Παρασκευή 9 Ιανουαρίου 2015

TΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΑ ΤΟΥ ΑΝΕΜΟΥ, Μαρία Προδρόμου

                      ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΑ ΤΟΥ ΑΝΕΜΟΥ
                           Είδος :Σύγχρονο Aισθηματικό Μυθιστόρημα
                           Βαθμολογία: 8,5/10(κάθε βιβλίο αξιολογείται με βάση την κατηγορία του)
                                                           

Την περασμένη χρονιά (2014) οι Εκδόσεις ΜΑΤΙ έκαναν μια δυναμική είσοδο στο χώρο του Σύγχρονου Αισθηματικού Μυθιστορήματος, με μια σειρά βιβλίων που συζητήθηκαν πολύ.
Προμετωπίδα αυτής της δυναμικής προσπάθειας στάθηκε το μυθιστόρημα της Μαρίας Προδρόμου "Τριαντάφυλλα του Ανέμου"!

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Ζάκυνθος, 1710.
Η κοντέσσα Έλντα, απογοητευμένη από τον ανεκπλήρωτο έρωτά της για τον άντρα της αδελφής της,Τζάνη, αποφασίζει να κλειστεί σε μοναστήρι.
Τα σχέδια της ανατρέπονται όταν ο αρχηγός της οικογένειας της και θείος της Κόντες Νικόλαος Ντάντος ,για να αποφύγει αυτό το στίγμα ,να την παντρευτεί με τον αριστοκρατικής καταγωγής Ρομπέρτο Κατελλάνο-με αντάλλαγμα να αποπληρώσει από την προίκα της τα χρέη της ξεπεσμένης οικογένειας Κατελλάνου.
                 Η Έλντα σύρεται σε ένα γάμο συμφέροντος με απέχθεια για το μέλλοντα σύζυγό της.Εκείνος όμως -με την καλοσύνη και την αμέριστη κατανόησή του- κατορθώνει να συγκινήσει βαθιά την καρδιά της.
       Ένας έρωτας ανθίζει κάτω από φθονερά βλέμματα και δολοπλοκίες -κι έρχεται αντιμέτωπος με μια σειρά ανατροπών που κορυφώνονται σε μια ανείπωτη τραγωδία. 
21ος αιώνας.
Στο ίδιο νησί, 4 αιώνες μετά ,μια ευαίσθητη κοπέλα ,η Μάιρα πασχίζει να ξεπεράσει τον έρωτά της για το μοναδικό άνθρωπο που κοίταξε βαθιά μες στην ψυχή της βοηθώντας την να αναμετρηθεί με τις ανασφάλειές της.Κι όταν αναδύθηκε ο καινούριος, θηλυκός εαυτός της, εκείνος θα φύγει...
Η Μάιρα θα αναζητήσει την απόδραση από μνήμες που την πληγώνουν στη Ζάκυνθο, όμως το μισοερειπωμένο αρχοντικό- στοιχεωμένο από την ανείπωτη τραγωδία του χθες- έχει τις απαντήσεις...  
              Οι δύο αυτές ιστορίες θα συνδεθούν με έναν παράξενο,απροσδόκητο τρόπο ,αποδεικνύοντας πως ο έρωτας είναι το μοναδικό πράγμα που δε δαμάζει ο χρόνος.

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Πρόκειται για ένα πολυδιάστατο , σαγηνευτικό μυθιστόρημα με πληθώρα συναισθημάτων κι εναλλαγές στην ατμόσφαιρα του σήμερα, με το νοσταλγικό χθες, που κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη με την καταιγιστική πλοκή του, φέροντας κι ένα αδιόρατο άρωμα μυστηρίου.
         Βιβλίο όμορφο και ατμοσφαιρικό, όπως προδιαγράφει και το εξαίσιο εξώφυλλό του.

Ο "μύθος" ξετυλίγεται σε δυο επίπεδα και διακλαδίζεται σε δύο ξεχωριστές ιστορίες που καθεμιά διατηρεί την ιδιαίτερη γοητεία της.
Ένα νοσταλγικό χθες κι ένα συγχυσμένο σήμερα.
               Από τη μια πλευρά , η γραφική Ζάκυνθος της μουσικής, των χρωμάτων, των χορών της αριστοκρατίας, των κοινωνικών αναταραχών και, πάνω από όλα, των φλογερών παθών!
             Από την άλλη, η πολύβουη σύγχρονη Αθήνα, όπου η αγάπη μένει βαθιά κρυμμένη και ξεπηδά αναπάντεχα,χρωματίζοντας μια γκρίζα καθημερινότητα.

Η ενότητα της Ζακύνθου, όπως αρκετοί θα παρατηρήσουν παραπέμπει στην ατμόσφαιρα των έργων του Ξενόπουλου, προσφέροντας ένα πανόραμα εικόνων από τη ζωή της ανώτερης ζακυνθινής κοινωνίας με τα ρούχα, τα έθιμα,τα οικόσημα, τις μονομαχίες τιμής, αλλά και τις ίντριγκες πίσω από τις κλειστές πόρτες.
Οι κεντρικοί χαρακτήρες- η παρορμητική, ρομαντική Έλντα και ο ψύχραιμος, συνετός Ρομπέρτο- κερδίζουν αμέσως τη συμπάθεια του αναγνώστη.Στην ιστορία αυτή ανθίζει σταδιακά ένα βαθύ συναίσθημα,που το βιώνουμε βήμα-βήμα. ενώ γύρω του εξυφαίνεται μια συνωμοσία, την οποία η Μαρία Προδρόμου "σκηνοθετεί " αριστοτεχνικά με αποτέλεσμα μια απρόβλεπτη εξέλιξη.
     Η ιστορία αυτή ακολουθεί μια κλιμακωτή πορεία μέχρι την συγκλονιστική της κατάληξη, που θα καταπλήξει τον αναγνώστη και θα φέρει την αγωνία στο ζενίθ.
               
Σε παράλληλη αφήγηση ξετυλίγεται και η σύγχρονη ρομαντική ιστορία μιας γλυκιάς κοπέλας,της Μάιρας, η οποία αναζητά την ταυτότητά της.
Σε αυτήν την κρίσιμη συναισθηματική καμπή εμφανίζεται ο Αλέξανδρος.
Έμπειρος από τη ζωή, λάτρης των απολαύσεων, καίρια προστατευτικός της μιλά τη γλώσσα της αλήθειας που ίσως πονά,αλλά την οδηγεί σε μια λυτρωτική αυτογνωσία.
                Καθοδηγώντας τη διακριτικά, συμβάλλει στην ανάδυση της θηλυκότητας που η Μάιρα δεν είχε ανακαλύψει , παγιδευμένη συναισθηματικά από την αισθησιακή μητριά της, Βικτώρια.
Η διαδρομή της Μάιρας προς τη συνειδητοποίηση της γοητείας της με συνοδοιπόρο έναν άντρα λαμπερό, αλλά ώριμο, φέρνει αμυδρά στο νου το κλασσικό πλέον ρομάντζο της Άννας Σελίνκο "Ημουν Ένα Άσχημο Κορίτσι", 
όπου στα 1970 ο γόης του σινεμά Κλαύδιος Πάουλς ώθησε το..."παπάκι" του να αναδείξει τον κύκνο που έκρυβε πίσω από την ηττοπαθή "του" συστολή και το συντηρητικό ντύσιμο.
          Αντίστοιχη σχέση παρακολουθούμε ανάμεσα στον Αλέξανδρο και τη Μάιρα.
              Μια πορεία διδακτική που όμως στην πραγματική ζωή κάθε κοπέλα καλείται να τη διανύσει μόνη της ,ωστόσο η ρομαντική ματιά της Προδρόμου βάζει τον άντρα αυτόν να γίνεται η φωνή της συνείδησής της σε μια πολύ ζεστή συνύπαρξη.

Εκείνο που κάνει αίσθηση και στις δύο ιστορίες και καθιστά τα "Τριαντάφυλλα Του Ανέμου" ξεχωριστά ανάμεσα σε αντίστοιχα ρομάντζα εποχής, είναι πως η εξέλιξη των σχέσεων υπερβαίνει τα στερεότυπα και ακολουθεί μια σειρά εσωτερικών συγκρούσεων,δυσχερειών,παρεξηγήσεων και διακυμάνσεων που τους προσδίδουν μεγαλύτερη φυσικότητα.Τα συναισθήματα "δεν εκβιάζονται", αλλά σταδιακά αποκτούν στέρεες βάσεις και θεριεύουν.
Δεν καθοδηγούνται από την αίσθηση της υπερβολής που διακρίνει τέτοια μυθιστορήματα, αλλά ολοκληρώνονται με τρόπο πειστικό όσο και συγκινητικό.
           Η ανάγλυφη σκιαγράφηση των κεντρικών χαρακτήρων κάνει τον αναγνώστη να συμπάσχει μαζί τους και να αγωνιά για την ΄έκβαση των πραγμάτων.
           Δυο πανέμορφες ιστορίες που ιδωμένες αυτόνομα συγκινούν και συνθέτουν μια πλουραλιστική αναγνωστική εμπειρία.
                                                
Μοναδική "παραφωνία που εντοπίζω στο υπέροχο αυτό έργο (που του στερεί την τελειότητα για τον τομέα του) είναι ο τρόπος σύνδεσης παρόντος και παρελθόντος, καθώς αυτή γίνεται με επίκληση στη μεταφυσική και συγκεκριμένα στη μετενσάρκωση δύο ψυχών που ζητούν δικαίωση.
                Κι ενώ η πρώτη ιστορία ολοκληρώνεται κανονικά όσο και αφοπλιστικά, ο παράγοντας μεταφυσική συμβάλλει στη λύση της δεύτερης.
                Προσωπικά θεωρώ ότι η υπέρβαση των βιολογικών νόμων, ανακόπτει την ως εκείνο το σημείο απολαυστική εξέλιξη της σύγχρονης ιστορίας,που θα αποτελούσε αλλιώς μια από τις πιο χαρακτηριστικές και πιο όμορφές σχέσεις αγάπης που συναντήσαμε τελευταία σε ανάλογο βιβλίο.Όχι οτι δεν παραμένει συγκινητική -κάθε άλλο-εγώ λάτρεψα αυτό το ζευγάρι!Ωστόσο  ένιωσα ότι "κάτι" μου έλειπε, κάτι έμεινε ατελές.
Θα προτιμούσα μια άλλη σύνδεση των δύο ιστοριών, έστω και κοινότυπη -ένα κειμήλιο,ένα γράμμα στο παλιό αρχοντικό,ενα κόσμημα κλπ.Κάτι απτό.
             Από την άλλη υπάρχουν αναγνώστες που γοητεύονται από το στοιχείο της μετεμψύχωσης και αντίστοιχα παραφυσικά φαινόμενα.Για εκείνους είναι το ιδανικό μυθιστόρημα ,καθώς η Μαρία Προδρόμου το χειρίζεται αριστοτεχνικά παρουσιάζοντάς το με εγκυρότητα.Μάλιστα, δια μέσου της έρευνας των ηρώων της, παρέχει και πολύ ενδιαφέρουσες εγκυκλοπαιδικές πληροφορίες γύρω από το ζήτημα..
                 Αυτή η  καταφυγή στη μεταφυσική εξάλλου,θεωρείται αμφιλεγόμενη,όχι μόνο στα "Τριαντάφυλλα", αλλά και σε άλλα έργα,διαφορετικά από το ρομαντικό αυτό βιβλίο της Προδρόμου- με χαρακτηριστική τη διλογία της Δημουλίδου "Το Σταυροδρόμι των Ψυχών-Αγγελοφορόι του Πεπρωμένου" ή το Φθινόπωρο της Μάγισσας της αξέχαστης Καίτης Οικονόμου.
                 Είναι καθαρά ζήτημα προσωπικής προτίμησης.
  Σε κάθε περίπτωση, ακόμη κι όσοι δεν προτιμάτε αυτό το δρόμο μη σταθείτε σε αυτό- όταν υπάρχουν τόσες τρυφερές και δυνατές στιγμές  να απολαύσετε παρέα με αυτό το βιβλίο!
             Εγώ πέραν της μεγάλης τέρψης,που τα "Τριαντάφυλλα"μου προσέφεραν ως ρομαντικό ανάγνωσμα, κρατώ ως επιστέγασμα, το ελπιδοφόρο μήνυμα πως ο έρωτας πάντα θα νοηματοδοτεί τη ζωή μας παραμένοντας ανυπότακτος και ανίκητος ακόμη κι απέναντι στον πανδαμάτορα χρόνο!
Αυτό πρέπει να το πιστέψουμε όλοι και να ανοίξουμε τις καρδιές μας!

Τα Τριαντάφυλλα του Ανέμου είναι ένα πραγματικά αξιοπρόσεκτο βιβλίο γεμάτο ρομαντισμό κι ένταση, που θα σας κερδίσει από την πρώτη σελίδα και κάποιες στιγμές μάλιστα θα σας συναρπάσει. 

Αφήστε, λοιπόν, την ψυχή σας να στροβιλιστεί στον "Άνεμο" της αγάπης και τα... "Τριαντάφυλλα" θα σας ανταμείψουν με το μεθυστικό άρωμά τους!
                                           

                   ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΗΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ
  Η Μαρία Προδρόμου δημοσιογράφος και μυθιστοριογράφος γεννήθηκε στη Λεμεσό. Σπούδασε δημοσιογραφία στην Αθήνα και από το 1994 ασχολείται ενεργά με το επάγγελμα, αρθρογραφώντας σε περιοδικά και εφημερίδες.
Τις πρώτες της συγγραφικές απόπειρες τις έκανε όταν ήταν 9 χρόνων γράφοντας παραμύθια.
Στην ηλικία των 14 ετών ολοκλήρωσε το πρώτο της βιβλίο, ένα περιπετειώδες μυθιστόρημα που έγραψε σε ένα χοντρό τετράδιο και που παραμένει ανέκδοτο στη βιβλιοθήκη της ως σήμερα. Εκτός από τα βιβλία ασχολήθηκε και με τη συγγραφή σεναρίων. Έχει επίσης μεταφράσει πάρα πολλά παιδικά βιβλία και παραμύθια.
Της αρέσει να διαβάζει, να γράφει, να ζωγραφίζει και να ταξιδεύει. Είναι παντρεμένη και έχει δύο παιδιά. Σήμερα ασχολείται επαγγελματικά με τη συγγραφή. 

Από τις εκδόσεις "Power Publishing" κυκλοφορούν επίσης το παιδικό της μυθιστόρημα "Η Αυγή και το Μυστικό του Μαύρου Διαμαντιού", τα μυθιστορήματά της "Τα δάκρυα δεν στέγνωσαν ποτέ", "Το Μονοπάτι των ονείρων" και το αισθηματικό "Πέρα από τους Αμμόλοφους".

2 σχόλια:

  1. 12 ώρες · Μου αρέσει! · 3

    ΣΧΟΛΙΟ ΜΑΡΙΑΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΣ ΤΗΣ G Retetakou "ΠΟΙΟ ΒΙΒΛΙΟ ΘΕΛΩ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΩ":"Maria Prodromou A- Έλλη μου αγαπημένη εύχομαι να το βρεις Ο εκδότης μου συζητά για επανέκδοση οπότε σίγουρα σε κάποια φάση θα το διαβάσεις. Κι εύχομαι να σου αρεσει όπως και τα τριαντάφυλλα. Πραγματικά η κριτική σου ήταν η καλύτερη κριτική που έχω πάρει για βιβλιο μου. Χίλια ευχαριστώ ξανά.https://www.facebook.com/groups/476485179124990/763000330473472/?notif_t=group_comment_reply
    12 ώρες · Δεν μου αρέσει · 3

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και είναι αλήθεια αγαπημένη μου Έλλη. Η κριτική σου ήταν η καλύτερη κριτική που έχω πάρει για βιβλίο μου. Χίλια ευχαριστώ ξανά για όλα

      Διαγραφή