Το Δωμάτιο, Emily Donogue
Είδος: Κοινωνικό Θρίλερ
Βαθμολογία: 9/10
Κατηγορία : Λογοτεχνία
Σειρά : Ξένη λογοτεχνία
Ημ. Έκδοσης : 18/03/2011
Σελίδες : 432
Ηλικία : 18+
Ανατύπωση : 11η
Η Εμίλυ Ντόναχιου συγκλόνισε το αναγνωστικό κοινό με μια ξεχωριστή ιστορία αιχμαλωσίας, που εκτυλίσσεται σε ένα Δωμάτιο- αφήνοντας να αιωρείται το ερώτημα: Τελικά οι πραγματικοί αιχμάλωτοι είναι μέσα ή έξω;
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Ο 5χρονος Τζακ γεννήθηκε στο Δωμάτιο, όπου ένας παρανοϊκός, με το προσωνύμι "Σατα-νίκ" κρατάει αιχμάλωτη τη μητέρα του για τα τελευταία 7 χρόνια.Ολάκερος ο κόσμος του μικρού Τζακ εκτείνεται στα λιγοστά τετραγωνικά.
Η Ντουλάπα, το Ψυγείο, το Ράφι με τα 5 βιβλία, το Φίδι, κατασκευασμένο από παλιά τσόφλια Αυγού, που συνεχώς μεγαλώνει με κάθε νέο αποτελούν δομικά στοιχεία της καθημερινότητας του.
Οι εικόνες της Τηλεόρασης κι οι αφηγήσεις της Μαμάς αποτελούν το παράθυρο του Τζακ. Ο Φεγγίτης η μόνη θέα προς τ'άστρα και το "πρόσωπο του Θεού που ανατέλλει κάθε πρωί.
Οι Κυριακές είναι οι μέρες του Δώρου από τον Σατανίκ.
Οι λεκέδες της Μοκέτας,όπου κόπηκε ο ομφάλιος λώρος του Τζακ, όπου ο Τζακ πρωτοπερπάτησε, έφαγε -ήπιε, έπαιξε ,αφηγούνται την ιστορία της ζωής του...
Ο καιρός περνά- η Μαμά αγωνιά :
Τι θα απογίνει το 5χρονο παιδί της;
Πώς θα ξεφύγουν από τον δυνάστη τους;
Κι αν τελικά αποδράσουν, πώς θα προσαρμοστούν στον χαώδη εξωτερικό κόσμο που το Δωμάτιο είχε συρρικνώσει στα ελεγχόμενα τετραγωνικά του;
Θα καταφέρουν η Μαμά και ο Τζακ να κατακτήσουν την ελευθερία;
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Ετοιμαστείτε για ένα πραγματικά ξεχωριστό βιβλίο που θα σας συγκινήσει και ταυτόχρονα θα σας συγκλονίσει, παρασύροντάς σας σε μια δίνη αντιφατικών συναισθημάτων από την αγωνία ως την πικρία και τη βαθιά τρυφερότητα...
Η συγγραφέας Έμιλυ Ντόναχιου συνθέτει ένα κοινωνικό θρίλερ, μιαν αλληγορία σχετικά με την Ενηλικίωση.
Έργο που το διαποτίζει η Πληγωμένη Αθωότητα και μια ιδιότυπη Νοσταλγία
Η ιδέα της Ντόναχιου είναι ιδιαίτερη αν και παρουσιάζει ευθεία αναγωγή στην επικαιρότητα:
Έτσι η ιστορία της Μαμάς και του Τζακ παραπέμπει στο συγκλονιστικό περιστατικό της Αυστριακής της 28χρονης Νατάσσας Κάμπους, που στα 12 της την απήγαγε
Βόλφγκανγκ Πρίκλοπιλ και την κράτησε 7 χρόνια σε ένα ειδικά διαμορφωμένο δωμάτιο στο γκαράζ της μονοκατοικίας του...
Όπως περίπου συνέβη στη Μαμά από το "Δωμάτιο", η Κάμπους βίωσε την απόλυτη εξάρτηση κ μια βίαιη μετάβαση από την παιδική αθωότητα σε μια διαστρεβλωμένη σεξουαλική αφύπνιση.
Η πρωτοτυπία στην προσέγγιση της Ντόναχιου έγκειται στο γεγονός ότι ο Αφηγητής του βιβλίου είναι το πεντάχρονο αγοράκι της ιστορίας:
Όλος ο παραλογισμός φιλτράρεται μέσα από τα παιδικά μάτια, που καταγράφουν τα πάντα υπό το πρίσμα της παιδικής περιέργειας και τα μεταδίδουν σα σεργιάνι σε μια φρικιαστική Χώρα Των Θαυμάτων.
Πετυχαίνει πλήρως την απόδοση του παιδικού ύφους και την εγωκεντρική, ανιμιστική θεώρηση του κόσμου.
Το "είδωλο"της ιδιότυπης αυτής φυλάκισης του Τζακ , και η διαρκής κακοποίηση της Μαμάς από τον Σατανίκ διαθλώνται από τον "φακό" της παιδικής αθωότητας, επιτείνοντας την τραγικότητα και και την αγωνία μέσα από τον υπαινιγμό, που αφήνει την ενήλικη φαντασία του αναγνώστη να συμπληρώσει το παζλ του εφιάλτη.
Μέσα από τη διήγηση του Τζακ παρακολουθούμε τον αγώνα της Μάμας να χτίσει έναν κόσμο στολισμένο με αγάπη και πλούσια ερεθίσματα, ώστε η απομόνωση να μην εγκλωβίσει τους πνευματικούς ορίζοντες του μικρού Τζακ που γεννήθηκε αιχμάλωτος.
Πρόκειται για έναν τιτάνιο αγώνα μετριασμού της αναπόδραστης φρίκης, που μάς φέρνει στον νου την ταινία του Ρομπέρτο Μπενίνι H ZΩH EINAI ΩΡΑΙΑ.
Εκεί οπτιμιστής Εβραίος Γκουίντο μεταφέρεται στο στρατόπεδο Μπέργκεν- Μπέλσεν με τον 6χρονο γιο του, Τζόσουα, και του παρουσιάζει την ομηρία ως ένα Παιχνίδι Για Γενναίους με έπαθλο ένα Τανκ...
Ο αγώνας της Μαμάς στο Δωμάτιο περιλαμβάνει λιγότερες ωραιοποιήσεις, αλλά αποτελεί κι αυτός ανάλογο άθλο- "πρόκληση για γενναίους", όρο που αφομοιώνει με σπαρταριστό τρόπο ο μικρός Τζακ.
Η επαφή με τον έξω κόσμο σηματοδοτεί μια νέα μάχη για τη Μάμα και τον Τζακ.
Η δυαδικότητα σπάει από την παρουσία του περίγυρου και τον εξωτερικών προκλήσεων φέροντας ένα αργοπορημένο και διογκωμένο τραύμα αποχωρισμού που σημαδεύει όχι μόνο τον Τζακ, αλλά και τη Μαμά, αφού μέσα σε αυτό το Δωμάτιο ανακύπτει ηχηρά ένα ερώτημα:
Τα Παιδιά εξαρτώνται από τους Γονείς ή μήπως οι Γονείς είναι οι Εξαρτημένοι που, με πρόσχημα τις ανάγκες του παιδιού τους, κρύβονται από την ίδια τη ζωή;
Ερώτημα μείζον που βγαίνει από τους ήρωες των σελίδων και αγγίζει όλους εμάς ως αναρώτηση αυτοκριτικής...
Εμβαθύνοντας, συμπεραίνουμε πως το Δωμάτιο αντιπροσωπεύει μια φυλακή, που όμως συνεπάγεται μια παράδοση και μιαν ιδιότυπη ασφάλεια, καθώς στην ομηρία η ευθύνη της ύπαρξης μετατίθεται στον θύτη.
Η αιχμαλωσία απαλλάσσει από την αγωνία της αυτοσυντήρησης κι απαλύνει το ψυχικό φορτίο της ωρίμανσης.
Η έξοδος στον έξω κόσμο επιτάσσει την αυτονομία της ύπαρξης -αγώνας που η Μαμά πρέπει να κερδίσει και για λογαριασμό του γιου της...
Πρόκειται για μια επώδυνη διαδικασία αμοιβαίου απογαλακτισμού, όπου η Μαμά οφείλει να βρει σκοπό στη ζωή της χωρίς να αποτρέπει την ανεξάρτητη πορεία του γιου της,Τζακ...
Η έξοδος από το Δωμάτιο όμως φέρει το σοκ της "εξόδου από τη μήτρα" και χαρακτηρίζεται από την ίδια ασυνείδητη νοσταλγία...
Μια ζωή, χωρίς το άλλοθι του Δωματίου που προσέφερε στον Τζακ και στη Μαμά μια ελπίδα μέσα από την προσδοκία της Απόδρασης!
Η ζωή στο Δωμάτιο ατένιζε σε έναν ορίζοντα συγκεκριμένο, που την "τροφοδοτούσε" με έναν απώτερο σκοπό, την ελευθερία...
Όταν αυτή ήρθε, με την επάνοδο στον έξω κόσμο, για τη Μαμά και τον Τζακ σηματοδότησε έναν νέο "εγκλεισμό" σε μια οδυνηρή, αφιλόξενη πραγματικότητα χωρίς έξοδο διαφυγής, χωρίς προοπτική απελευθέρωσης...Δεν υπήρχε καμία δυνατότητα μετάθεσης.
Πλέον το στοίχημα δεν είναι η επιβίωση, είναι η προσαρμογή κι η αποδοχή.
Μήπως αυτό δεν είναι όμως το απώτερο στοίχημα για όλους:
Όταν έρθει η ώρα να βγούμε από το Δωμάτιο της νηπιακής ηλικίας και της πρόσδεσης στους Γονείς και να αντέξουμε την ενηλικίωση για να κατακτήσουμε την αυτονομία μας;
Και ως γονείς να μη λιποτακτήσουμε στο Σύνδρομο της Άδειας Φωλιάς, αλλά να αφήσουμε τα παιδιά να πετάξουν πέρα από το ταβάνι που τους "έθεσε"το Δωμάτιο της γονεϊκής προσδοκίας-έξω!- στον δικό τους "ουρανό"...
Μια δυνατή κοινωνική αλληγορία με το περίβλημα μιας υποβλητικής περιπέτειας που θα σας καθηλώσει και θα σας προβληματίσει...
Ξεκλειδώστε το Δωμάτιο κι αφήστε τον μικρό Τζακ να σας θέσει καίρια υπαρξιακά ερωτήματα, όπως μόνο η σοφία ενός παιδιού μπορεί...
.
Ελισσάβετ Π. Δέδε
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ
Η ΕΜΑ ΝΤΟΝΑΧΙΟΥ γεννήθηκε στο Δουβλίνο το 1969 και είναι η μικρότερη σε μια οικογένεια με οχτώ παιδιά. Ο πατέρας της ήταν κριτικός λογοτεχνίας ενώ η ίδια πήρε με διάκριση το πτυχίο της στις τέχνες από το Πανεπιστήμιο του Δουβλίνου, ολοκληρώνοντας τις σπουδές της με διδακτορική διατριβή στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ.
Είδος: Κοινωνικό Θρίλερ
Βαθμολογία: 9/10
Κατηγορία : Λογοτεχνία
Σειρά : Ξένη λογοτεχνία
Ημ. Έκδοσης : 18/03/2011
Σελίδες : 432
Ηλικία : 18+
Ανατύπωση : 11η
Η Εμίλυ Ντόναχιου συγκλόνισε το αναγνωστικό κοινό με μια ξεχωριστή ιστορία αιχμαλωσίας, που εκτυλίσσεται σε ένα Δωμάτιο- αφήνοντας να αιωρείται το ερώτημα: Τελικά οι πραγματικοί αιχμάλωτοι είναι μέσα ή έξω;
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Ο 5χρονος Τζακ γεννήθηκε στο Δωμάτιο, όπου ένας παρανοϊκός, με το προσωνύμι "Σατα-νίκ" κρατάει αιχμάλωτη τη μητέρα του για τα τελευταία 7 χρόνια.Ολάκερος ο κόσμος του μικρού Τζακ εκτείνεται στα λιγοστά τετραγωνικά.
Η Ντουλάπα, το Ψυγείο, το Ράφι με τα 5 βιβλία, το Φίδι, κατασκευασμένο από παλιά τσόφλια Αυγού, που συνεχώς μεγαλώνει με κάθε νέο αποτελούν δομικά στοιχεία της καθημερινότητας του.
Οι εικόνες της Τηλεόρασης κι οι αφηγήσεις της Μαμάς αποτελούν το παράθυρο του Τζακ. Ο Φεγγίτης η μόνη θέα προς τ'άστρα και το "πρόσωπο του Θεού που ανατέλλει κάθε πρωί.
Οι Κυριακές είναι οι μέρες του Δώρου από τον Σατανίκ.
Οι λεκέδες της Μοκέτας,όπου κόπηκε ο ομφάλιος λώρος του Τζακ, όπου ο Τζακ πρωτοπερπάτησε, έφαγε -ήπιε, έπαιξε ,αφηγούνται την ιστορία της ζωής του...
Ο καιρός περνά- η Μαμά αγωνιά :
Τι θα απογίνει το 5χρονο παιδί της;
Πώς θα ξεφύγουν από τον δυνάστη τους;
Κι αν τελικά αποδράσουν, πώς θα προσαρμοστούν στον χαώδη εξωτερικό κόσμο που το Δωμάτιο είχε συρρικνώσει στα ελεγχόμενα τετραγωνικά του;
Θα καταφέρουν η Μαμά και ο Τζακ να κατακτήσουν την ελευθερία;
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Ετοιμαστείτε για ένα πραγματικά ξεχωριστό βιβλίο που θα σας συγκινήσει και ταυτόχρονα θα σας συγκλονίσει, παρασύροντάς σας σε μια δίνη αντιφατικών συναισθημάτων από την αγωνία ως την πικρία και τη βαθιά τρυφερότητα...
Η συγγραφέας Έμιλυ Ντόναχιου συνθέτει ένα κοινωνικό θρίλερ, μιαν αλληγορία σχετικά με την Ενηλικίωση.
Έργο που το διαποτίζει η Πληγωμένη Αθωότητα και μια ιδιότυπη Νοσταλγία
Η ιδέα της Ντόναχιου είναι ιδιαίτερη αν και παρουσιάζει ευθεία αναγωγή στην επικαιρότητα:
Έτσι η ιστορία της Μαμάς και του Τζακ παραπέμπει στο συγκλονιστικό περιστατικό της Αυστριακής της 28χρονης Νατάσσας Κάμπους, που στα 12 της την απήγαγε
Βόλφγκανγκ Πρίκλοπιλ και την κράτησε 7 χρόνια σε ένα ειδικά διαμορφωμένο δωμάτιο στο γκαράζ της μονοκατοικίας του...
Όπως περίπου συνέβη στη Μαμά από το "Δωμάτιο", η Κάμπους βίωσε την απόλυτη εξάρτηση κ μια βίαιη μετάβαση από την παιδική αθωότητα σε μια διαστρεβλωμένη σεξουαλική αφύπνιση.
Η πρωτοτυπία στην προσέγγιση της Ντόναχιου έγκειται στο γεγονός ότι ο Αφηγητής του βιβλίου είναι το πεντάχρονο αγοράκι της ιστορίας:
Όλος ο παραλογισμός φιλτράρεται μέσα από τα παιδικά μάτια, που καταγράφουν τα πάντα υπό το πρίσμα της παιδικής περιέργειας και τα μεταδίδουν σα σεργιάνι σε μια φρικιαστική Χώρα Των Θαυμάτων.
Πετυχαίνει πλήρως την απόδοση του παιδικού ύφους και την εγωκεντρική, ανιμιστική θεώρηση του κόσμου.
Το "είδωλο"της ιδιότυπης αυτής φυλάκισης του Τζακ , και η διαρκής κακοποίηση της Μαμάς από τον Σατανίκ διαθλώνται από τον "φακό" της παιδικής αθωότητας, επιτείνοντας την τραγικότητα και και την αγωνία μέσα από τον υπαινιγμό, που αφήνει την ενήλικη φαντασία του αναγνώστη να συμπληρώσει το παζλ του εφιάλτη.
Μέσα από τη διήγηση του Τζακ παρακολουθούμε τον αγώνα της Μάμας να χτίσει έναν κόσμο στολισμένο με αγάπη και πλούσια ερεθίσματα, ώστε η απομόνωση να μην εγκλωβίσει τους πνευματικούς ορίζοντες του μικρού Τζακ που γεννήθηκε αιχμάλωτος.
Εκεί οπτιμιστής Εβραίος Γκουίντο μεταφέρεται στο στρατόπεδο Μπέργκεν- Μπέλσεν με τον 6χρονο γιο του, Τζόσουα, και του παρουσιάζει την ομηρία ως ένα Παιχνίδι Για Γενναίους με έπαθλο ένα Τανκ...
Ο αγώνας της Μαμάς στο Δωμάτιο περιλαμβάνει λιγότερες ωραιοποιήσεις, αλλά αποτελεί κι αυτός ανάλογο άθλο- "πρόκληση για γενναίους", όρο που αφομοιώνει με σπαρταριστό τρόπο ο μικρός Τζακ.
Η επαφή με τον έξω κόσμο σηματοδοτεί μια νέα μάχη για τη Μάμα και τον Τζακ.
Η δυαδικότητα σπάει από την παρουσία του περίγυρου και τον εξωτερικών προκλήσεων φέροντας ένα αργοπορημένο και διογκωμένο τραύμα αποχωρισμού που σημαδεύει όχι μόνο τον Τζακ, αλλά και τη Μαμά, αφού μέσα σε αυτό το Δωμάτιο ανακύπτει ηχηρά ένα ερώτημα:
Τα Παιδιά εξαρτώνται από τους Γονείς ή μήπως οι Γονείς είναι οι Εξαρτημένοι που, με πρόσχημα τις ανάγκες του παιδιού τους, κρύβονται από την ίδια τη ζωή;
Ερώτημα μείζον που βγαίνει από τους ήρωες των σελίδων και αγγίζει όλους εμάς ως αναρώτηση αυτοκριτικής...
Εμβαθύνοντας, συμπεραίνουμε πως το Δωμάτιο αντιπροσωπεύει μια φυλακή, που όμως συνεπάγεται μια παράδοση και μιαν ιδιότυπη ασφάλεια, καθώς στην ομηρία η ευθύνη της ύπαρξης μετατίθεται στον θύτη.
Η αιχμαλωσία απαλλάσσει από την αγωνία της αυτοσυντήρησης κι απαλύνει το ψυχικό φορτίο της ωρίμανσης.
Η έξοδος στον έξω κόσμο επιτάσσει την αυτονομία της ύπαρξης -αγώνας που η Μαμά πρέπει να κερδίσει και για λογαριασμό του γιου της...
Πρόκειται για μια επώδυνη διαδικασία αμοιβαίου απογαλακτισμού, όπου η Μαμά οφείλει να βρει σκοπό στη ζωή της χωρίς να αποτρέπει την ανεξάρτητη πορεία του γιου της,Τζακ...
Η έξοδος από το Δωμάτιο όμως φέρει το σοκ της "εξόδου από τη μήτρα" και χαρακτηρίζεται από την ίδια ασυνείδητη νοσταλγία...
Μια ζωή, χωρίς το άλλοθι του Δωματίου που προσέφερε στον Τζακ και στη Μαμά μια ελπίδα μέσα από την προσδοκία της Απόδρασης!
Η ζωή στο Δωμάτιο ατένιζε σε έναν ορίζοντα συγκεκριμένο, που την "τροφοδοτούσε" με έναν απώτερο σκοπό, την ελευθερία...
Όταν αυτή ήρθε, με την επάνοδο στον έξω κόσμο, για τη Μαμά και τον Τζακ σηματοδότησε έναν νέο "εγκλεισμό" σε μια οδυνηρή, αφιλόξενη πραγματικότητα χωρίς έξοδο διαφυγής, χωρίς προοπτική απελευθέρωσης...Δεν υπήρχε καμία δυνατότητα μετάθεσης.
Πλέον το στοίχημα δεν είναι η επιβίωση, είναι η προσαρμογή κι η αποδοχή.
Μήπως αυτό δεν είναι όμως το απώτερο στοίχημα για όλους:
Όταν έρθει η ώρα να βγούμε από το Δωμάτιο της νηπιακής ηλικίας και της πρόσδεσης στους Γονείς και να αντέξουμε την ενηλικίωση για να κατακτήσουμε την αυτονομία μας;
Και ως γονείς να μη λιποτακτήσουμε στο Σύνδρομο της Άδειας Φωλιάς, αλλά να αφήσουμε τα παιδιά να πετάξουν πέρα από το ταβάνι που τους "έθεσε"το Δωμάτιο της γονεϊκής προσδοκίας-έξω!- στον δικό τους "ουρανό"...
Μια δυνατή κοινωνική αλληγορία με το περίβλημα μιας υποβλητικής περιπέτειας που θα σας καθηλώσει και θα σας προβληματίσει...
Ξεκλειδώστε το Δωμάτιο κι αφήστε τον μικρό Τζακ να σας θέσει καίρια υπαρξιακά ερωτήματα, όπως μόνο η σοφία ενός παιδιού μπορεί...
.
Ελισσάβετ Π. Δέδε
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ
ΕΜΑ ΝΤΟΝΑΧΙΟΥ
Το 1998 μετακόμισε στον Καναδά και πήρε την καναδική υπηκοότητα το 2004. Σήμερα ζει στο Οντάριο με την οικογένειά της. Έχει γράψει οχτώ μυθιστορήματα, τα οποία έχουν λάβει διάφορες τιμητικές διακρίσεις και βραβεία.
Επίσης, έχει γράψει θεατρικά έργα, συλλογές διηγημάτων, λογοτεχνικά δοκίμια κ.ά.
Το μυθιστόρημα ΤΟ ΔΩΜΑΤΙΟ έχει τιμηθεί με το Bραβείο Rogers Writers’ Trust και ήταν στη βραχεία λίστα του Bραβείου Booker το 2010.
Δεν ήξερα ότι ήταν πραγματική ιστορία.Ποιό να διαβάσω πρώτα?
ΑπάντησηΔιαγραφή