Σαν τα Κυνηγημένα Αγρίμια, Ελένη Κεκροπούλου
Είδος: Iστορικό Μυθιστόρημα
Βαθμολογία : 9,5/10
Εκδόσεις Ωκεανός
Σελίδες
Τιμή 17,90- 13,70 ευρώ
Η Ελένη Κεκροπούλου αποδεικνύει το μεγάλο της πάθος για την ελληνική Ιστορία και κυρίως για την αλήθεια, που αυτήν τη φορά την αναζητά, ταξιδεύοντάς μας με ένα δυνατό μυθιστόρημα που εστιάζει σε μια μεγάλη πληγή του μεταβυζαντινού ελληνισμού: To Παιδομάζωμα που ανάγκασε τους Έλληνες να ζουν "Σαν Τα Κυνηγημένα Αγρίμια"
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
1470.
Ο Παντελής και η αγαπημένη του Τρισεύγενη ειναι δυο φιλήσυχοι χωρικοί της Λάρισας τις πρώτες δεκαετίες μετά την Άλωση.
Επιβιώνουν γεμάτοι αγάπη, με τα 3 τους παιδιά και τον ταλανισμένο παππού -Παντελή, γεμάτο μνήμες της οικογένειάς του που τη σκόρπισε το τούρκικο γιαταγάνι.
Όταν, με απειλή θανάτου, οι οικογένειες του χωριού καλούνται να καταθέσουν φόρο αίματος για το νέο παιδομάζωμα, ο Παντελής κι η οικογένειά του διαφεύγουν στη Βενετοκρατούμενη Εύβοια, όπου ξαναχτίζουν τη ζωή τους..
Εν τω μεταξύ το χωριό τους το περιμένει μοίρα σκληρή.
Ανάμεσα στα παιδιά που αρπάζουν βίαια οι Τούρκοι βρίσκονται ο μοναχογιός ενός αγρότη ο Πύρρος, που προορίζεται για γενίτσαρος στην αυλή του Σουλτάνου, κι η Μαρία, που με τη 13χρονη φίλη της Αρετή καταλήγουν σε σκλαβοπάζαρο της Πόλης.
Ένα τραγικό περιστατικό τραβάει πάνω τους την προσοχή του φιλήδονου άρχοντα από την Αθήνα, Λάμπρου Χαλκοκονδύλη, ανατρέποντας τη ζωή όλων.
Παράλληλα, ένα άγριο παζάρι εξελίσσεται ανάμεσα στη Γαληνοτάτη και την Οθωμανική Αυτοκρατορία για αυτήν την ανεκτίμητη γωνιά του Αρχιπελάγους, με αφορμή το ανθηρό κάστρο του Νεγρεπόντε (Εύβοια)!
Από τη μια τα εμπορικά συμφέροντα κι η αλαζονεία των Βένετων κι από την άλλη ο άπληστος Σουλτάνος με την άμετρη φιλοδοξία του και μια χαρισματική προσωπικότητα στις τάξεις του, τον- βυζαντινών καταβολών- Μαχμούτ Πασά, να εμπνέει τον στρατό του!
Στη μέση οι Ελληνες, υπόδουλοι, περιθωριακοί κι ,αναλώσιμοι πολεμιστές ...
Η μονομαχία των δύο θηρίων θα κορυφωθεί σε ένα διπλό παιχνίδι κατασκοπίας με αιματηρή κατάληξη που πληρώνουν όπως πάντα οι λαοί ,ως σφάγια συμφερόντων.
Θα επιβιώσουν η Τρισεύγενη, ο Παντελής κι η Αρετή από τις δίνες της Ιστορίας και της ανθρώπινης θηριωδίας που ανώτερο θεό έχει πάντα το χρήμα;
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Η Ελένη Κεκροπούλου ενισχύει τη σύγχρονη ελληνική μυθιστοριογραφία με ένα πολύτιμο βιβλίο που αποτελεί πηγή έντονων συγκινήσεων και ιστορικών γνώσεων, επιλέγοντας ένα θέμα οδυνηρό που δεν έχει κορεστεί κι απαιτεί λεπτούς χειρισμούς.
Κεντρική θέση κατέχει το όνειδος του Παιδομαζώματος , που άρχισε να αποψιλώνει τον εκλεκτό ανθρό των χριστιανικών πληθυσμών, από τις πρώτες δεκαετίες της Τουρκοκρατίας στην Ελλάδα, όταν η Πόλη των Πόλεων έχει καταρρέυσει σε αιματοβαμμένους σωρούς κάτω από την αιμοδιψή ημισέληνο του Μωάμεθ του Πορθητή.
Σίγουρα, η εθνική συνείδηση ρίχνει το ανάθεμα συτην Κερκόπορτα και στον αιμοσταγή Οσμανό.
Πόσοι όμως γνωρίζουμε το αληθινό παρασκήνιο που οδήγησε στην τραγική σελίδα για όλον τον ευρωπαικό πολιτισμό;;
Πόσοι γνωρίζουν ότι το Σχίσμα των δυο Εκκλήσιων σήμανε θεμελιώδη αιτία της Πτώσης της Κωνσταντινούπολης;;
Πόσοι γνωρίζουν ότι η καθολική Δύση κώφευσε στις ικεσίες των Βυζαντινών και ιδιαίτερα του Παλαιολόγου και του πεφωτισμένου Βησσαρίωνος, για να δει την Ανατολική Εκκλησία να εξευτελίζεται με αποτέλεσμα η τούρκικη βαρβαρότητα να απειλήσει και την ίδια;;
Πόσοι γνωρίζουν ότι ηγετική κύκλοι της Ανατολικής Εκκλησίας τυφλωμένοι από το μίσος καλλιέργησαν τον διχασμό και προτιμησαν να παραδώσουν το ασθμαίνον Βυζαντιο στο Ισλάμ παρά να επιτύχουν συμφιλίωση με τη Δυτική Εκκλησία;;
Δυστυχώς η κατάρα της Διχόνοιας κατατρέχει την ελληνική φυλή κι ορθώνεται για αλλη μια φορά ως η βασική απειλή για την επιβίωσή της.
Τέλος, πόσοι έχουν υπόψη τους διαπρεπείς Έλληνες που προσεταιρίστηκαν οι Τούρκοι στην εδραίωση της Αυτοκρατορίας τους όπως ο συναρπαστικά ιχνηλατημένος Μαχμόυτ;;;
Αυτό το βρόμικο παρασκήνιο φωτίζει υποδειγματικά στον απλό αναγνώστη η Ελένη Κεκροπούλου με την κατηρτισμένη πένα της.
Σε γλώσσα ιδιάζουσα με ιδιωματισμούς, ποιητικότητα, και ιδιόρρυθμα συντακτικά σχήματα,που θυμίζει την παλαιά γραφή της γενιάς του 30, η συγγραφέας εναλλάσσει επιδεξια την ιστορική πληροφορία με τον καταιγιστικό δράμα των ξεχωριστών χαρακτήρων της, που είναι άριστα ενταγμένοι στην ιστορική συγκυρία.
Τα πρόσωπα ,καλά σκιαγραφημένα, χαρακτηριστικές φιγούρες της αποτρόπαιας εποχής τους, αγγίζουν τον αναγνώστη με την ξεχωριστή γοητεία τους και αναδεικνύουν την τραγωδία του Παιδομαζώματος, όπως κανένα "στεγνά ιστορικό" βιβλίο δε θα μπορούσε...
Πώς να καταγραφεί, άλλωστε, σε απλές καταμετρήσεις ο μητρικός σπαραγμός του κόρφου που του στερούν δια παντός το ακριβό σπλάχνο του για να το μετατρέψουν σε εχθρό στρατιώτη ή σκλάβα σε ακόλαστα χαρέμια;;
Πώς να καταγραφεί η κραυγή του γονιού που ικετεύει μάταια για την τύχη των παιδιών του, συντετριμμένος στα πόδια των δημίων του;;
Πώς να καταγραφεί η αγωνία της θυγατέρας που αποχωρίζεται τη μητρική αγκαλία όχι ως νύφη αλλά ως λάφυρο ανόσιων πόθων που πρέπει επί ποινη θανάτου να υπηρετεί;;
Μόνο μια πένα ευαίσθητη μπορεί να μετουσιώσει το μελάνι της σε αυτά τα δάκρυα, στο αίμα της καρδιάς που αποχαιρετά το παιδί της, κάτω από το άνομο μαχαίρι του σφαγέα της.
Κι η συγγραφέας το πετυχαίνει αυτό με μοναδική παραστατικότητα, οδηγώντας τον αναγνώστη να συμπάσχει με τους πολύπαθους ήρωές της και να αγωνιά για την τυχη τους ως την τελευταία σελίδα.
Ο απλός λαός έρχεται στο πρσκήνιο, αρθρώνει λόγο, βιώνει μέρα τη μέρα την αδικία, τη σκλαβιά κι αργότερα την πολιορκία, τη μέγγενη του κατακτητή,τον εξανδραποδισμό...
Κι όμως!
Μέσα στον πόλεμο και τη θηριωδία, ο έρωτας βρίσκει χώρο να απλώσει την εξαίσια παντοδυναμία του.
Έρωτας ζωοδότης φλογερός και φλεγόμενος σαν κομήτης σαρώνει τις καρδιές.
Το ερωτικό πάθος κατακλύζει τις σελίδες και τις ψυχές των ηρώων, εμπλουτίζοντας το βαρύ θέμα του βιβλίου με συναισθηματικό παλμό.
Άλλοτε ως μονόπλευρη επιθυμία κι επιβολή εξουσίας, άλλοτε ως βαθιά συντροφικότητα και άλλοτε ως έρωτας λυρικός που αναβαπτίζει μέσα στη φρίκη, αντισταθμίζοντας τον φόβο και τον θάνατο, η αγάπη αστραποβολά και κινητοποιεί ξανά τη ζωή.
Είναι πολλά αυτά που θα βρει ο αναγνώστης στα Κυνηγημένα Αγρίμια που χαρτογραφούν τη δύσβατη πορεία του Γένους μας από το αρχαιοελληνικό Κλέος, στην αυστηρότητα του Χριστιανισμού και από τη λάμψη του Βυζαντίου, στην αδηφαγία της Ενετοκρατίας και στο έρεβος της Τουρκοκρατίας...
Πάνω από όλα θα δει τον ένδοξο απόγονο του Περικλή,του Μιλτιάδη, του Αλέξανδρου να μετουσιώνεται σε άθυρμα ξενων συμφερόντων, ραγιά κουρελισμένο κ πλήρως ποδηγετημένο.
Είναι τολμήρές οι αλήθεις που αναδεικνύει η Κεκροπούλου, αποδομώντας αποκρυσταλλωμένους μύθους, πολεμώντας δουλοπρεπείς ωραιοποιήσεις με αρωγό την ιστορική εγκυρότητα και σπανια τεκμήρια που παρατίθενται μέσα στην πλοκή.
Ίσως κάποιες στιγμές η οπτική της κλίνει προς την αρνητική άποψη της Ελένης Γλύκατζη Αρβελέρ σχετικά με τον ρόλο της Εκκλησίας στην πολιτιστική ταυτότητα και πολιτική μοίρα της Ελλάδας μέσα στους αιωνες...
Ωστόσο, η αμείλικτη παραγματικότητα μάλλον δικαιώνει αυτή τη θέση για τη συγκεκριμένη ταραγμένη περίδο που έκλεισε με την πλήρη υποταγή του Βυζαντίου κ του ευρύτερου ελλάδικού χώρου στον Οθωμανό δυνάστη.
Ένα ιδανικό αναγνωσμα λοιπόν για κάθε λάτρη της ιστορίας και της καλης λογοτεχνίας που, μαζί με την ψυχική ανάταση, κατορθωνει να αναμορφώσει τον τρόπο που αναγιγνώσκουμε το ιστορικό μας παρελθόν.
Είδος: Iστορικό Μυθιστόρημα
Βαθμολογία : 9,5/10
Εκδόσεις Ωκεανός
Σελίδες
Τιμή 17,90- 13,70 ευρώ
Η Ελένη Κεκροπούλου αποδεικνύει το μεγάλο της πάθος για την ελληνική Ιστορία και κυρίως για την αλήθεια, που αυτήν τη φορά την αναζητά, ταξιδεύοντάς μας με ένα δυνατό μυθιστόρημα που εστιάζει σε μια μεγάλη πληγή του μεταβυζαντινού ελληνισμού: To Παιδομάζωμα που ανάγκασε τους Έλληνες να ζουν "Σαν Τα Κυνηγημένα Αγρίμια"
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
1470.
Ο Παντελής και η αγαπημένη του Τρισεύγενη ειναι δυο φιλήσυχοι χωρικοί της Λάρισας τις πρώτες δεκαετίες μετά την Άλωση.
Επιβιώνουν γεμάτοι αγάπη, με τα 3 τους παιδιά και τον ταλανισμένο παππού -Παντελή, γεμάτο μνήμες της οικογένειάς του που τη σκόρπισε το τούρκικο γιαταγάνι.
Όταν, με απειλή θανάτου, οι οικογένειες του χωριού καλούνται να καταθέσουν φόρο αίματος για το νέο παιδομάζωμα, ο Παντελής κι η οικογένειά του διαφεύγουν στη Βενετοκρατούμενη Εύβοια, όπου ξαναχτίζουν τη ζωή τους..
Εν τω μεταξύ το χωριό τους το περιμένει μοίρα σκληρή.
Ανάμεσα στα παιδιά που αρπάζουν βίαια οι Τούρκοι βρίσκονται ο μοναχογιός ενός αγρότη ο Πύρρος, που προορίζεται για γενίτσαρος στην αυλή του Σουλτάνου, κι η Μαρία, που με τη 13χρονη φίλη της Αρετή καταλήγουν σε σκλαβοπάζαρο της Πόλης.
Ένα τραγικό περιστατικό τραβάει πάνω τους την προσοχή του φιλήδονου άρχοντα από την Αθήνα, Λάμπρου Χαλκοκονδύλη, ανατρέποντας τη ζωή όλων.
Παράλληλα, ένα άγριο παζάρι εξελίσσεται ανάμεσα στη Γαληνοτάτη και την Οθωμανική Αυτοκρατορία για αυτήν την ανεκτίμητη γωνιά του Αρχιπελάγους, με αφορμή το ανθηρό κάστρο του Νεγρεπόντε (Εύβοια)!
Από τη μια τα εμπορικά συμφέροντα κι η αλαζονεία των Βένετων κι από την άλλη ο άπληστος Σουλτάνος με την άμετρη φιλοδοξία του και μια χαρισματική προσωπικότητα στις τάξεις του, τον- βυζαντινών καταβολών- Μαχμούτ Πασά, να εμπνέει τον στρατό του!
Στη μέση οι Ελληνες, υπόδουλοι, περιθωριακοί κι ,αναλώσιμοι πολεμιστές ...
Η μονομαχία των δύο θηρίων θα κορυφωθεί σε ένα διπλό παιχνίδι κατασκοπίας με αιματηρή κατάληξη που πληρώνουν όπως πάντα οι λαοί ,ως σφάγια συμφερόντων.
Θα επιβιώσουν η Τρισεύγενη, ο Παντελής κι η Αρετή από τις δίνες της Ιστορίας και της ανθρώπινης θηριωδίας που ανώτερο θεό έχει πάντα το χρήμα;
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Η Ελένη Κεκροπούλου ενισχύει τη σύγχρονη ελληνική μυθιστοριογραφία με ένα πολύτιμο βιβλίο που αποτελεί πηγή έντονων συγκινήσεων και ιστορικών γνώσεων, επιλέγοντας ένα θέμα οδυνηρό που δεν έχει κορεστεί κι απαιτεί λεπτούς χειρισμούς.
Κεντρική θέση κατέχει το όνειδος του Παιδομαζώματος , που άρχισε να αποψιλώνει τον εκλεκτό ανθρό των χριστιανικών πληθυσμών, από τις πρώτες δεκαετίες της Τουρκοκρατίας στην Ελλάδα, όταν η Πόλη των Πόλεων έχει καταρρέυσει σε αιματοβαμμένους σωρούς κάτω από την αιμοδιψή ημισέληνο του Μωάμεθ του Πορθητή.
Σίγουρα, η εθνική συνείδηση ρίχνει το ανάθεμα συτην Κερκόπορτα και στον αιμοσταγή Οσμανό.
Πόσοι όμως γνωρίζουμε το αληθινό παρασκήνιο που οδήγησε στην τραγική σελίδα για όλον τον ευρωπαικό πολιτισμό;;
Πόσοι γνωρίζουν ότι το Σχίσμα των δυο Εκκλήσιων σήμανε θεμελιώδη αιτία της Πτώσης της Κωνσταντινούπολης;;
Πόσοι γνωρίζουν ότι η καθολική Δύση κώφευσε στις ικεσίες των Βυζαντινών και ιδιαίτερα του Παλαιολόγου και του πεφωτισμένου Βησσαρίωνος, για να δει την Ανατολική Εκκλησία να εξευτελίζεται με αποτέλεσμα η τούρκικη βαρβαρότητα να απειλήσει και την ίδια;;
Πόσοι γνωρίζουν ότι ηγετική κύκλοι της Ανατολικής Εκκλησίας τυφλωμένοι από το μίσος καλλιέργησαν τον διχασμό και προτιμησαν να παραδώσουν το ασθμαίνον Βυζαντιο στο Ισλάμ παρά να επιτύχουν συμφιλίωση με τη Δυτική Εκκλησία;;
Δυστυχώς η κατάρα της Διχόνοιας κατατρέχει την ελληνική φυλή κι ορθώνεται για αλλη μια φορά ως η βασική απειλή για την επιβίωσή της.
Τέλος, πόσοι έχουν υπόψη τους διαπρεπείς Έλληνες που προσεταιρίστηκαν οι Τούρκοι στην εδραίωση της Αυτοκρατορίας τους όπως ο συναρπαστικά ιχνηλατημένος Μαχμόυτ;;;
Αυτό το βρόμικο παρασκήνιο φωτίζει υποδειγματικά στον απλό αναγνώστη η Ελένη Κεκροπούλου με την κατηρτισμένη πένα της.
Σε γλώσσα ιδιάζουσα με ιδιωματισμούς, ποιητικότητα, και ιδιόρρυθμα συντακτικά σχήματα,που θυμίζει την παλαιά γραφή της γενιάς του 30, η συγγραφέας εναλλάσσει επιδεξια την ιστορική πληροφορία με τον καταιγιστικό δράμα των ξεχωριστών χαρακτήρων της, που είναι άριστα ενταγμένοι στην ιστορική συγκυρία.
Τα πρόσωπα ,καλά σκιαγραφημένα, χαρακτηριστικές φιγούρες της αποτρόπαιας εποχής τους, αγγίζουν τον αναγνώστη με την ξεχωριστή γοητεία τους και αναδεικνύουν την τραγωδία του Παιδομαζώματος, όπως κανένα "στεγνά ιστορικό" βιβλίο δε θα μπορούσε...
Πώς να καταγραφεί, άλλωστε, σε απλές καταμετρήσεις ο μητρικός σπαραγμός του κόρφου που του στερούν δια παντός το ακριβό σπλάχνο του για να το μετατρέψουν σε εχθρό στρατιώτη ή σκλάβα σε ακόλαστα χαρέμια;;
Πώς να καταγραφεί η κραυγή του γονιού που ικετεύει μάταια για την τύχη των παιδιών του, συντετριμμένος στα πόδια των δημίων του;;
Πώς να καταγραφεί η αγωνία της θυγατέρας που αποχωρίζεται τη μητρική αγκαλία όχι ως νύφη αλλά ως λάφυρο ανόσιων πόθων που πρέπει επί ποινη θανάτου να υπηρετεί;;
Μόνο μια πένα ευαίσθητη μπορεί να μετουσιώσει το μελάνι της σε αυτά τα δάκρυα, στο αίμα της καρδιάς που αποχαιρετά το παιδί της, κάτω από το άνομο μαχαίρι του σφαγέα της.
Κι η συγγραφέας το πετυχαίνει αυτό με μοναδική παραστατικότητα, οδηγώντας τον αναγνώστη να συμπάσχει με τους πολύπαθους ήρωές της και να αγωνιά για την τυχη τους ως την τελευταία σελίδα.
Ο απλός λαός έρχεται στο πρσκήνιο, αρθρώνει λόγο, βιώνει μέρα τη μέρα την αδικία, τη σκλαβιά κι αργότερα την πολιορκία, τη μέγγενη του κατακτητή,τον εξανδραποδισμό...
Κι όμως!
Μέσα στον πόλεμο και τη θηριωδία, ο έρωτας βρίσκει χώρο να απλώσει την εξαίσια παντοδυναμία του.
Έρωτας ζωοδότης φλογερός και φλεγόμενος σαν κομήτης σαρώνει τις καρδιές.
Το ερωτικό πάθος κατακλύζει τις σελίδες και τις ψυχές των ηρώων, εμπλουτίζοντας το βαρύ θέμα του βιβλίου με συναισθηματικό παλμό.
Άλλοτε ως μονόπλευρη επιθυμία κι επιβολή εξουσίας, άλλοτε ως βαθιά συντροφικότητα και άλλοτε ως έρωτας λυρικός που αναβαπτίζει μέσα στη φρίκη, αντισταθμίζοντας τον φόβο και τον θάνατο, η αγάπη αστραποβολά και κινητοποιεί ξανά τη ζωή.
Είναι πολλά αυτά που θα βρει ο αναγνώστης στα Κυνηγημένα Αγρίμια που χαρτογραφούν τη δύσβατη πορεία του Γένους μας από το αρχαιοελληνικό Κλέος, στην αυστηρότητα του Χριστιανισμού και από τη λάμψη του Βυζαντίου, στην αδηφαγία της Ενετοκρατίας και στο έρεβος της Τουρκοκρατίας...
Πάνω από όλα θα δει τον ένδοξο απόγονο του Περικλή,του Μιλτιάδη, του Αλέξανδρου να μετουσιώνεται σε άθυρμα ξενων συμφερόντων, ραγιά κουρελισμένο κ πλήρως ποδηγετημένο.
Είναι τολμήρές οι αλήθεις που αναδεικνύει η Κεκροπούλου, αποδομώντας αποκρυσταλλωμένους μύθους, πολεμώντας δουλοπρεπείς ωραιοποιήσεις με αρωγό την ιστορική εγκυρότητα και σπανια τεκμήρια που παρατίθενται μέσα στην πλοκή.
Ίσως κάποιες στιγμές η οπτική της κλίνει προς την αρνητική άποψη της Ελένης Γλύκατζη Αρβελέρ σχετικά με τον ρόλο της Εκκλησίας στην πολιτιστική ταυτότητα και πολιτική μοίρα της Ελλάδας μέσα στους αιωνες...
Ωστόσο, η αμείλικτη παραγματικότητα μάλλον δικαιώνει αυτή τη θέση για τη συγκεκριμένη ταραγμένη περίδο που έκλεισε με την πλήρη υποταγή του Βυζαντίου κ του ευρύτερου ελλάδικού χώρου στον Οθωμανό δυνάστη.
Ένα ιδανικό αναγνωσμα λοιπόν για κάθε λάτρη της ιστορίας και της καλης λογοτεχνίας που, μαζί με την ψυχική ανάταση, κατορθωνει να αναμορφώσει τον τρόπο που αναγιγνώσκουμε το ιστορικό μας παρελθόν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου