Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου 2015

Έλση Τσουκαράκη, ΥΠΕΡΟΧΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ

                                           Υπέροχες Γυναίκες, Έλση Τσουκαράκη
                                         Είδος : Koινωνικό
                                         Βαθμολογία: 8,5/10

Μετά το κοινωνικό της βιβλίο η ΠΟΙΝΗ και το βαθιά ψυχογραφικό "Ας Αποφασίσει Ο Χρόνος",η συγγραφέας  Έλση Τσουκαράκη επανήλθε με ένα ξεχωριστό βιβλίο που αγγίζει ένα κοινωνικό θέμα από μια μοναδική και πραγματικά ευφάνταστη πλευρά.

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η Μάρθα, η Αντιγόνη, η Ρένα και η Καίτη είναι 4 γυναίκες που η ζωή τους ακολουθεί εντελώς διαφορετικούς δρόμους μέχρι που μια μυστηριώδης γυναίκα τους αποκαλύπτει πως ερήμην τους συνδέονταν με ένα τρομακτικό μυστικό.
Από εκείνη την εφιαλτική μέρα οι τέσσερις γυναίκες ενωμένες σα γροθιά θα παλέψουν να μη συντριβούν απο το βάρος της φριχτής αποκάλυψης και να αντιμετωπίσουν προκλήσεις απρόσιτες στην κοινή λογική...
Κι όσο τα χρόνια προχωρούν, το άγρυπνο βλέμμα "Εκείνου" εποπτεύει την έκβαση του "πρωτοποριακού του φιλοσοφικού πειράματος", εκεί που η ευφυία εκπίπτει στην παράνοια και το όραμα συναντά το έγκλημα!
Μέσα σε όλα θα καταφέρει να αναδυθεί ο άνθρωπος και η δύναμη της αγάπης, που είναι η μοναδική απάντηση στα προαιώνια ερωτήματα της ζωής μας...

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Η Έλση Τσουκαράκη για μια ακόμη φορά ήρθε να μας εκπλήξει ,χαρίζοντάς μας ένα πραγματικά πρωτότυπο βιβλίο που έρχεται να στοχαστεί πάνω σε θεμελιακές αξίες της ζωής μας και να τις ανασυνθέσει με έναν εντελώς suis generis τρόπο!
Οι Υπέροχες Γυναίκες είναι ένα μυθιστόρημα που μέσα από αναγνωρίσιμα υλικά της καθημερινής ζωής συνθέτει μια πρωτόφαντη ιστορία, χωρίς να καταφύγει σε εξεζητημένες καταστάσεις -κι εκεί 

Η πρωταγωνίστριές του βιβλίου είναι φιγούρες συμπαθείς και ..."υπέροχα"προσιτές στην καθημερινή γυναίκα που στον αγώνα τους θα διαγνώσει στοιχεία του εαυτού της και της δικής της ρουτίνας.
Για την ακρίβεια οι 4 γυναίκες μαζί στοιχειοθετούν το πρότυπο της Ελληνίδας όπως αυτή διάβηκε το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα, καθώς η ιστορία μας ξεκινά το 1968.
           Χωρίς αναγωγές στην πολιτική κατάσταση και σε ιδεολογικές αναφορές οι ηρωίδες της Τσουκαράκη αναδεικνύουν  διάφορα μοτίβα οικογένειας, όπως προέκυψαν μέσα από τον μετασχηματισμό της κοινωνίας μας.

Η καριερίστρια Μάρθα εκφράζει την αναδυόμενη γυναικεία χειραφέτηση καθώς η Ελληνίδα μεταπολεμικά άρχισε να βγαίνει δυναμικά στην αγορά εργασίας.
Ο οικογενειακός της βίος ανέδειξε τα προβλήματα της σύγχρονης οικογένειας με την απιστία να μπαίνει στο πλάνο.

Η Ρένα μεταφέρει τη ζοφερή εικόνα της ελληνικής επαρχίας με τον κλειστό ορίζοντα και την προκατάληψη να χρίζει τη γυναίκα υπηρέτρια του άντρα και της βούλησης των άλλων.
      Η Ρένα με την προσωπική της επανάσταση θα βρεθεί στο μεταίχμιο , παρουσιάζοντας την αφύπνιση και την προσπάθεια του φτωχού ανθρώπου να βελτιώσει τη ζωή του μέσα από τη γνώση.

Η Καίτη προβάλλει ως η τυπική γλυκιά Ελληνιδα νοικοκυρά που πλαισιώνει με στοργή  τα παιδιά της κι αντλεί ευτυχία μέσα από την οικογενειακή γαλήνη.
Το γεγονός ότι έφτιαξε τη ζωή της στην Αυστραλία ασφαλώς και αποτελεί ευθεία μνεία στο κύμα αθρόας μετανάστευσης πολλών Ελλήνων προς Γερμανία , Αμερική κι Αυστραλία στη δεκαετία του 60, για μια καλύτερη ζωή.

Τέλος η εύθραυστη Αντιγόνη προσδίδει μια μελαγχολική και ρομαντική πινελιά.
Μια μικρή "Ιουλιεττα"εγκλωβισμένη σε έναν θλιμμένο ρομαντισμό τόσο οικείο στην εποχή της.Παράλληλα μια στοργική μητέρα που μόνο μέσα από τη μητρική αγάπη μπόρεσε να αναδυθεί ξανά...

Παράλληλα παρακολουθούμε την πορεία των παιδιών τους κ με μητρικό βλέμμα αγωνιούμε και μεις για εκείνα.
Έρωτας, αδελφική αγάπη , αλλά και πάθη παρελαύνουν μέσα από τις ζωές των τεσσάρων γυναικών...

Αυτές οι 4 ετερόκλητες οικογένειες, λοιπόν, θα βρεθούν μπλεγμένες στον ιστό μιας σατανικής έμπνευσης!
Από τις πρώτες σελίδες υποβάλλεται στον αναγνώστη η περιέργεια για το φοβερό μυστικό, που άλλαξε τη ρότα τόσων ανθρώπων...
Η αποκάλυψη του μυστικού είναι 'αρτια σκηνοθετημένη και 
 ξετυλίγεται σελίδα σελίδα η χρονική στιγμή της μεγάλης αποκάλυψης, που θα έρθει στο τελευταίο 1/3 του βιβλίου με έναν απρόσμενο τρόπο.
Θεωρώ πως η αποκάλυψη αρχίζει τη σωστή στιγμή,λίγο προτού ο αναγνώστης "κουραστεί" κι εκτονωθεί η έξαψη της αναμονής του.
Όλη αυτή η αγωνία κι η σκέψη ότι επέρχεται η μεγάλη ανατροπή, προσδίδει στο βιβλίο την υποβλητικότητα ενός θρίλερ!
Συγκλονιστική και αρκετά πειστική, είναι η "ιστορία που οδήγησε ένα όραμα να εκφυλιστέι σε έγκλημα.
        Πολλά κομμάτια του παζλ ενώνονται δίνοντας μια πλήρη εικόνα (αν κι εδώ ίσως χωρόυσαν μερικές ακόμη επεξηγήσεις).
Τέλος, μια ακόμη -ηπιότερη-ανατροπή ακολουθεί τη μεγάλη αποκάλυψη και ολοκληρώνει τη  ιστορία μας 

Η ατμόσφαιρα όλου του βιβλίου, επιτείνεται από τη συνοδεία αριστουργηματικών κομματιών της κλασσικής μουσικής
Σε αυτά τα σημεία παρελαύνει το μεγαλείο της Μουσικής και η ιστορία θρυλικών κομματιών:
Oι λέξεις μετουσιώνονται σε νότες, επιτείνοντας τα συναισθήματά μας σε εξάρσεις και υφέσεις, συμβάλλοντας και στη σκιαγράφηση των χαρακτήρων- και ειδικότερα του τρομερού εμπνευστή.
Η ερωτική προσήλωσή του στα μουσικά ακούσματα παρέπεμπε στην έκσταση του Χίτλερ για τον αγαπημένο του Λοεγκρίν
Παράλληλα , κάθε κομμάτι, που επιλέγεται, προσωποποιεί και μια από τις ηρωίδες προσθέτοντας μια λυρική πινελιά στο "πορτρέτο" της...

Ένα ακόμη μοναδικό στοιχείο γοητείας στις Υπερόχες Γυναίκες είναι ο "διάλογος" του βιβλίου  με ένα κορυφαίο έργο της φιλοσοφικής σκέψης ,την Πολιτεία του Πλάτωνα.
          Εκεί αναλύεται μοναδικά ένα της χωρίο που συνιστά το εφαλτήριο μιας σκέψης που διακλαδίστηκε σε ζοφερούς δρόμους κι όχι στο Φως που αναζήτησε ο φιλόσοφος...
Πόσο επιδέξια τεκμηριώνεται η παρανοϊκή ιδέα, μέσα από τη συνύπαρξη φιλοσοφίας και επιστήμης...Η συγγραφέας αναδεικνύει τον κίνδυνο, που ενυπάρχει όταν η φιλοσοφία ερμηνεύεται τεχνοκρατικά και ως κυριολεξία χωρίς να συνυπολογίζεται η προσαρμοστική της φύση και ο αφαιρετικός ή συμβολικός ενίοτε χαρακτήρας της (πράγμα που έκαν α οι ναζί με τις νιτσεικές θεωρίες για πράδειγμα)
          Επιπλέον η ιστορία της Έλσης αναδεικνύει κι αυτή την ουσία της αριστοτελικής ρήσης που θέλει την επιστήμη να μετουσιώνεται σε κίνδυνο και σκοτεινή επιβουλή για την κοινωνία αν δεν τη συνοδεύει το δίκαιο κι η αρετή.

       Είναι ευφυής ο συσχετισμός και ο τρόπος που μέσα από το αρχαίο κείμενο ιχνηλατούνται οι δαιδαλώδεις διαδρομές μιας ιδιοφυίας, που μέσα στη μεγαλομανία της και την εμμονή με τη Γνώση, υπονόμευσε τη Ζωή για να ανακαλύψει ότι μεγαλύτερο μυστήριο εν τέλει είναι η ίδια η αγάπη. 

Δε χρειάζεται να υπεισέλθει κανείς σε περαιτέρω αναλύσεις και δε θα ήθελα να φωτογραφίσω επ'ουδενί το μυστικό....
Το σίγουρο είναι ότι πρόκειται για ένα Υπέροχο Βιβλίο , έξω από τα τετριμμένα που εξυμνεί το μεγαλείο της οικογένειας και το γεγονός ότι κάθεμιά μας κρύβει μια Υπέροχη Γυναίκα!














                                            

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου