Aχανής Μοναξιά, Kristin Hannah
Είδος:Koινωνικό
Βαθμολογία 9/10
Great Alone
Είδος:Koινωνικό
Βαθμολογία 9/10
Great Alone
Σελίδες 608
Χρονολογία Έκδοσης Μάης 2018
Εκδόσεις Κλειδάριθμος
Τμή 15,93
Η CHRISTIN HANNAH που αγαπηθηκε για το εμβληματικό της Αηδόνι από τη Γαλλική Αντίσταση
και σόκαρε με τις ώρες του Λιμού στην Αγίου Πετρούπολη(Κήποι Του Χειμώνα)
αφήνει προς στιγμήν τον Β'ΠΠ και μας μεταφέρει στον απόηχο της ψυχροπολεμικής εποχής, με μια πραγματικά ξεχωριστή, κοινωνική ιστορία αισθηματικών αποχρώσεων.
Χρονολογία Έκδοσης Μάης 2018
Εκδόσεις Κλειδάριθμος
Τμή 15,93
και σόκαρε με τις ώρες του Λιμού στην Αγίου Πετρούπολη(Κήποι Του Χειμώνα)
αφήνει προς στιγμήν τον Β'ΠΠ και μας μεταφέρει στον απόηχο της ψυχροπολεμικής εποχής, με μια πραγματικά ξεχωριστή, κοινωνική ιστορία αισθηματικών αποχρώσεων.
Η Αχανής Μοναξιά της Kristin Hannah έρχεται να μάς συστήσει έναν τόπο μακρυνό και στο μεσογειακό ασυνείδητο μάλλον ανοίκειο.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Ο Ερντ , βετεράνος από το Βιετνάμ κατατρύχεται από εφιάλτες που του του κληροδότησε η πολύμηνη αιχμαλωσία του.
Οι πληγές του ξεσπούν σε βίαιες εξάρσεις ενάντια στη σύζυγο του Κόρα και στην κόρη του, Λένι.
Τότε, αποφάσισε να τ'αφήσει όλα πίσω του και να κάνει ξεκίνημα με την οικογένειά του στην παγωμένη Αλάσκα , όπου ο Πολίτισμος έχει σταματήσει κι εναρμονίζεται με τη βούληση της Φύσης.
Μάκρυα από τις ανέσεις της σύγχρονης ζωής η οικογένεια κυνηγάει για την τροφή της, συμβιώνει με την πανίδα του πολικού τοπίου, δαμάζει τους πάγους και ενσωματώνεται με τη γη της Αλάσκας.
Οι περίοικοι στέκονται αρωγοί και σύντροφοι.
Οι παρατεταμένες νύχτες, όμως, απλώνοντας το σκοτάδι τους στην ταραγμένη ψυχή του Ερντ, εξαπολύοντας από μέσα του ένα θηρίο εναντίον της γυναίκας του και της κόρης του, που διαπιστώνουν ότι έχουν εγκλωβιστεί μαζί της.
Το αρκτικό σκηνικό, όμως, το ζεσταίνει ένας έρωτας ατίθασος και φλογερός, που θα αναμετρηθεί με τον πάγο και τον θάνατο...
Η Κρίστίν Χάννα αφήνει πίσω της τη συγγραφικά ασφαλή κι εξ'ορισμού πλούσια θεαμτολογία του ΒΠΠ κι επιχειρεί σε αχαρτογράφητα νερά, με μια έμπνευση πρωτότυπη, γοητευτική και άκρως δραματική.
Ένα βιβλίο που διασχίζει την Αμερική του Ψυχρού Πολέμου- από το Σιατλ ως το Ύστατο Σύνορο για να φτάσει στα απώτατα βάθη του αληθινού έρωτα.
Η "Αχανής Μοναξιά" στη βάση της, πραγματεύεται μια μάστιγα κοινή σε όλες τις χρονικές περιόδους και όλους σχεδόν τους πολιτισμούς:Την ενδοοικογενειακή βία.
Το θέμα εμπλουτίζεται με το επίσης γνώριμο μοτίβο, που κυριαρχεί στη Λογοτεχνία: Αυτό του αντιφατικού έρωτα που έρχεται αντιμέτωπος με χίλιες δυο αντιξοότητες και με ένα εχθρικό περιβάλλον (φυσικό και ανθρώπινο).
Παρόλαυτα, η "Αχανής Μοναξιά" κατορθώνει διαχειριστεί τούτη τη διττή πρώτη ύλη με τρόπο ιδιαίτερο, που ξεφεύγει από τα τετριμμένα, προσφέροντας μια νέα εμπειρία!
Αφετηρία όλων, το τραύμα του Πολέμου, που σημάδεψε την πρώτη μεταπολεμική γενιά στην άλλη μεριά του Ατλαντικού.
Σε έναν κόσμο ανερχόμενης ευημερίας κι εξάπλωσης της αμερικάνικης ηγεμονίας σε έναν κόσμο επίπλαστης ειρήνης, ο μέσος Αμερικανός κλήθηκε να αναμετρηθεί με τον εφιάλτη του Βιετνάμ.
Στις άγριες ζούγκλες της Ασίας με τους περήφανους πολεμιστές, η αμερικανική αλαζονεία δέχθηκε θανάσιμα πλήγματα κι οι ανύποπτοι στρατιώτες κατακρεουργήθηκαν- σωματικά και ηθικά.
Ο Έλληνας που ανέδειξε τούτη τη φρίκη ήταν ο Μενέλαος Λουντέμης ("Στη Φυλακή Του Κάτω Κόσμου" και το Ρολόι Του Κόσμου Χτυπάει Μεσάνυχτα").
Το Βιετνάμ σημάδεψε την αμερικάνικη τέχνη δεκαετιές 60-70, με κορυφαίες τις στιγμές στον κινηματογράφο ("Good Morning ,Vietnam"), κι "Ο Τζόνι Πήρε Τ' Όπλο Του").
Τω όντι, ανθρώπινα συντρίμμια επέστρεφαν στην ψευδεπίγραφη ευημερία οι Αμερικάνοι απόστρατοι /βετεράνοι από το Βιετνάμ..
Οι συνέπειές στην οικογενειακή ζωή της μέσης οικογένειας που είχε να κουβαλήσει αυτό το τραυμα είναι η αθέατη αλλά εξίσου επώδυνη πλευρά που την επωμιστηκαν ένοχοι κι αθώοι.
Ανάμεσά τους κι ο ήρωας της Κριστίν Χάννα, ο πατέρας της Λενόρας.
Η συγγραφέας Χάννα δεν εκμεταλλευέται εκτεταμένα τούτο το ιστορικό πλαίσιο, όπως έγινε στα προηγούμενα δυο βιβλία της για τον πολεμο.
Αυτό συμβαίνει γιατί και εδώ παρουσιάζει την αυστηρά γυναικεία σκοπιά του θέματος, αλλά στο Βιετνάμ δεν είχαμε εκτεταμένη εμπλοκή γυναικών.
Επομένως, εξερευνούμε τις συνέπειές του στην οικογενειακή ζωή, χωρίς αναφορές στα πεδία των μαχών που στο αμερικάνικο κοινό της είναι ίσως γνωστές.
Έχουμε, λοιπόν, τη δυσκολία έπανένταξης του βετεράνου μετά από όσα είδε (ένα έργο που επίσης το ανέδειξε αυτό,από άλλη σκοπιά για περίπτωση από το Αφγανιστάν, ειναι η "Απαγωγή σε Δημοπρασία" της Marsons).
Σε μια προσπάθεια επούλωσης, τελικά έχουμε την απόδραση από μια πατρίδα που πρόδωσε, προς έναν άγνωστο τόπο.
Πρόκειται για την Αλάσκα Πολιτεία των ΗΠΑ αγορασμένη από τους Ρώσους το 1867.
Η γη των πάγων όπου αναστρέφεται η τροφική αλυσίδα εις βάρος του ανθρώπου, κι όλα υποκλίνονται στο Ψύχος.
Σαν τους παλαιούς χρυσοθήρες η οικογένεια της Λένι αναζητά στην Αλάσκα του '78 ένα καινούριο πεπρωμένο.
Τούς πλαισιώνει μια κοινότητα που παραπέμπει σε πρώιμους κοινωνικούς σχηματισμούς ανταλλακτικών κοινωνιών χωρίς αστικές αναφορές και που η Χάννα χτίζει με αντιπροσωπευτικούς χαρακτήρες που αφήνουν το μοναδικό "χνάρι" τους στο χιονισμένο τοπίο.
Γύρω τους μια φύση, που θέτει δικούς της κανόνες σε μια χώρα όπου" υπάρχουν χίλιοι τρόποι να πεθάνεις και ελάχιστοι να επιβιώσεις."
Η σκηνογραφική αναπαράσταση της Αλάσκας είναι μοναδική και καθιστά τον αρκτικό τοπίο βίωμα.
Η Κριστίν Χάννα μέσα από ζωηρή εικονοπλασία φιλοτεχνεί όλες τις μεταμορφώσεις του πάγου από την κυριαρχία του Χειμώνα μέχρι τους πρώτους ανθισμένους κλώνους και τα μυστικά κάτω από το λιώσιμο των πάγων.
Εικόνες ειδυλλιακές αναβιώνουν σελίδες από τον "Ασπροδόντη" του Τζακ Λόντον ως διακειμενική απόκριση στο "Άγριο Κάλεσμά" του.
Ο αναγνώστης νιώθει να τον τυλίγει το ψύχος της Αλάσκας,
καταδύεται στους ιριδισμούς από το Βόρειον Σέλας
κι ακούει τα αλυχτισματα των αγριμιών.
Η μετακίνηση στους πάγους, το άγριο κυνήγι, οι μεταφορές αλλά και η ανάδυση μιας ιδιότυπης ελίτ, καθώς και τα πρώτα διαβρωτικά(;) σημάδια της σύγχρονης ζωής..
Κάπου εδώ, το δράμα εξατομικεύεται, καθώς εντελώς καβαφικά "Η Πόλις ακολουθεί" τους ήρωες κ στη μακρινή γωνιά γης κ οι δαίμονες ξυπνούν πάλι:
Η Αχανής Μοναξιά εδώ αποκτά μια λανθάνουσα ψυχαναλυτική χροιά, ενόσο ιχνηλατείται μια αρρωστημένη αγάπη αυτοτιμωρίας, που οδηγει τη γυναίκα σε μια νοσηρή σχέση εκούσιας θυματοποίησης:
Από την ανεμελιά της σεξουαλικής απελευθέρωσης, των hippies και των sixties, ως την σκληρή καθημερινότητα.
Οι παλινωδίες, τα πισωγυρίσματα κι η διαιώνιση της βίας-σκηνικά τόσο τυπικά στον φαύλο κύκλο της γυναικείας κακοποίησης.
Η Κριστίν Χάννα με ωριμότητα αναδεικνύει μέσα από τους ήρωές της το "σχήμα" θύτης- θύμα στην οικογένεια και τις αναπόδραστα ολέθριες συνέπειες του- ιδίως στον ψυχισμό των παιδιών- σε μια πλευρά του βιβλίου διδακτική, που αξίζεδι να την προσέξουν όσοι είναι γονείς.
Άλλωστε όπως και Στον Κήπο Του Χειμώνα και εδώ υπογραμμίζεται ο τόσο εύθραυστος κ νευραλγικός δεσμός μάνας κόρης.
Παράλληλα, κόντρα στον ζόφο των χιονιών και της βιαιότητας, ανθίζει ένας έρωτας νεανικός και σαρωτικός, που σαν τις χιονοστιβάδες των απόκρημνων βουνών συμπαρασύρει τις ζωές όλων...
Ένας έρωτας που, με την ένταση και την αγνότητά του, συνομιλεί με διαχρονικές τραγωδίες- από το σαιξπηρικό δράμα μέχρι σύγχρονες κομεντί όπως το "Before You..."
Είναι αδύνατον να μείνει κανείς ασυγκίνητος από το συναίσθημα που με τόση φυσικότητα και βάθος μας χαρτογραφεί η Κριστίν Χάννα.
Η Αχανής Μοναξιά είναι ένα μυθιστόρημα που βρίθει εικόνων και συναισθημάτων- και δε μοιάζει με κανένα πρόσφατο έργο, τουλάχιστον στην Ελλάδα μας.
Ένα βιβλίο που αποκαλύπτει μια διαφορετική Κριστίν Χάννα, σεργιανώντας μας στην άγρια ομορφιά ενός τόπου που μόνο η αγάπη "δάμασε.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ στη σελιδα μας παρουσιάσεις για τα 2 άλλα έργα της συγγραφέως
1) ΤΟ ΑΗΔΟΝΙ
2) Ο ΚΗΠΟΣ ΤΟΥ ΧΕΙΜΩΝΑ
Ένα βιβλίο που διασχίζει την Αμερική του Ψυχρού Πολέμου- από το Σιατλ ως το Ύστατο Σύνορο για να φτάσει στα απώτατα βάθη του αληθινού έρωτα.
Η "Αχανής Μοναξιά" στη βάση της, πραγματεύεται μια μάστιγα κοινή σε όλες τις χρονικές περιόδους και όλους σχεδόν τους πολιτισμούς:Την ενδοοικογενειακή βία.
Το θέμα εμπλουτίζεται με το επίσης γνώριμο μοτίβο, που κυριαρχεί στη Λογοτεχνία: Αυτό του αντιφατικού έρωτα που έρχεται αντιμέτωπος με χίλιες δυο αντιξοότητες και με ένα εχθρικό περιβάλλον (φυσικό και ανθρώπινο).
Παρόλαυτα, η "Αχανής Μοναξιά" κατορθώνει διαχειριστεί τούτη τη διττή πρώτη ύλη με τρόπο ιδιαίτερο, που ξεφεύγει από τα τετριμμένα, προσφέροντας μια νέα εμπειρία!
Αφετηρία όλων, το τραύμα του Πολέμου, που σημάδεψε την πρώτη μεταπολεμική γενιά στην άλλη μεριά του Ατλαντικού.
Σε έναν κόσμο ανερχόμενης ευημερίας κι εξάπλωσης της αμερικάνικης ηγεμονίας σε έναν κόσμο επίπλαστης ειρήνης, ο μέσος Αμερικανός κλήθηκε να αναμετρηθεί με τον εφιάλτη του Βιετνάμ.
Στις άγριες ζούγκλες της Ασίας με τους περήφανους πολεμιστές, η αμερικανική αλαζονεία δέχθηκε θανάσιμα πλήγματα κι οι ανύποπτοι στρατιώτες κατακρεουργήθηκαν- σωματικά και ηθικά.
Ο Έλληνας που ανέδειξε τούτη τη φρίκη ήταν ο Μενέλαος Λουντέμης ("Στη Φυλακή Του Κάτω Κόσμου" και το Ρολόι Του Κόσμου Χτυπάει Μεσάνυχτα").
Το Βιετνάμ σημάδεψε την αμερικάνικη τέχνη δεκαετιές 60-70, με κορυφαίες τις στιγμές στον κινηματογράφο ("Good Morning ,Vietnam"), κι "Ο Τζόνι Πήρε Τ' Όπλο Του").
Τω όντι, ανθρώπινα συντρίμμια επέστρεφαν στην ψευδεπίγραφη ευημερία οι Αμερικάνοι απόστρατοι /βετεράνοι από το Βιετνάμ..
Οι συνέπειές στην οικογενειακή ζωή της μέσης οικογένειας που είχε να κουβαλήσει αυτό το τραυμα είναι η αθέατη αλλά εξίσου επώδυνη πλευρά που την επωμιστηκαν ένοχοι κι αθώοι.
Ανάμεσά τους κι ο ήρωας της Κριστίν Χάννα, ο πατέρας της Λενόρας.
Η συγγραφέας Χάννα δεν εκμεταλλευέται εκτεταμένα τούτο το ιστορικό πλαίσιο, όπως έγινε στα προηγούμενα δυο βιβλία της για τον πολεμο.
Αυτό συμβαίνει γιατί και εδώ παρουσιάζει την αυστηρά γυναικεία σκοπιά του θέματος, αλλά στο Βιετνάμ δεν είχαμε εκτεταμένη εμπλοκή γυναικών.
Επομένως, εξερευνούμε τις συνέπειές του στην οικογενειακή ζωή, χωρίς αναφορές στα πεδία των μαχών που στο αμερικάνικο κοινό της είναι ίσως γνωστές.
Έχουμε, λοιπόν, τη δυσκολία έπανένταξης του βετεράνου μετά από όσα είδε (ένα έργο που επίσης το ανέδειξε αυτό,από άλλη σκοπιά για περίπτωση από το Αφγανιστάν, ειναι η "Απαγωγή σε Δημοπρασία" της Marsons).
Σε μια προσπάθεια επούλωσης, τελικά έχουμε την απόδραση από μια πατρίδα που πρόδωσε, προς έναν άγνωστο τόπο.
Πρόκειται για την Αλάσκα Πολιτεία των ΗΠΑ αγορασμένη από τους Ρώσους το 1867.
Η γη των πάγων όπου αναστρέφεται η τροφική αλυσίδα εις βάρος του ανθρώπου, κι όλα υποκλίνονται στο Ψύχος.
Σαν τους παλαιούς χρυσοθήρες η οικογένεια της Λένι αναζητά στην Αλάσκα του '78 ένα καινούριο πεπρωμένο.
Τούς πλαισιώνει μια κοινότητα που παραπέμπει σε πρώιμους κοινωνικούς σχηματισμούς ανταλλακτικών κοινωνιών χωρίς αστικές αναφορές και που η Χάννα χτίζει με αντιπροσωπευτικούς χαρακτήρες που αφήνουν το μοναδικό "χνάρι" τους στο χιονισμένο τοπίο.
Γύρω τους μια φύση, που θέτει δικούς της κανόνες σε μια χώρα όπου" υπάρχουν χίλιοι τρόποι να πεθάνεις και ελάχιστοι να επιβιώσεις."
Η σκηνογραφική αναπαράσταση της Αλάσκας είναι μοναδική και καθιστά τον αρκτικό τοπίο βίωμα.
Η Κριστίν Χάννα μέσα από ζωηρή εικονοπλασία φιλοτεχνεί όλες τις μεταμορφώσεις του πάγου από την κυριαρχία του Χειμώνα μέχρι τους πρώτους ανθισμένους κλώνους και τα μυστικά κάτω από το λιώσιμο των πάγων.
Εικόνες ειδυλλιακές αναβιώνουν σελίδες από τον "Ασπροδόντη" του Τζακ Λόντον ως διακειμενική απόκριση στο "Άγριο Κάλεσμά" του.
Ο αναγνώστης νιώθει να τον τυλίγει το ψύχος της Αλάσκας,
καταδύεται στους ιριδισμούς από το Βόρειον Σέλας
κι ακούει τα αλυχτισματα των αγριμιών.
Η μετακίνηση στους πάγους, το άγριο κυνήγι, οι μεταφορές αλλά και η ανάδυση μιας ιδιότυπης ελίτ, καθώς και τα πρώτα διαβρωτικά(;) σημάδια της σύγχρονης ζωής..
Κάπου εδώ, το δράμα εξατομικεύεται, καθώς εντελώς καβαφικά "Η Πόλις ακολουθεί" τους ήρωες κ στη μακρινή γωνιά γης κ οι δαίμονες ξυπνούν πάλι:
Η Αχανής Μοναξιά εδώ αποκτά μια λανθάνουσα ψυχαναλυτική χροιά, ενόσο ιχνηλατείται μια αρρωστημένη αγάπη αυτοτιμωρίας, που οδηγει τη γυναίκα σε μια νοσηρή σχέση εκούσιας θυματοποίησης:
Από την ανεμελιά της σεξουαλικής απελευθέρωσης, των hippies και των sixties, ως την σκληρή καθημερινότητα.
Οι παλινωδίες, τα πισωγυρίσματα κι η διαιώνιση της βίας-σκηνικά τόσο τυπικά στον φαύλο κύκλο της γυναικείας κακοποίησης.
Η Κριστίν Χάννα με ωριμότητα αναδεικνύει μέσα από τους ήρωές της το "σχήμα" θύτης- θύμα στην οικογένεια και τις αναπόδραστα ολέθριες συνέπειες του- ιδίως στον ψυχισμό των παιδιών- σε μια πλευρά του βιβλίου διδακτική, που αξίζεδι να την προσέξουν όσοι είναι γονείς.
Άλλωστε όπως και Στον Κήπο Του Χειμώνα και εδώ υπογραμμίζεται ο τόσο εύθραυστος κ νευραλγικός δεσμός μάνας κόρης.
Παράλληλα, κόντρα στον ζόφο των χιονιών και της βιαιότητας, ανθίζει ένας έρωτας νεανικός και σαρωτικός, που σαν τις χιονοστιβάδες των απόκρημνων βουνών συμπαρασύρει τις ζωές όλων...
Ένας έρωτας που, με την ένταση και την αγνότητά του, συνομιλεί με διαχρονικές τραγωδίες- από το σαιξπηρικό δράμα μέχρι σύγχρονες κομεντί όπως το "Before You..."
Είναι αδύνατον να μείνει κανείς ασυγκίνητος από το συναίσθημα που με τόση φυσικότητα και βάθος μας χαρτογραφεί η Κριστίν Χάννα.
Η Αχανής Μοναξιά είναι ένα μυθιστόρημα που βρίθει εικόνων και συναισθημάτων- και δε μοιάζει με κανένα πρόσφατο έργο, τουλάχιστον στην Ελλάδα μας.
Ένα βιβλίο που αποκαλύπτει μια διαφορετική Κριστίν Χάννα, σεργιανώντας μας στην άγρια ομορφιά ενός τόπου που μόνο η αγάπη "δάμασε.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ στη σελιδα μας παρουσιάσεις για τα 2 άλλα έργα της συγγραφέως
1) ΤΟ ΑΗΔΟΝΙ
2) Ο ΚΗΠΟΣ ΤΟΥ ΧΕΙΜΩΝΑ
ΟΟΟ ΤΕΛΕΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥ !!!!!!!!!! φενετε αρκετα ενδιαφερον και ενας ηρωας αρκετα πληγωμενος και βασανισμενος που δειχνει να παλευει με τους δαιμονες του αραφε θα βρει την ευτυχια και την επουλωση της ψυχης του μεσα απ τα μαρτυρια που περασε? πιστευω οτι θα βρουμε ολες τις απαντησεις διαβαζωντας το φενετε παρα πολυ ωραιο !!!!!!! (ΖΕΤΑ.Κ)
ΑπάντησηΔιαγραφή