Δευτέρα 5 Ιανουαρίου 2015

H MEΣΟΓΕΙΟΣ ΤΩΝ ΛΥΓΜΩΝ, Έλσα Φαραζή

                      Η ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ ΤΩΝ ΛΥΓΜΩΝ
                    Είδος: Iστορικό Μυθιστόρημα
                          Bαθμολογία: 7.5/10(κάθε βιβλίο αξιολογείται με βάση την κατηγρορία του) 
                                                                 

H Έλσα Φαραζή έρχεται με ένα νέο βιβλίο να μας σεργιανήσει στα ζοφερά χρόνια του Β Παγκοσμίου Πολέμου με μια όμορφη ιστορία αγάπης που ξεκινά στην ηρωική Κρήτη για να συνεχίσει την περιπλάνηση της στη «Μεσόγειο των Λυγμών».

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Ο αριστοκρατικής καταγωγής Γερμανός αρχαιολόγος Μαξ φον Σίφερ – νεανικός φίλος του Αδόλφου Χίτλερ- το 1930 μετατίθεται γα ανασκαφή στην περιοχή της Κνωσσού μαζί με τους 12χρονους δίδυμους γιους του , Γιόχαν και Μάρκους.
Ενώ ο Μάρκους θα διατηρήσει άσβεστη τη νοσταλγία για τη Γερμανία του ανερχόμενου ναζισμού , ο Γιόχαν θα αφομοιωθεί στα κρητικά ήθη. Παράλληλα θα αναπτύξει μια τρυφερή σχέση με την ατίθαση Κρητικοπούλα Λένα που δε θα μπορέσει να ξεχάσει ακόμη κι όταν –φέρελπις νέος- θα επιστρέψει στο Βερολίνου του πανίσχυρου πλέον Χίτλερ ως μέλος της στρατιωτικής ελίτ του.
Όταν το Μάη του 1941 η μοίρα θα φέρει τους Επίλεκτους Γερμανούς Αλεξιπτωτιστές ως κατακτητές στην Κρήτη μια μεγάλη αγάπη θα έρθει αντιμέτωπη με ένα μοιραίο δίλημμα και μια θανάσιμη ανατροπή.

ΣΧΟΛΙΟ
Η Έλσα Φαραζή συνθέτει ένα πολύπλευρο ιστορικό μυθιστόρημα γύρω από τον άξονα ενός γνώριμου αισθηματικού μοτίβου με επίκεντρο τη Μεγαλόνησο:
Ο αρχαιολογικός πλούτος της Κρήτης οι ανασκαφές που πυροδότησαν τα ευρήματα του Αρθούρου Έβανς κι η περιώνυμη αρχαιολατρεία των Γερμανών, σε συνδυασμό με τα πολυάριθμα πολεμικά γεγονότα στην Κρήτη, έστρεψαν τη μυθιστοριογραφία σ’ ένα μοτίβο αντίθεσης:
Kεντρική ιδέα, “το πρότυπο του Γερμανού φιλέλληνα που τα γυρίσματα της Ιστορίας  φέρνουν πίσω ως ολετήρα στα πολύπαθα χώματα της αδούλωτης Κρήτης”.

Το συγγραφικό εύρημα των «ελληνομαθών δίδυμων Γερμανών που περνούν στην Κρήτη μέρος της παιδικής τους ηλικίας, όπου ορφανεύουν από μητέρα» το συνάντησα για πρώτη φορά προ 7ετίας στο ΔΡΟΜΟ ΜΕ ΤΙΣ ΠΙΚΡΟΔΑΦΝΕΣ της Ρένας Πετροπούλου από την Εμπειρία Εκδοτική
Στις «Πικροδάφνες» η Κρητικοπούλα Άννα γίνεται μήλον της έριδας ανάμεσα στα δύο αδέλφια που επιστρέφουν στην Κρήτη ως κατακτητές στην πασίγνωστη επιχείρηση Ερμής. Παράλληλες αφηγήσεις, εσωτερικότητα και μια λύση αρχαίας τραγωδίας συνθέτουν το μυθιστόρημα εκείνο.
   Τούτος ο αρχικός άξονας αναπαράγεται και στη ΜΕΣΟΓΕΙΟ ΤΩΝ ΛΥΓΜΩΝ:
«Δύο δίδυμοι, πανομοιότυποι εξωτερικά, μα τόσο αλλιώτικοι στην ψυχή, γύρω από μια κοπέλα που βλέπει την πατρίδα της να διαμελίζεται από τους αλλοτινούς φίλους…».
        Ευτυχώς οι ομοιότητες σταματούν στο “σημείο εκκίνησης”, διότι το μυθιστόρημα της Φαραζή χαράσσει έπειτα μιαν εντελώς δική του πορεία και μας ασκεί τη δική του, αυθύπαρκτη γοητεία!
           Κι ενώ οι ΠΙΚΡΟΔΑΦΝΕΣ μένουν βαθιά ριζωμένες στην κρητική γη, η ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ ΤΩΝ ΛΥΓΜΩΝ εξακτινώνεται από το φλογερό και φλεγόμενο Νότο στον οργανωμένο και μεγαλόπρεπο  Βορρά:
  Έργο εξωστρεφές,η ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ ΤΩΝ ΛΥΓΜΩΝ  μας ταξιδεύει σε όλα σχεδόν τα  μήκη και τα πλάτη αυτού του Πολέμου συμπλέκοντας απροσδόκητα τα πεπρωμένα των ετερόκλητων χαρακτήρων του, έτσι ώστε να αγγίξει όλες τις παραμέτρους που στιγμάτισαν τα πολυτάραχα εκείνα χρόνια.
Ήδη από την πρώτη σελίδα το βιβλίο αιχμαλωτίζει το ενδιαφέρον του αναγνώστη που παραμένει αμείωτο καθ’ όλη τη διάρκειά του.
       Οι εξελίξεις καταιγιστικές, το αφηγηματικό ύφος ελκυστικό, διαποτισμένο από στιγμές λυρισμού κι εμπλουτισμένο με απλούς και συνάμα γόνιμους προβληματισμούς γύρω από τη ζωή και την ηθική του ανθρώπου.
 Οι χαρακτήρες του βιβλίου δε σκιαγραφούνται τόσο από την αφήγηση ή τους συλλογισμούς τους όσο από τις πράξεις τους και τις ίδιες αντιδράσεις τους στις προκλήσεις της μοίρας τους. Ίσως, κάποιες στιγμές να μην αποκτούν το βάθος που θα έπρεπε, ωστόσο γίνονται συμπαθείς και αρκετά πειστικοί.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό είναι η προσπάθεια ένταξης αληθινών προσώπων και περιστατικών στην πλοκή, που με πρόσχημα τη  διασύνδεσή τους με τους κεντρικούς ήρωες, αποκτούν αμεσότητα. 
Μπορεί αυτό να μη γίνεται ενδελεχώς, όπως σε μεγαλύτερης εμβέλειας έργα, ωστόσο είναι μια καλή προσπάθεια κι εξέλιξη προς δυσκολότερα συγγραφικά μονοπάτια.
         Έτσι ανακαλύπτουμε πτυχές του Χίτλερ πριν την ανέλιξή του και ζούμε εκ των έσω πλευρές της Γαλλικής Αντίστασης ή επιχειρήσεις όπως η απαγωγή του στρατηγού Κραίπε.  
    Ωστόσο, επειδή η ένταξη αληθινών προσώπων απαιτεί ακριβή γνώση, οφείλω παρενθετικά να θέσω σε προβληματισμό το γεγονός ότι ο Μαξ φον Σίφερ αναφέρει  την ανάρμοστη σχέση του Χίτλερ με την πολύ νεότερη ανιψιά του και στάρλετ του σινεμά, Γκέλι Ράουμπαλ, «ως αποτέλεσμα της φορτικής εμμονής του κοριτσιού προς τον Χίτλερ».

Αυτό είναι αναληθές καθώς είναι γνωστή η αρρωστημένη κτητικότητα του Χίτλερ προς τη νεαρή Γκέλι, την οποία έφτανε σε σημείο να κλειδώνει μέσα. Ίσως τούτη η μομφή όμως να μη συνιστά εσφαλμένη εντύπωση της συγγραφέως, αλλά να είναι ο τρόπος που ο Χίτλερ, διαστρέφοντας την αλήθεια,  εκλογίκευε τον παραλογισμό του, κι άρα ο ήρωάς της Μαξ την συμμεριζόταν ως φίλος του κι έτσι μας την παρουσιάζει. Αυτό μένει αδιευκρίνιστο.
     Μια λεπτομέρεια επουσιώδης που δεν επηρεάζει την ομορφιά αυτού του βιβλίου,αλλά ο αντικειμενικός παρατηρητής οφείλει να επισημάνει.

Γεγονός, είναι όμως πως η Φαραζή, μέσα από την αισθηματική της ιστορία, μας χαρίζει ένα αξιέπαινα περιεκτικό πανόραμα του Β Παγκοσμίου Πολέμου πέραν των ελληνικών συνόρων, παρέχοντας πολύτιμες ιστορικές πληροφορίες. 
Η απόπειρα της ως προς αυτό είναι αρκετά επιτυχημένη και της αξίζουν συγχαρητήρια που επεξέτεινε τόσο την ιστορία της διαλέγοντας έναν απαιτητικό δρόμο...

Στο δεύτερο μέρος, μετά την αποχώρηση τον Γερμανών δηλαδή, η συγγραφέας επιλέγει να αποστασιοποιηθεί από τα πληγωμένα χρόνια του εμφύλιου σπαραγμού κρατώντας μακρυά τους ήρωές της από τα πολιτικά πάθη. 
Αντιθέτως, στρέφεται πια προς τα …μουσικά σαλόνια της Ευρώπης, όπου αρχίζει η λύση της ιστορίας με έναν αέρα πιο κοσμοπολίτικο, που ακολουθεί πλήρως την αισθηματική υφή του έργου και μας οδηγεί σε μια συγκινητική ανατροπή! 
 
Miα πλουραλιστική εμπειρία, λοιπόν, ποτισμένη ηρωικό αίμα και δάκρυα της αγάπης, η ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ ΤΩΝ ΛΥΓΜΩΝ χαρίζει έντονα συναισθήματα και γοητευτικές ιστορικές γνώσεις- με σημαντικότερη το διαχρονικό αίτημα ειρήνης που είναι κοινός τόπος όλων των λαών κι αναδεικνύεται μέσα από έναν μοναδικό έρωτα!
                                                    
                                                       Δέδε Ελισσάβετ
                                                               

                                       
                                                                        ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΗΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ
                                                                    
Η Έλσα Νόμπελη-Φαραζή γεννήθηκε στην Αθήνα. Έχει κάνει ελεύθερες σπουδές στην Κλινική Ψυχολογία και τη Συμβουλευτική και εργάστηκε στην Ολυμπιακή Αεροπορία ως αεροσυνοδός.
Ο δρόμος της προσωπικής της ζωής, αλλά και οι εμπειρίες που απέκτησε από τα ταξίδια της την ενέπνευσαν να κάνει τέχνη την αγάπη της για τον άνθρωπο. Με το γράψιμο απλώς συνεχίζει τα ταξίδια, όχι τα γεωγραφικά, μα εκείνα του νου και της ψυχής.
Είναι μητέρα τριών κοριτσιών. Έχει γράψει τα μυθιστορήματα "Είμαι Κόρη της Μήδειας, όχι της Γκρέις Κέλι", "Και μη με Ξαναπείς Όμορφη", "Φίλα με πριν Ξημερώσει", "Ζωές σαν Μισοφέγγαρα". Επίσης συμμετείχε με διήγημά της στη συλλογή διηγημάτων "Ένα Κομμάτι Ουρανού", που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Λιβάνη, όπως επίσης και το βιβλίο της "Ανάμεσά μας το Ποτάμι". Ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας με τη συγγραφέα: elnofa7@yahoo.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου