Κυριακή 16 Ιανουαρίου 2022

ΛΕΝΑ ΜΑΝΤΑ- Κλαίρη ΘΕΟΔΩΡΟΥ, Γυναικεία Υπόθεση

                                                                              Γυναικεία Υπόθεση, Λένα Μαντά- Κλαίρη Θεοδώρου
                                                                                 Είδος: Αστυνομικό
                                                                                 Βαθμολογία 9,5/10


Ημερομηνία Έκδοσης Δεκέμβριος 2021
Τιμή 16,92

Ο φετινός Δεκέμβρης μάς επεφύλαξε μια ευχάριστη συγγραφική έκπληξη:
Μια δυνατή φιλία που ανθησε στον χώρο του βιβλίου βρήκε τον ιδανικό τρόπο να εκφραστεί.
Μετά τις ψυχές τους η καταξιωμένη Λένα Μαντά κι η αξιόλογη Κλαίρη Θεοδώρου ένωσαν και τις πέννες τους προκειμένου να προσφέρουν μια μοναδική έμπνευση στο αναγνωστικό κοινό.
Παρά το ζεστό, τρυφερό πλαίσιο αυτής της φιλίας, το κοινό τους βιβλίο είναι ένα άγριο θρίλερ για γερά νεύρα, παραμένοντας βέβαια...Γυναικεία Υπόθεση!!!

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η Νόρα Δενδρινού είναι μια νεαρή υπαστυνόμος με πολλές πληγές από τπαρελθόν και μια δύσκολη οικογενειακή ζωή.
Το τμήμα της έρχεται αντιμέτωπο με μια παράξενη όσο κι εφιαλτική υπόθεση.
Ένας κατά συρροήν δολοφόνος εκτελεί μια σειρά τελετουργικών φόνων, μιμούμενος παλαιότερες υποθεσεις γυναικοκτονιών.
Στο πάντα άψογα "σκηνοθετημένο σκηνικό των φόνων πέρα από την αναπαράσταση των παρελθοντικών υποθέσεων, πάντα αφήνει κάτι.
Ένα κόσμημα πανομοιότυπο με κείνο που φέρει πάντα στον λαιμό της η Υπαστυνόμος Νόρα Δενδρινού!
Η πρόκλησή του προς τη Νόρα σαφής υπαγορεύοντας πως τελικά αποτελεί μια προσωπική υπόθεση, στην οποία όμως ο Νίκος Παναγιωτίδης κ η ιδιωτική ερευνήτρια Ελπινίκη Ντόκα δε θα την αφήσουν μόνη...
Κι όσο ο κλοιός σφίγγει- με ανωτερους και Μ.Μ.Ε. να απαιτούν απαντήσεις κι ένα τέλος σε αυτόν τον αιματηρό κύκλο- η Νόρα πασχίζει να βρει τον κοινό παρονομαστή που συνδέει τις υποθεσεις αυτές μεταξύ τους και με την ίδια ώστε να ανακαλύψει το κίνητρο του δολοφόνου πριν το νέο χτύπημά του,
μέχρι που ο εφιάλτης χτυπά και τη δική της πόρτα...


ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Είναι η τρίτη φορά που συναντούμε το όνομα της Λένας Μαντά σε ένα αστυνομικής υφής μυθιστόρημα.
Το πρώτο- "Τα 5 Κλειδιά"- αφορούσε σε ένα εξαιρετικά αγωνιώδες συγγραφικό εύρημα και ενδιαφέρουσα- σχεδόν κοσμοπολίτικης διάθεσης- πλοκή που, όμως ήταν μακρυά από τον καθημερινό άνθρωπο, με τονισμένο το αισθηματικό στοιχείο κι όχι το αστυνομικό.Η δε λύση ήρθε βιαστικά, άτσαλα χωρίς να σκιαγραφεί επαρκώς το ένοχο πρόσωπο, ενώ τη χαρακτήριζε μια υπερβολή εξωπραγματική κ μη πειστική.
Το δεύτερο, "Η Εκδίκηση των Αγγέλων" κινήθηκε σε λίγο χαμηλότερους τόνους, υποτονικά, χωρίς κάποια πρωτοτυπία ή κάτι αξέχαστο.
Η τρίτη φορά ηταν ομως..."θαυματουργή".
          Αυτή η τρίτη αστυνομική απόπειρα με την υπογραφή της Λένας Μαντά(κι όχι μόνο), αποτελεί ένα καθαρόαιμο αστυνομικό θρίλερ, που διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη πείθοντάς τον μέχρι την τελευταία σελίδα.
        Αφενός η συσσωρευμένη συγγραφική εμπειρία της Λένας Μαντά, αφετέρου η ευτυχής της σύμπραξη με την ταλαντούχα Κλαίρη Θεοδώρου δικαίωσαν πλήρως το αποτέλεσμα τούτη τη φορά...
Η "Γυναικεία Υπόθεση" είναι ένα ολοκληρωμένο αστυνομικό μυθιστόρημα με εξαιρετική ροή, ενδιαφέροντα πρόσωπα και ένδιαφέρουσες κοινωνικές προεκτάσεις, που αφουγκράζεται και την πρόσφατη ελληνική επικαιρότητα με μια σωρεία γυναικοκτονιών να συγκλονίζουν το Πανελληνιο .
Μέσα στις σελίδες του βιβλίου παρελαύνουν όλα τα στοιχεία ενός συναρπαστικού αστυνομικού.
Η Λένα Μαντά στην όμορφη εισαγωγή της υπαινίσσεται ότι τα κομμάτια της συγγραφής είναι μοιρασμένα ανάμεσα σε κείνη και την Κλαίρη Θεοδώρου.
Εκείνη εξάλλου κινείται σε θεματολογία με έντονο το αισθηματικό στοιχείο, αλλά και καταστάσεις συχνά αναγνωρίσιμες στην καθημερινότητά μας κ τις αφηγήσεις των γιαγιάδων μας, που τις απογειώνει με το αιχμηρό χιούμορ κ την καλλιεπή της γλώσσα,.
Από την άλλη, η Κλαίρη παρουσιάζει στη δική της βιβλιογραφία πιο ευφάνταστες εμπνεύσεις με έντονη δραματικότητα κι έντονους χαρακτήρες.
Ως προς τη "Γυναικεία Υπόθεση" ωστόσο, η Κλαίρη Θεοδώρου κι η Λένα Μαντά είναι ιδανικά συντονισμένες σε μιαν απαιτητική συγγραφική "χορογραφία", γεμάτη αρμονία, ευρηματικές ιδέες και δυνατά συναισθήματα, με αξεδιάλυτα τα συστατικά της, που προσδίδουν στο σύνολο αδιάρρηκτη ομοιογένεια, οπότε  μονάχα διαισθητικά μπορεί κανείς να υποθέσει  ποιο κομματι αναλογεί σε ποια.
Η Λένα Μαντά έχει δώσει διαπιστευτηρια στην ανάλυση των σχέσεων με αισθητή την κοινωνική χροιά, ενώ η Κλαίρη εχει ξεχωρίσει από την άλλη για τις πρωτότυπες εμπνεύσεις της και την ευαισθησία της απέναντι σε ιδιαίτερες κοινωνικές ομάδες (ειδικότερα στην "Αποικία τη;ς Λήθης" ,στην "Αγάπη που δεν Άκουσες" και στις "Κόρες της Βασίλισσας").
"Η Γυναικεία Υπόθεση" ενέχει και τις δυο αυτές θεματολογικές ροπές, με χαρακτήρες καλοχτισμένους και αληθοφανείς κ ένα υλικό ζυμωμένο με αναγνωρίσιμα στοιχεία από την ζοφερή μνημονιακή μας καθημερινότητα.
Στο επίκεντρο έρχεται μια αστυνομικός δυναμική και πληγωμένη, που σέρνει το δικό της δράμα από το παρελθόν.
          Με αφορμή εκείνη βγαίνει στο προσκήνιο μια ευάλωτη και ιδιαίτερη ομάδα ανθρώπων -οι άνθρωποι που ανήκουν στο φάσμα του συνδρόμου Asperger, μιας μορφής αυτισμού με υψηλή λειτουργικότητα και ευνοϊκή πρόγνωση πλήρους ένταξης σε όλες τις εκφάνσεις του κοινωνικού γίγνεσθαι.
            Χωρίς εξιδανικεύσεις ή υπερβολικές αναλύσεις οι δυο συγγραφείς αναπαριστούν με αντιπροσωπευτικά στιγμιότυπα, τη δύσκολη συνύπαρξη με ένα τέτοιο άτομο τα κρίσιμα χρόνια της εκπαίδευσής του(τα σχολικά) ενώ εύστοχα περνά το μήνυμα ότι πολλές φορές η βοήθεια ειδικού, που για κάποιους (γονείς) αποτελεί ακόμη ταμπού και στίγμα, είναι- στην ουσία- μια γενναία κι ανοιχτόμυαλη επιλογή επένδυσης στο μέλλον του παιδιού κ το δικό τους.
          Άλλο ζήτημα που θίγεται εύστοχα είναι ο εγωισμός των γονέων που συχνά ζητούν να χειραγωγήσουν τη ζωή των παιδιών τους. 
Γύρω από τη Νόρα ένας χορός προσώπων - από προ'ι'σταμένους και συναδέλφους μέχρι δημοσιογράφους, συγγενείς και φίλους.
Χαρακτηριστικότεροι ο συνάδελφός της Νίκος Παναγιωτίδης κι η ιδιωτική ερευνήτρια Ελπινίκη Ντόκα με τον τόσο ιδιαίτερο γλυκό κι ανάλαφρο χαρακτήρα, στον αντίποδα της μελαγχολικής ηρωίδας("κλείνει το μάτι" σε γνώριμους χαρακτήρες άλλων έργων της Λένας Μαντά με τις γοητευτικές ,αυτοσαρκαστικές τους αντιφάσεις).
Δυνατότερο χαρτί φυσικά στη "Γυναικεία Υπόθεση" είναι ο καθ'εαυτός αστυνομικός γρίφος- ευφυέστατος, αιματηρός και καλοδομημένος.
 Το μυστήριο μάς επιφυλάσσει εικόνες φρικιαστικές, ερωτηματικά βασανιστικά κι ένα παιχνίδι με τον χρόνο, που επιτείνουν την αγωνία του αναγνώστη να φτάσει στη λύση του.
Οι δυο συγγραφείς ανακατεύουν επιδέξια τη "βεντάλια" των υπόπτων.
Ακόμη κι αν κάποιος έμπειρος αναγνώστης διαισθανθέι "με σχετική ευκολία" ποιο είναι αυτό το πρόσωπο-το μεγαλο στοίχημα για κάθε καλό αστυνομικό είναι η επαρκής τεκμηρίωση των κινήτρων του δολοφόνου και σε αυτό η Θεοδώρου κι η Μαντά πετυχαίνουν διάνα, αφού σκιαγραφούν την "περίπτωση" του ενόχου, με διεισδυτικούς μονολόγους και μια έκβαση που εκπλήσσει.
Οι δυο τους κατάφεραν να ψηλαφήσουν τις πληγές του προσώπου αυτού και την τραγικότητα μιας ψυχής διαταραγμένης από βιώματα που δεν τα επέλεξε !
Η λύση έρχεται αρκετά πειστικά έχοντας οδηγήσει την αδρεναλίνη μας στα ύψη.
Το αστυνομικό αποτέλεσμα ήταν έν τέλει άρτιο κι το κοινωνικό κομμάτι αφήνει κι αυτό χρήσιμα διδάγματα.
     Ένα λοιπόν υποδειγματικό αστυνομικό που δε θα είχε και πολλά να ζηλέψει από ενα αντίστοιχο βιβλίο του εξωτερικού, διατηρώντας φυσικά το "ελληνικό του χρώμα": Η ατμόσφαιρα στη "Γυναικεία Υπόθεση", μου θύμισε για παράδειγμα, τη σειρά θρίλερ του Άλριτζ με την πληγωμένη και βλοσυρή Έλεν Γκρέις , την παρασιτική δημοσιογράφο Εμίλια Γκαρανίτα και τις καλά ιχνηλατημένες σχέσεις σε ένα αστυνομικό τμήμα, όσο ανατριχιαστικές υποθέσεις επικρέμονται, όπως τα συναντάμε με ελληνικούς 'ορους και στη "Γυναικεία Υπόθεση" τώρα.
Αν είχα κάτι ανεπαίσθητο να προσάψω είναι πως θα προτιμούσα να απουσίαζε το υπαινικτικό και άτσαλο πολιτικό σχόλιο για τη συγκεκριμένη συγκυρία του 2015, διότι φωτογραφίζει μια συγκεκριμένη απόλυτη θέση, που ούτε τεκμηριώνεται, ούτε λαμβάνει υπόψη τη συνολική εικόνα της εποχής, ούτε και χρειαζόταν να παρουσιαστεί σε ένα wannabe διαχρονικό αστυνομικό βιβλίο.
Το προσπερνώ όμως αδιάφορα κι ως μη γενόμενο διότι η συνολική εμπειρία από τη Γυναικεία Υπόθεση ήταν δυνατή, αξέχαστη.
Χάρηκα που το αναγνωστικό κοινό είχε την ευκαιρία να ανακαλύψει αυτήν τη γοητευτική πλευρά της Λένας Μαντά κ της Κλαίρης Θεοδώρου και χάρηκα που από την πέννα τους γεννήθηκε ένα τοσο "έξυπνο, καλογραμμένο αστυνομικό θρίλερ.
        Το δε επίμετρο προδιαγράφει προς μεγαλη μου χαρά μια νέα περιπέτεια γι αυτήν την ενδιαφέρουσα αστυνομική παρέα, η οποία μάλιστα μάλλον θα αγγίξει κι άλλα τολμηρά θέματα που ταλανίζουν την κοινωνία μας κι αποτελούν -ακόμη κι εν έτει 2022- ταμπού γι αυτήν.
Είναι εμφανές πως η Νόρα Δενδρινού με την παρέα της ήλθε για να μείνει και να χαρίσει στο κοινό πολλές ακόμη στιγμές αγωνίας και συγκίνησης, αφού η φιλία της Κλαίρης Θεοδώρου κ της Λένας Μαντά έφερε αυτήν τη γόνιμη έκρηξη έμπνευσης.
Περιμένουμε με αγωνία την επόμενη υπόθεσή τους!
Γιατί "την ιστορία τη γράφουν οι παρέες!"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου