ενοχών και απέλπιδων προσπαθειών να εξιλεωθεί ενώπιόν της.
Κάπως έτσι, η ανάλαφρη κοινωνική συναναστροφή μετατρέπεται σε μια θανάσιμη παγίδα όπου μπλέκονται οι ψυχές της κοπέλας και του αμήχανου υπίλαρχου, ο οποίος προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην απέχθεία του για τη σωματική μειονεξία και στην ψυχαναγκαστική του ευσυνειδησία... 

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Μια ιστορία σχεδόν "αστική", που ειπωμένη με λιγότερη μαεστρία, θα ήταν μια απλή, δραματική νουβέλα αισθηματικών αποχρώσεων,χωρις δραση μαλιστα"! Φευ! Αυτή η έμπνευση ευτύχησε να πέσει σε αυτήν την κορυφαία πέννα που την απογείωσε στα επίπεδα ενός  ψυχογραφήματος επιστημονικης εγκυρότητας με προεκτασεις κοινωνιολογικές.
          Ο "Επικίνδυνος Οίκτος" αποτελεί- πράγματι- μια σχετικά απλή ιστορία εποχής παρμένη από τις τελευταίες μέρες της Δυναστείας των Αψβούργων.
Στο υπόστρωμα της, όμως, κοχλαζει ένας σπαραγμός που συνταρασσει το ειναι σου και πάλλεται η ψυχογραφική ιδιοφυΐα του Στέφαν Τσβάιχ, ο οποίος έχει σαφώς επηρεαστεί από τη φιλία του με τον Ζίγκμουντ Φρόυντ, πατέρα της Ψυχανάλυσης, αξιοποιώντας την καινοτόμο οπτική του.
Εξάλλου κι οι δυο εκκινούν από την εβραϊκή καταγωγή και διαπνέονταν από τον αριστοκρατικό αέρα της μεγαλοπρεπούς Βιέννης, ώσπου αυτός κηλιδώθηκε από την επέλαση του ναζισμού ο οποίος τους έδιωξε και τους δυο μακρυά από την Αυστρία τους
Όπως πολλά έργα του Στέφαν Τσβάιχ, λοιπόν, και ο "Επικίνδυνος Οίκτος" απηχεί αυτήν την -ρηξικέλευθη για την εποχή του- ψυχαναλυτική οπτική των καταστάσεων, με αποτέλεσμα μια σπάνια διείσδυση στους χαρακτήρες και τα κίνητρά τους που δε γίνονται απλά "κινητήριος μοχλός της πλοκής", αλλά "αιτία", ερμηνεία και "λύση της" ως αυτοεκπληρούμενη προφητεία.
Κεντρικό διακύβευμα του μυθιστορήματος όπως φανερώνει ο ... πολύπαθος τίτλος του ειναι ο Οίκτος. Ο γερμανικός τίτλος "Η Ανυπομονησία της Καρδιάς" εστιάζει στο ιδιότυπο κίνητρο των πραγμάτων, οι δε μεταφράσεις του όπως η ελληνική προεικονίζουν το αποτελεσμα...
 Το μυθιστόρημα του Τσβάιχ, λοιπόν, ανατεμνει τον οίκτο, και ξεμπροστιάζει κυρίως την πιο φτηνή εκδοχή του, αποκαλύπτοντας τις επικίνδυνες αυταπάτες του.
Παρέα με το δράμα των προσώπων παρακολουθούμε τις οβιδιακές μεταμορφώσεις αυτου του παραξενου συναισθήματος- από την υψηλότερη εκδοχή του που ανυψώνει τον ανθρωπο μέχρι τη θυσία , ως την ειδεχθέστερη μορφή του όταν και η "πρόσκαιρη λύπη απέναντι στην ξένη οδύνη" προσκρούει στη δειλία και σε προσωπικά συμπλέγματα κι ενδύεται τη μάσκα ενός ανεστραμμένου ναρκισσισμού. Ο συγγραφέας τοποθετεί τον οίκτο στον αντίποδα της δημιουργικής συμπόνιας που γινεται ορμή ουσιώδους δρασης κι αυτοπροσφοράς, κατι που εξελίσσει το άτομο- εν αντιθέσει με τον οικτο που καθηλώνει.
        Ως κεντρικούς πρωταγωνιστές, έχουμε το ευκρινές δίπολο του ευπαρουσιαστού νεαρού στρατιωτη με τις φιλοδοξίες από τη μια, και της ανάπηρης, ματαιωμένης κοπελίτσας που στην πραγματικότητα είναι "τρίγωνο" το οποιο ενορχηστρώνει ο παανταχού παρών πατέρας του κοριτσιού. Διακύβευμα ενας ανεκπλήρωτος έρωτας που αγγίζει τα όρια της μανίας.
Σε αυτήν τη διαδρομή συναντούμε κι αλλους ενδιαφεροντες χαρακτήρες. Παρακολουθούμε επίσης εναν ακόμη απροσδόκητο έρωτα, καθως και μιαν ιδιότυπη αγάπη που φτανει ως την τέλεια αυταπάρνηση .
Η τραγωδία παραμονεύει λοιπόν αναπόδραστη
και οι ήρωες δεν μπορούν να κάνουν κάτι για την αποτρέψουν, καθώς καταβυθίζονται σπειροειδώς όλο και βαθύτερα στα λάθη που την τροφοδοτούν κι εκπορεύεται από τις παθογένειές τους αλλά και την ιδιομορφία της κατάστασης.
         Σε αυτό το δράμα οι έννοιες θύτης και θύμα συμπλέκονται αξεδιάλυτα, σε ένα νοσηρό παιχνίδι αμοιβαίας χειραγώγησης.
      Από τη μια ο αρτημελής νεαρός που απολαμβάνει ηδυπαθώς την αυτονόητη υπεροχή του έναντι του ελλειμματικού κορμιού. Ο Τσβαιχ ιχνηλατεί την ηδονή μιας ψευδεπίγραφης καλοσύνης που γίνεται "μέσον εξουσίας" και αυτοεπιβεβαίωσης ως όχημα κοινωνικής αποκατάσταση σε έναν συμπλεγματικό "όμηρο της μετριότητας", ο οποιος τελικά αυτοπαγιδεύεται κι οδηγείται στην αποδιάρθρωση της ίδιας του της ψυχικής ισορροπίας.
. Ο Άντον Χοφμίλλερ κουβαλάει όμως το δικό του ειδικό φορτίο και ίσως μέσα του ο αναγνώστης εντοπίσει και δικά του στοιχεία. 
Από την άλλη, σκιαγραφείται ο "μοιραίος εγωκεντρισμός της ασθένειας". Η μικρή ασθενής ερωτεύεται και μετατρέπει τη μειονεξία της σε ιστό ενοχής και συναισθηματικό εκβιασμό στον άγουρο ψυχισμό του στόχου της. Γίνεται μια "Κίρκη" που με την αναπηρική  πατερίτσα της για ραβδί μετατρέπει τους γύρω της- ειδικότερα τους άντρες ( πατερα κ νεαρό φίλο)-  σε "γουρουνάκια ομηρικά" • υποχείρια άβουλα της βούλησής της. Δε γίνεται ομως μισητή , διότι ο αναγνώστης διαμέσου του Τσβάιχ συμπάσχει και με το δικο της δράμα.
        Ως συγγραφέας επιδέξιος και γνώστης της ψυχής, ο Τσβαιχ αποφεύγει μανιχαϊσμούς , μήτε υποβαλλει κάποια απερίφραστη  μομφή σε κάποιον χαρακτήρα • ακονίζει έτσι την ενσυναίσθησή μας. Στα πάθη αυτων των ηρώων υπάρχουν τάσεις και σκοτάδια αναγνωρίσιμα λίγο- πολύ σε όλους μας!
         Ο όλεθρος ειναι προδιαγεγραμμένος , όμως η διαδρομή προς αυτόν παρασέρνει αγωνιωδώς τον αναγνώστη ως το απρόθυμο τέλος.
Είναι μια πυρετώδης καταβύθιση από την οποία κανένας δεν μπορεί να βγει αλώβητος.
Ταυτόχρονα, στο βιβλίο ανακαλύπτουμε κατι από το τοπίο της ουγγρικής παραμεθορίου, ενώ σκιαγραφείται κι η μικροκοινωνία ενός στρατώνα • οι σχέσεις ανάμεσα στους στρατιώτες, οι ιδιότυποι κώδικες της στρατιωτικής ζωής, οι προκαταλήψεις, οι δεσμοί όλα ειναι εκεί σε μια ασθμαίνουσα στρατοκρατία που πνεει τα λοίσθια πριν το κύκνειο άσμα της - τον Μεγάλο Πόλεμο
Η αφήγηση στον "Επικίνδυνο Οίκτο" ξαλλου εκτείνεται ανάμεσα στους δυο πολέμους- από τις παραμονές του πρώτου (1914), μέχρι τις παραμονές του δεύτερου...
Αυτό μας επιτρέπει να διακρίνουμε μια υποψία συμβολικής διάθεσης, καθώς οι φρενήρεις πολιτικές εξελίξεις προδιαγραφουν αντιστοίχως την καταρρευση της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας, όπως προδιαγεγραμμένη ειναι κι η κατάρρευση των ηρώων ενώ μια δευτερη καταστροφή επέρχεται κι ο Τσβάιχ την προλέγει παραβολικά μέσα από τον σιβυλλικό αφηγητή των γεγονότων του βιβλίου...(παραμονές του Anschluss του 1938).
      Εν κατακλείδι, ο Επικίνδυνος Οίκτος του Στέφαν Τσβάιχ είναι κυριολεκτικά μια Ελεγεία του Οίκτου  που εχει να διδάξει πολλά για τις σκοτεινές διαδρομές του έρωτα και για τα δεσμά που ο εγωισμός μπορεί να επιβάλει στον ανθρωπο, κατω από το εξιδανικευτικό πέπλο της...φιλανθρωπίας...
Όποιος διαβάσει τον "Επικίνδυνο Οίκτο" θα τον κουβαλά καιρό μετα μέσα του. Ίσως η σκέψη ανατρέξει πίσω σε αυτό το βιβλίο σε διαφορες ατομικές περιστασεις και συναισθηματικές προκλήσεις...ιδιαίτερα ερωτικές.
. Αυτο το βιβλίο σε ωθεί να απομυθοποιήσεις θέσφατα και να αποδομήσεις φιλάρεσκες αυταπάτες- ίσως και για τον ιδιο σου τον εαυτό, εν τέλει... Δε θα μεινεις ο ίδιος πάντως.
Εχει κομμάτια που στοιχειώνουν- και που ιδιότυπα  εξιλεώνουν.
            Θα ήθελα να εξάρω τον οίκο Άγρα γιατί έχει επιμεληθεί υποδειγματικά αυτην την έκδοση σε κάθε επίπεδο, συνοδεύοντας το κυρίως έργο, με πλήθος φιλολογικών παρατηρήσεων και πληροφοριακού υλικού.
Οι δε βιογραφικές αναφορες για τον Στέφαν Τσβάιχ συμβαλλουν κι αυτές καθοριστικά στη βαθύτερη κατανόηση του μυθιστορήματος.
 Ιδανική δε επιλογή αποτελεί η απόφασή να παρουσιαστεί ξανά η πρώτη- και αρτιότερη- μετάφραση του εργου στα ελληνικά- αυτή που έγινε το 1949 από την Μιμίκα Κρανάκη . Όλα αυτα συνθέτουν ενα καλαίσθητο σύνολο, σαν μια βελούδινη θήκη, με μεταξένιο κάλυμμα, όπου μέσα της μπορεί να λάμψει αβίαστα αυτο το συγγραφικό διαμάντι  του Τσβάιχ .
Ο Επικίνδυνος Οίκτος σε αυτην την έκδοση αξίζει οπωσδήποτε μια θεση στη βιβλιοθηκη - και θεωρώ αυτονόητο ότι θα κατακτήσει  μια στην καρδιά καθε αναγνώστη...


ΑΛΛΑ ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ ΣΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΣ

Λιλίλα Νάκου.Η Κόλαση Των Παιδιών

                Η Κόλαση Των Παιδιών , Λιλίκα Νάκου
                                      Είδος: Διηγήματα
                                     Βαθμολογία: 9/10



Εκδόσεις ΕΣΤΙΑ- Ι.Δ. ΚΟΛΛΑΡΟΥ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ: 1942
ΣΕΛΙΔΕΣ: 218


ΘΕΤΙΚΑ: Τραγικότητα, Σημαντικό Ντοκουμέντο της Κατοχής, ανάδειξη της τραγωδίας των μικρών, αντιεπική διάθεση, αξέχαστες στιγμές, Συναίσθημα, Αντιπολεμικός χαρακτήρας.

ΑΡΝΗΤΙΚΑ : Μικρή, κουραστική γραμματοσειρά, ελλειψη λογοτεχνικού υφους, απότομο τελος.


Είναι κάποια βιβλία που υπερβαίνουν τον- εστω "φιλοσοφικά ψυχαγωγικό" - ρόλο της Λογοτεχνίας.
Κάποια βιβλία καίνε και σε σημαδεύουν σα στάμπα& σαν Χρέος- για πάντα! Όταν τα διαβάσεις αποκτάς τέτοια επίγνωση, που αποκλείεται να επιστρέψεις στην ανεμελιά. Ένα τέτοιο βιβλίο είναι η συλλογή διηγημάτων της Λιλίκας Νάκου "Η Κόλαση των Παιδιών" .
Τίτλος σκοτεινός, αποτρόπαια ποιητικός και βαθιά αληθινός αποτυπώνει με ακρίβεια το περιεχόμενο του βιβλίου.
Πρόκειται για 17 ξεχωριστές, βιωματικές αφηγήσεις από τις ημέρες της Τριπλής Κατοχής. Αυτές οι αφηγήσεις δεν περιλαμβάνουν ούτε κατορθώματα, ούτε θορυβώδη όπλα, ούτε στιγμές ηρωισμού, ούτε βαρύγδουπα διδαγματα, ξεχωριστές προσωπικότητες ή εθνικοαπελευθερωτικούς παιάνες. Το θέμα αυτού του μικρού βιβλίου είναι η λιγότερο εντυπωσιακή και πιο οδυνηρή πτυχή της τριπλής σκλαβιάς που βίωσε η Ελλάδα μας κάτω από τους σιδηρόφρακτους Γερμανούς , τους θρασύδειλους Ιταλούς και τα στίφη των Κομιτατζήδων της Βουλγαρίας : 
Είναι ο φριχτός Λιμός που δοκίμασαν οι Έλληνες πολίτες ιδιαιτερα στα αστικά κέντρα .
Σαν ακρίδες με τις πρασινες στολες τους, τα κτηνη της Βερμαχτ αρπάζουν οποιοδηποτε τρόφιμο ή καύσιμο των Ελληνων. Γεωργική και κτηνοτροφική παραγωγη, ζωικό κεφαλαιο, καυσιμα- όλα τιθενται στη διάθεση των Δυναμεων Κατοχης για να διαβιούν πολυτελώς οι Γερμανοί κι οι Ιταλοί- με απόθεμα να αποστέλλεται στο Ράιχ!
Σύντομα σημειώνεται μια ελλλειψη σε στοιχειώδη αγαθα για τον καθημερινο Έλληνα πολιτη , ενώ ο δεύτερος τη ταξει του Ναζιστικου Κομματος, Χερμαν Γκαιρινγκ, δηλώνει σε λογο του πισω στη Γερμανια": Όσο ο γερμανικός λαός στερειται δε θα νοιαστώ εγώ αν έχουν πείνα στην Ελλάδα.Δεν ήρθαμε για να ταΐσουμε και να κάνουμε ευτυχισμένους τους ξένους λαους αλλα τον δικό μας!"
Οι δε Σύμμαχοι που άλλοτε ...χειροκρότουσαν τον ελληνικο λαό- χωρις κανένα πλέον ανθρωπιστικό αντανακλαστικό- επιβάλλουν εναν αδιαπέραστο ναυτικό αποκλεισμό στο κατεχομενο ακρωτηρι της Βαλκανικης, τάχα ως μερος στρατηγικού σχεδιασμού για τη Μαχη στη Μεσόγειο.
Το εκρηκτικο απότοκο των δυο αυτών ετερόκλητων ξενοφερτων δεινων ειναι η απόλυτη στέρηση κι ό εφιαλτικός Λίμος που σαρωσε όλη την -ηπειρωτική κυρίως- χώρα, και προσέλαβε χαρακτηριστικά γενοκτονίας για όλο το διαστημα από το φθινόπωρο του 1941 εως το τέλος του 1942.
Σα να μη έφτανε αυτό, ενα χιόνι μοχθηρό κατατρώει βασανισμενα κορμιά. "Ζωντανοί σκελετοί" τριγυρνούν στους δρομους των ελληνικών πόλεων, εκκλιπαρώντας για μια μπουκιά πριν ξεψυχήσουν αβοήθητοι στο χιόνι, με γυάλινα ματια - για να τους περισυλλέξει απλώς το καρο του Δήμου.
Οι Γερμανοί συχνα διασκεδαζουν με την πεινα των υπόδουλων - ειδικα παρατηρωντας τα χαμινια του δρομου να διαγκωνίζονται για μια φετα ψωμι.

Σε αυτό το εφιαλτικό σκηνικό προβαλλουν στην πονεμένη μας συλλογική μνήμη -με φωτοστεφανο μάρτυρα- οι άγιες μορφες των πεινασμένων παιδιών. Τα σκελετωμένα αυτά παιδιά της Πείνας ειναι σίγουρα οι τραγικότερες φιγούρες του Πολέμου! Παιδακια που αντί να τρεχουν πίσω από ενα τόπι και να πανηγυρίζουν γκολ στις αλάνες, έτρεχαν πίσω από ενα μουχλιασμένο ξεροκόμματο, διασκεδάζοντας ξλενους στρατιώτες...Παιδάκια που αντι να ταχταρίζουν κούκλες έσφιγγαν στην αγκαλιά νεκρά αδέλφια...
Αυτα τα παιδιά της κατοχικής Ελλάδας γνώρισε πολύ καλά η Λιλίκα Νάκου, αυτή η εξαίσια εκπρόσωπος του φεμινιστικού κινήματος στη Λογοτεχνία.
Η Λιλίκα Νάκου ανετραφη στην Ελβετία και ζυμώθηκε ιδεολογικά στο Παρίσι και την επαφή της με σοσιαλιστικούς κύκλους. Επέστρεψε στην Ελλάδα κι εργάστηκε ως δημοσιογραφος σε έντυπα όπως η Ακρόπολις κι η Εστία.
Χανοντας στην Κατοχή τη δουλειά της ως δημοσιογραφος , βρεθηκε στον δρόμο να πουλάει σταφίδες! Έχασε τη μητέρα της από τον λιμό κι η ίδια διασώθηκε από την Ερυθρό Σταυρό.       Θέλοντας να ανταποδώσει, η Λιλίκα αποφάσισε να εργαστεί ως νοσοκόμα στη Ριζάρειο, όπου περιθάλπονταν δεκάδες παιδιά ● για την ακρίβεια τα περιμάζευαν όταν κατέρρεαν στους δρόμους κι αναγκάστικα τα στοίβαζαν  σε πολυπληθείς θαλάμους, σε μια προσπάθεια να τα συνέφέρουν λίγο ή -εστω- να τους παρέχουν έναν θάνατο λίγο πιο...ανθρώπινο.
Αυτην την εμπειρία της αποτύπωσε στο χαρτί η Λιλίκα Νάκου παρουσιάζοντας κάποιες ενδεικτικές περιπτώσεις παιδιών που περιέθαλψε ως νοσοκόμα στη Ριζάρειο. 17 παιδιά - 
17 διηγήματα • ένα για κάθε μοναδικό παιδάκι - θύμα της Πείνας • θύμα του παράλογου πολέμου!
Κάθε διήγημα σα μαχαίρι στην καρδιά.17 μαχαίρια... 17 χαίνουσες πληγές.

Ο πιστός Σκύλος της Κατοχής,
το Γατί, ο άτυχος Εγγλέζος,
 το μοιραίο  γράμμα,
το αγόρι με τη Φυσαρμόνικα, 
ο τρυφερός Ιταλός, η "καρδερίνα",
 ο ευρηματικός Επαμεινώνδας,
 ενα παιδί που ατενίζει από την " κόλαση" παραδεισο 
και πάνω απ' όλα, η μικρή Ελενίτσα με τις τηγανιτές πατάτες... Αχ, η Ελενίτσα! 
Μακάρι να ήσαν όλα γεννήματα κάποιας μελοδραματικής φαντασίας - μα είναι όλα περιστατικά πραγματικά, σμιλεμένα από χέρια άνομα και τη διαστροφή του πολέμου.
Η "Κόλαση των Παιδιών" είναι μια θλιβερή πομπή μικρών αγγέλων, που οι λύκοι κατασπάραξαν με μίσος.
Ειναι το εγκόλπιο της πανανθρώπινης ενοχής μας για τον φριχτό κόσμο που έφτιαξε η ενήλικη μωρία μας αρνούμενη να αφήσει πίσω το άσκοπο μίσος- με θύματά μας πάντα τους πιο Αθώους! 

                Το βιβλίο της Λιλίκας Νάκου συνιστά μια αυθεντική μαρτυρία: Η Νάκου το συνέγραφε ενώ βίωνε τα περιστατικά του. Αυτη η σειρά διηγημάτων όμως εχει μια σημασία που υπερβαίνει ενα προσκύνημα στη μνήμη.
               Όταν άρχισε να εξελίσσεται η φρικη του Λιμού με συ υπαιτιότητα των απάνθρωπων Γερμανών αλλα και του αδιαπέραστου συμμαχικού αποκλεισμού της Ελλάδας, κάποιοι ευαισθητοποιημένοι πολίτες αποδύθηκαν σε έναν διπλωματικό αγώνα δρόμου, ώστε να κοινοποιήσουν την τραγωδία του λαού μας έξω από τα σύνορα, για να υπάρξει μια κινητοποίηση, και να βρεθεί μια σωτήρια λύση.
Παρακολουθούμε "πώς εξαφανίζεται μια ράτσα ξεκινώντας από τα παιδιά της" όπως σημειώνει η Νάκου σε ενα από τα δραματικά διήγηματά της. Τα διηγήματα - μαρτυρίες συμπεριελήφθησαν σε εναν διπλωματικό φάκελο με στοιχεία για τον Λιμό και την έμμεση γενοκτονία που λάμβανε χώρα στη μαρτυρική Ελλάδα με τα χλωμά  παιδιά! Αυτα τα στοιχεία εστάλησαν σε ουδέτερες χώρες όπως η ισχυρη  Αμερική, η Σουηδία, και η Ελβετία με σκοπό τη διεθνοποίηση του ζητηματος,  για να ληφθούν διπλωματικές πρωτοβουλίες που θα απάλυναν το πρόβλημα! Αντιλαμβάνεται κανείς πόσο κρίσιμο ρόλο διαδραμάτισε η ευφυής έμπνευση της ευαισθητης Λιλίκας Νάκου να κάνει αυτήν την ημερολογιακού τύπου καταγραφή τόσων δραμάτων που εξελίσσονταν ενώπιόν της.
Γι' αυτό το παρασκήνιο μάς μίλησε πολύ διαφωτιστικά μέσω του ήρωά του Νίκου Αγραφιώτη, στο μοναδικό αγωνιώδες μυθιστόρημά του ΛΙΜΟΣ, ο Πάνος Αμυράς (εκδ. Διόπτρα- αφιέρωμα εδώ) Εκείνος μας σύστησε την υπέροχη νοσοκόμα και μετέπειτα συγγραφέα της γλυκιάς " Κυρίας Ντόρεμι" ...
"Η Κόλαση των Παιδιών" της Λιλίκας Νάκου  σήμερα είναι φυσικά ενα καταστάλαγμα της εθνικής μνήμης.
Ειναι μια ευθεία πρόκληση στην ανθρωπιά μας.
Ειναι ενα οδυνηρό μάθημα για το τι σημαίνει πόλεμος: Ουδεμία σχέση εχει ο πόλεμος με "πατριωτισμό, παρατες, μπάντες, φρεσκοσιδερωμένες στολές, πολύχρωμα παρασημα και... κορίτσια που ραινουν με ροδοπέταλα τους νικητες" ! 
Ο πόλεμος ειναι αυτα τα σκελετωμένα παιδιά που ξεψυχούν εκκλιπαρώντας για μια πατατούλα τηγανιτή.
Ο πόλεμος είναι οι μανάδες που εχουν ένα και μόνο ξεροκόμματο  και δεν ξέρουν σε ποιο από τα πεινασμένα παιδιά τους να την πρωτοδώσουν...
Ο πόλεμος είναι τα ρημαγμένα σπίτια "που χασκουν σαν κρανία ξεδοντιασμένα" όπως σημειώνει ο Μανώλης Αναγνωστάκης!
Οι μόνοι κερδισμένοι είναι οι διεστραμμένοι πολεμοκάπηλοι κι οι έμποροι όπλων. Κανείς άλλος!
Θεωρώ πως αυτο το βιβλίο πρέπει να διαβαστεί από όλους . Εγώ το διδάχθηκα στην Α Γυμνασίου και ακόμη θυμάμαι πόσο είχαμε συγκλονιστεί όλοι μας στην τάξη...Δεν ξερω αν ήταν νωρίς: Ίσως ηταν και " αργά"... Θετικά πιστευω πως με ασφάλεια τα διηγήματα της Νάκου μπορούν  να διδάσκονται από την  Γ' Γυμνασίου ολόκληρα ,με όλες τις πικρές τους αλήθειες, ώστε, από νωρίς να γαλουχούμε παιδιά με φιλειρηνική συνείδηση και πλήρη αποστροφή στον πόλεμο...
            Ειδικά αυτην την παράλογη εποχή που γενοκτονικού τύπου πολιτικές γίνονται ανεκτές από τη Διεθνή Κοινότητα , τώρα που ο εκφασισμός κι ο πόλεμος έχουν ήδη διαβεί το κατώφλι της Ευρώπης ξανά, πρεπει οι λαοί να αφυπνιστούν , προτού αναγκάσουμε τα παιδιά μας να ζήσουν πάλι μια τετοια Κόλαση... Ύστερα από τόση γνώση, ύστερα από τόσο αίμα,  ύστερα από τέτοια βιβλία δεν μπορούμε να πούμε ότι δεν ξέρουμε!


         

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ ( 1944- 2025)

  Διονύσης Σαββόπουλος 21 Κορυφαίες στιγμές του 
                            
  Συννεφούλα 
Το πιο εμβληματικό του τραγούδι που μέσα από ενα χαριτωμένο ερωτικό παραπονο, υπαινίσσεται την ασταθή Δημοκρατία της ταραγμένης δεκαετίας του 60 και αναγεται σε αντιδικτατορικό ύμνο

Μη μιλάς Άλλο Γι' Αγάπη
Ζεϊμπέκικο
Σ αυτόν τον κόσμο όσοι αγαπούνε
τρώνε βρόμικο Ψωμί...
Συγκέντρωση της Ε.Φ.Ε.Ε.
Ο Ύμνος της αγωνιζόμενης νεολαίας ενάντια στην τυραννία
Βιετνάμ γιε- γιε
 Καποτε τραγουδουσε για τους Βιετγκονγκ που " ανασαινουν με καλαμι" 

Σαν τον Καραγκιόζη με τη Μαρίζα Κωχ

Ωδή στον Γ. Καραϊσκάσκη (υπαινισσόμενος τον Τσε Γκεβάρα)

Άδεια μου αγκαλιά
Μακρύ Ζεϊμπέκικο για τον Νίκο(για το οποίο ο Χατζιδακις ήρθε σε ρηξη με τον Υπουργό Προεδρίας , Αθανάσιο Τσαλδαρη. Αρνούμενος να το κοψει απαντησε στον φιλο του υπουργό " Νανά, είσαι βλαξ!" , δινοντας εντολή να παίζεται στην ΕΡΑ δις


Δημοσθένους Λέξις
Αχ αυτη η Πρωτομαγια "μεσα στη ζεστα του σφαγειου... 
Σε συνομιλια με κεινο το κοινωνικο τραγούδι του Μικη " Μυρισε το σφαγειο μας θυμαρι..."
ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ -  Η ΜΑΥΡΗ ΘΑΛΑΣΣΑ:
Ενας...Ηλεκτρικος Πυρριχιος!Πραγαματικη μυσταγωγια!Ενας πολυ προχωρημενος μουσικος πειραματισμος που οδηγει σε μια ακουστικη πανδαισια διασχιζοντας το χρονο-
απο τους αρχεγονους ηχους των αρχαιων κρουστων και τα πρωιμα χορευτικα λατρευτικα τελετουργικα των πρωτογονων φυλων-μεχρι τον ηλεκτρικο ηχο αι τα ροκ γυρισματα του σημερα.
Οι δε στιχοι κινουμενοι στον υπερρεαλισμο ξετυλιγουν μεσα απο μιαν αλληγορικη διαθεση την ιστορια του ελληνισμου με εμφαση στον ξεριζωμο των Ποντιων!Ενα μικρο πρωτοτυπο μουσικο αριστουργημα-που αναδεικνυει το Σαββοπουλο ως ιδιαιτερη μοτσικη ιδιοφυΐα!!!

Μια Θάλασσα Μικρή
Μια μελωδική αισθαντική μπαλάντα, σαν αυρα θαλασσινή και τραγούδι του ανέμου πάνω στις καλαμιές

 
Καλοκαίρι [στην Ταγγέρη]
Ας Κρατήσουν οι Χοροί- γιατι "ιστορία [γράφουν] οι παρέες" 
Ο εθνικός ύμνος της Μεταπολίτευσης...
                       
                    Τι Έπαιξα στο Λαύριο
         Πώς να κρυφτείς απ' τα παιδια; 

Άγγελος - Εξάγγελος 
Αφου δεν ειχε νέα ευχαριστα να πει,
καλύτερα να μη μας πει κανένα

Ζεϊμπέκικο της Κυριακής με τον Θαναση Παπακωνσταντίνου
Ήττα την Κυριακή...

Και το μεγαλο Κάλεσμα να μη φοβόμουνα...

Ας Χαθούμε - Ζηκος

Γεννήθηκα στη Σαλονίκη 
...και ξερω απέξω τη διαδρομή
Ο μεγαλος τραγουδοποιός υμνεί τη γενέτειρά του κι ανιχνευει το παιδικό τραυμα του νοστου.

 Σου μιλώ και κοκκινίζεις


                       Άδεια μου αγκαλιά 

Τσαμικο ( μόνος ως και στη χαρά του)
               Itaca ( με Luccio Dalla)

Μια εξαισια Διωδία με τη Μαρια Φραντουρη 


Αποχαιρετισμός στον Διονύση Σαββόπουλο απο τον Ιωαννιδη 
Αντιο της Θεσσαλονικης από τον Σαλονικιό Σκαμπαρδωνη


Η Μπαντα(κατακόκκινη νιφάδα σε γιορτή)