Τα Ηράνθεμα Θα Ανθίσουν Ξανά, Γιώργος Πολυράκης
Είδος: Ιστορικό Μυθιστόρημα
Βαθμολογία: 9/10
ΣΧΟΛΙΟ
Ωστόσο, η γνωστή λατρεία του Πολυράκη για τη Θεσσαλονίκη δε θα μπορούσε να απουσιάσει ούτε από το βιβλίο αυτό:
Τα "Ηράνθεμα",λοιπόν, καταδεικνύουν με οξυδέρκεια τον τρόπο που σχηματίστηκε η ακμάζουσα εβραϊκή παροικία της Θεσσαλονίκης, η οποία ρίζες έχει στην Ισπανία του Μεσαίωνα! Είναι ειρωνεία της τύχης, πάντως :
Μια μεγάλη βαρβαρότητα της Ιστορίας(Ιερά Εξέταση) συνετέλεσε στη γένεση της εβραϊκής κοινότητας Θεσσαλονίκης και -6 αιώνες αργότερα- η άλλη μεγάλη βαρβαρότητα της Ιστορίας (Ολοκάυτωμα απο τους Ναζί) την "αποψίλωσε"...
Διπλός πολιτικός στοχασμός σε ένα μυθιστόρημα που αποκαλύπτει την αφύπνιση και την ευαισθησία του Πολυράκη στο δράμα του Ανθρώπου και τη λαχτάρα του για αγάπη.
Είδος: Ιστορικό Μυθιστόρημα
Βαθμολογία: 9/10
ISBN13 | 9786180100846 |
Εκδότης | ΨΥΧΟΓΙΟΣ |
Χρονολογία Έκδοσης | Απρίλιος 2013 |
Αριθμός σελίδων | 478 |
Διαστάσεις | 21x14 |
Επιμέλεια | ΓΕΩΡΓΟΣΤΑΘΗ ΕΛΕΝΗ |
Το 2013, ο δημοφιλής Θεσσαλονικιός συγγραφέας των μεγάλων επιτυχιών όπως "Χορεύοντας Στη Σιωπή", "Οι Αετοί Πεθαίνουν Ελεύθεροι","Μακρινοί Ορίζοντες",ο Γιώργος Πολυράκης, μας επεφύλαξε το πιο ξεχωριστό από τα αξιόλογα ιστορικών αποχρώσεων μυθιστορήματά του.
Πρόκειται για το βιβλίο του "Τα Ηράνθεμα Θα Ανθίσουν Ξανά"πάλι από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΠΛΟΚΗ
Στην Ισπανία της Ισαβέλλας και των Μεγάλων Εξερευνήσεων, ζουν δυο φίλες, αδιαφορώντας για το κοινωνικό τους χάσμα:
ΠΛΟΚΗ
Στην Ισπανία της Ισαβέλλας και των Μεγάλων Εξερευνήσεων, ζουν δυο φίλες, αδιαφορώντας για το κοινωνικό τους χάσμα:
Είναι η Σαρίτα και η αδελφή του αγαπημένου της, η Μαρισόλ, που ο σύζυγος της αγνοείται εδώ και 10 χρόνια με αποτέλεσμα να έχει εγκλωβιστεί δια νόμου στην μοναξιά ως "χήρα".
Από την άλλη, ο έρωτας της Σαρίτα για τον Αλφόνσο, θα την οδηγήσει απροσδόκητα στα κολαστήρια της ιεράς Εξέτασης.
Ενώ η Μαρισόλ αγωνιά για την τύχη της Σαρίτα, στη ζωή της μπαίνει ο Πάμπλο, ένας φωτισμένος ιερέας γεμάτος ανθρωπιά, πολύ μακρυά από τις μεσαιωνικές αντιλήψεις.
Mεταξύ του πατέρα Πάμπλο και της Μαρισόλ θα γεννηθεί ένα πάθος ευγενικό και συνάμα παράνομο.
Ένα εφιαλτικό σκηνικό διαπλεκόμενων συμφερόντων και σκοταδισμού σφίγγει σαν μέγγενη γύρω από τους τέσσερις φίλους, που σχεδιάζουν την απόδρασή τους λίγο πριν την τραγική ανατροπή.
Από την άλλη, ο έρωτας της Σαρίτα για τον Αλφόνσο, θα την οδηγήσει απροσδόκητα στα κολαστήρια της ιεράς Εξέτασης.
Ενώ η Μαρισόλ αγωνιά για την τύχη της Σαρίτα, στη ζωή της μπαίνει ο Πάμπλο, ένας φωτισμένος ιερέας γεμάτος ανθρωπιά, πολύ μακρυά από τις μεσαιωνικές αντιλήψεις.
Mεταξύ του πατέρα Πάμπλο και της Μαρισόλ θα γεννηθεί ένα πάθος ευγενικό και συνάμα παράνομο.
Ένα εφιαλτικό σκηνικό διαπλεκόμενων συμφερόντων και σκοταδισμού σφίγγει σαν μέγγενη γύρω από τους τέσσερις φίλους, που σχεδιάζουν την απόδρασή τους λίγο πριν την τραγική ανατροπή.
ΣΧΟΛΙΟ
Ο Γιώργος Πολυράκης ήρθε να καταπλήξει το κοινό του με ένα πολύ ιδιαίτερο μυθιστόρημα, που ξεφεύγει από τα συνηθισμένα κι απομακρύνεται από τον γνώριμο ελληνοκεντρικό πυρήνα, επιλέγοντας για σκηνικό μια μακρινή, αλλά τρομερή εποχή,αυτήν του Μεσαίωνα.
Συναίσθημα, αγωνία, δράμα και περιγραφές που σοκάρουν με την ακρίβεια και την παραστατικότητά τους , είναι τα εξαίσια συστατικά, που ο Πολυράκης αναμειγνύει αριστοτεχνικά για να μας προσφέρει ένα αξέχαστο έργο.
Μέσα από τα "Ηράνθεμα" περιηγούμαστε στα αντιφατικά χρόνια του Mεσαίωνα, όπου όσο ποτέ άλλοτε συγκρούστηκαν η βαρβαρότητα και η πνευματική συσκότιση με τη λαχτάρα της Γνώσης και την αναζήτηση του Αγνώστου.
Παρά το τόσο αλλότριο xρονικό πλαίσιο, ο συγγραφέας καταφέρνει να εμφυσήσει στους ήρωές του την πνοή του πάθους και της προοδευτικής σκέψης με πλήρη όμως ένταξη στα ήθη της εποχής τους.
Όλοι γίνονται συμπαθείς, με τραγικότερη ίσως φιγούρα τον πατέρα της Σαρίτα, που σηκώνει το μεγαλύτερο βάρος της αναμέτρησης με τον παραλογισμό και τη δεισιδαιμονία-σκεπάζοντας γλυκά, με μια αύρα πατρική, τους νεότερους ήρωες του βιβλίου..
Η ιστορία της Μαρισόλ μας επιφυλάσσει δυνατά συναισθήματα κι ένταση ως το τελευταίο λεπτό.Σε αυτήν προβάλλει ο ρομαντισμός παρέα με την αποστροφή, ενώ παράλληλα φιλοτεχνείται μια τοιχογραφία των σχέσεων στις μικροκοινωνίες των μεσαιωνικών συνοικιών και αναδεικνύονται ήθη που σπίλωναν τον τότε γνωστό κόσμο και αποκτήνωναν τους πολίτες του.Η ιστορία της Μαρισόλ θα σας κάνει να κλάψετε...
Κεντρική θέση στο έργο όμως, κατέχει το μαρτύριο της Σαρίτα, που γίνεται αφορμή για να σκιαγραφηθεί ανάγλυφα η ζοφερή ατμόσφαιρα που επικρατούσε υπό το καθεστώς της Ιεράς Εξέτασης. Με τολμηρή γλώσσα κι εφιαλτική ζωντάνια ξετυλίγεται λεπτομερώς το σκηνικό των απάνθρωπων βασανισμών που αντιβαίνει τη λογική και δικαιολογεί πλήρως την ταύτιση του Μεσαίωνα με κάθε έννοια οπισθοδρόμησης και ντροπής για το ανθρώπινο γένος...
Ο συγγραφέας όμως δεν παραθέτει αυτή τη φρίκη για να εγείρει έναν "εύκολο" εντυπωσιασμό μέσω του αποτροπιασμού.
Στόχος του είναι να φωτίσει ένα πολύπλοκο πολιτικό παρασκήνιο που απόλυτο στόχο είχε το χρήμα. Σε αυτό το παρασκήνιο δεσπόζει ο τρομερός Ιεροεξεταστής Τορκουεμάδα, ο οποίος με μια ψυχοπαθολογική ηθικολογία ενορχήστρωσε πλήθος συνωμοσιών εναντίον αθώων ανθρώπων,που βασανίστηκαν τρομακτικά κι αναγκάστηκαν να παραχωρήσουν στην Εκκλησία ολόκληρες περιουσίες για να σώσουν τη ζωή τους...Ιερείς, καρδινάλιοι μια κοινή εγκληματική -αμιγώς κερδοσκοπική -συμμορία σε συνεργασία με το Στέμμα που επωφελήθηκε εξίσου. Ένα πλέγμα συμφερόντων που ο Πολυράκης ξεμπροστιάζει διαφωτιστικά προσφέροντάς μας πολύτιμη ιστορική γνώση.
Κάτι άλλο, που παρατήρησα είναι πως ο Πολυράκης αντιπαραβάλλει τη δεισιδαιμονία κόντρα στην επιστήμη με ένα μονάχα περιστατικό από τα ιατρικά του χρονικά (που το ξανασυναντήσαμε στη "Συνάντηση με το Χθες"...)
Συναίσθημα, αγωνία, δράμα και περιγραφές που σοκάρουν με την ακρίβεια και την παραστατικότητά τους , είναι τα εξαίσια συστατικά, που ο Πολυράκης αναμειγνύει αριστοτεχνικά για να μας προσφέρει ένα αξέχαστο έργο.
Μέσα από τα "Ηράνθεμα" περιηγούμαστε στα αντιφατικά χρόνια του Mεσαίωνα, όπου όσο ποτέ άλλοτε συγκρούστηκαν η βαρβαρότητα και η πνευματική συσκότιση με τη λαχτάρα της Γνώσης και την αναζήτηση του Αγνώστου.
Παρά το τόσο αλλότριο xρονικό πλαίσιο, ο συγγραφέας καταφέρνει να εμφυσήσει στους ήρωές του την πνοή του πάθους και της προοδευτικής σκέψης με πλήρη όμως ένταξη στα ήθη της εποχής τους.
Όλοι γίνονται συμπαθείς, με τραγικότερη ίσως φιγούρα τον πατέρα της Σαρίτα, που σηκώνει το μεγαλύτερο βάρος της αναμέτρησης με τον παραλογισμό και τη δεισιδαιμονία-σκεπάζοντας γλυκά, με μια αύρα πατρική, τους νεότερους ήρωες του βιβλίου..
Η ιστορία της Μαρισόλ μας επιφυλάσσει δυνατά συναισθήματα κι ένταση ως το τελευταίο λεπτό.Σε αυτήν προβάλλει ο ρομαντισμός παρέα με την αποστροφή, ενώ παράλληλα φιλοτεχνείται μια τοιχογραφία των σχέσεων στις μικροκοινωνίες των μεσαιωνικών συνοικιών και αναδεικνύονται ήθη που σπίλωναν τον τότε γνωστό κόσμο και αποκτήνωναν τους πολίτες του.Η ιστορία της Μαρισόλ θα σας κάνει να κλάψετε...
Κεντρική θέση στο έργο όμως, κατέχει το μαρτύριο της Σαρίτα, που γίνεται αφορμή για να σκιαγραφηθεί ανάγλυφα η ζοφερή ατμόσφαιρα που επικρατούσε υπό το καθεστώς της Ιεράς Εξέτασης. Με τολμηρή γλώσσα κι εφιαλτική ζωντάνια ξετυλίγεται λεπτομερώς το σκηνικό των απάνθρωπων βασανισμών που αντιβαίνει τη λογική και δικαιολογεί πλήρως την ταύτιση του Μεσαίωνα με κάθε έννοια οπισθοδρόμησης και ντροπής για το ανθρώπινο γένος...
Ο συγγραφέας όμως δεν παραθέτει αυτή τη φρίκη για να εγείρει έναν "εύκολο" εντυπωσιασμό μέσω του αποτροπιασμού.
Στόχος του είναι να φωτίσει ένα πολύπλοκο πολιτικό παρασκήνιο που απόλυτο στόχο είχε το χρήμα. Σε αυτό το παρασκήνιο δεσπόζει ο τρομερός Ιεροεξεταστής Τορκουεμάδα, ο οποίος με μια ψυχοπαθολογική ηθικολογία ενορχήστρωσε πλήθος συνωμοσιών εναντίον αθώων ανθρώπων,που βασανίστηκαν τρομακτικά κι αναγκάστηκαν να παραχωρήσουν στην Εκκλησία ολόκληρες περιουσίες για να σώσουν τη ζωή τους...Ιερείς, καρδινάλιοι μια κοινή εγκληματική -αμιγώς κερδοσκοπική -συμμορία σε συνεργασία με το Στέμμα που επωφελήθηκε εξίσου. Ένα πλέγμα συμφερόντων που ο Πολυράκης ξεμπροστιάζει διαφωτιστικά προσφέροντάς μας πολύτιμη ιστορική γνώση.
Κάτι άλλο, που παρατήρησα είναι πως ο Πολυράκης αντιπαραβάλλει τη δεισιδαιμονία κόντρα στην επιστήμη με ένα μονάχα περιστατικό από τα ιατρικά του χρονικά (που το ξανασυναντήσαμε στη "Συνάντηση με το Χθες"...)
Ωστόσο, η γνωστή λατρεία του Πολυράκη για τη Θεσσαλονίκη δε θα μπορούσε να απουσιάσει ούτε από το βιβλίο αυτό:
Τα "Ηράνθεμα",λοιπόν, καταδεικνύουν με οξυδέρκεια τον τρόπο που σχηματίστηκε η ακμάζουσα εβραϊκή παροικία της Θεσσαλονίκης, η οποία ρίζες έχει στην Ισπανία του Μεσαίωνα! Είναι ειρωνεία της τύχης, πάντως :
Μια μεγάλη βαρβαρότητα της Ιστορίας(Ιερά Εξέταση) συνετέλεσε στη γένεση της εβραϊκής κοινότητας Θεσσαλονίκης και -6 αιώνες αργότερα- η άλλη μεγάλη βαρβαρότητα της Ιστορίας (Ολοκάυτωμα απο τους Ναζί) την "αποψίλωσε"...
Διπλός πολιτικός στοχασμός σε ένα μυθιστόρημα που αποκαλύπτει την αφύπνιση και την ευαισθησία του Πολυράκη στο δράμα του Ανθρώπου και τη λαχτάρα του για αγάπη.
Αν και πραγματεύονται τη θεοκρατία του Μεσαίωνα τα "Ηράνθεμα" δεν ακολουθούν τον μυστηριακό (ή και γοτθικό) χαρακτήρα διεθνών έργων αντίστοιχης θεματολογίας.(Δαιμόνια,Η Γνώση Των Αγγέλων,Ο Αδελφός Βάτραχος,Ο Καλόγερος, Η Παναγία Των Παρισίων)
Αντιθέτως τα "Ηράνθεμα", όντας λιγότερο μεγαλεπήβολα, διατηρούν έναν πιο ανθρωποκεντρικο χαρακτήρα.Τα διατρέχει το φως και ο πολιτικός προβληματισμός-δύο από τα πλέον αναγνωρίσιμα στοιχεία του ελληνικού τρόπου γραφής.
Με αυτόν τον τρόπο,το βιβλίο μπορεί να αγγίξει και όσους γοητεύονται από την ατμόσφαιρα του Μεσαίωνα και αναγνώστες λιγότερο εξοικειωμένους με αυτήν την περίοδο.
Με αυτόν τον τρόπο,το βιβλίο μπορεί να αγγίξει και όσους γοητεύονται από την ατμόσφαιρα του Μεσαίωνα και αναγνώστες λιγότερο εξοικειωμένους με αυτήν την περίοδο.
Αφήστε λοιπόν τα Ηράνθεμα να ανθίσουν ξανά ,μοσχοβολώντας γνώσεις, ανθρωπιά και συναισθήματα από έναν Πολυράκη που πάντα αναζητά νέους δρόμους και πρωτότυπες ιδέες!!!
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΟΛΥΡΑΚΗΣ γεννήθηκε στα Σφακιά της Κρήτης. Σπούδασε Στρατιωτική Ιατρική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, του οποίου είναι διδάκτωρ.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΟΛΥΡΑΚΗΣ γεννήθηκε στα Σφακιά της Κρήτης. Σπούδασε Στρατιωτική Ιατρική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, του οποίου είναι διδάκτωρ.
Πήρε την ειδικότητα του χειρουργού και στη συνέχεια εξειδικεύτηκε στη χειρουργική των αγγείων στο νοσοκομείο Hammersmith του Λονδίνου.
Σήμερα εργάζεται ως χειρουργός στη Θεσσαλονίκη, όπου και ζει. Έχει δημοσιεύσει ογδόντα τρεις επιστημονικές εργασίες σε ελληνικά και ξένα ιατρικά περιοδικά, έχει κάνει δεκάδες ανακοινώσεις σε ιατρικά συνέδρια και έχει πάρει μέρος στη διοργάνωση πολλών συνεδρίων.
Είναι μέλος της Ελληνικής Χειρουργικής Εταιρείας, της Χειρουργική Εταιρείας Βορείου Ελλάδος, της Ιατρικής Εταιρείας Θεσσαλονίκης, της Εταιρείας Ιατρών Λογοτεχνών και της Εταιρείας Συγγραφέων Βορείου Ελλάδος, ενώ έχει διατελέσει μέλος του Διεθνούς Κολεγίου των Χειρουργών.
Στα μαθητικά του χρόνια ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με τη δημοσιογραφία στα Χανιά και είχε γράψει δύο θεατρικά έργα που παίχτηκαν σε μαθητικές παραστάσεις.
Ακόμη ένα θεατρικό έργο έγραψε όταν ήταν φοιτητής, το οποίο παίχτηκε από φοιτητές κατά τη διάρκεια της φοιτητικής εβδομάδας.
Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορούν 15 βιβλία του συγγραφέα.
Σήμερα εργάζεται ως χειρουργός στη Θεσσαλονίκη, όπου και ζει. Έχει δημοσιεύσει ογδόντα τρεις επιστημονικές εργασίες σε ελληνικά και ξένα ιατρικά περιοδικά, έχει κάνει δεκάδες ανακοινώσεις σε ιατρικά συνέδρια και έχει πάρει μέρος στη διοργάνωση πολλών συνεδρίων.
Είναι μέλος της Ελληνικής Χειρουργικής Εταιρείας, της Χειρουργική Εταιρείας Βορείου Ελλάδος, της Ιατρικής Εταιρείας Θεσσαλονίκης, της Εταιρείας Ιατρών Λογοτεχνών και της Εταιρείας Συγγραφέων Βορείου Ελλάδος, ενώ έχει διατελέσει μέλος του Διεθνούς Κολεγίου των Χειρουργών.
Στα μαθητικά του χρόνια ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με τη δημοσιογραφία στα Χανιά και είχε γράψει δύο θεατρικά έργα που παίχτηκαν σε μαθητικές παραστάσεις.
Ακόμη ένα θεατρικό έργο έγραψε όταν ήταν φοιτητής, το οποίο παίχτηκε από φοιτητές κατά τη διάρκεια της φοιτητικής εβδομάδας.
Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορούν 15 βιβλία του συγγραφέα.
Για απευθείας επικοινωνία με το συγγραφέα μπορείτε να καλέσετε στα τηλέφωνα: 6944691013, 2310275270
πολύ ωραίο άρθρο!
ΑπάντησηΔιαγραφή